B6-vitamin
February 11, 2011

shutterstock_154785932

 

B6 er afgørende for energiproduktion og vitalitet samt stressforebyggelse, sammen med blandt andet B5. Vitaminet er immunstyrkende, celleopbyggende og cellebeskyttende, da B6 er en meget aktiv antioxidant. Beskytter også cellerne mod stråling. Sikrer en sund og stærk hud. Vigtig for omsætning af proteiner og fedtstoffer.  

 

Fakta
B6 kaldes pyridoxin (pyridoxamin og pyridoxal). B6 medvirker aktivt i omsætningen af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. Der findes over 60 forskellige enzymer i kroppen, som er afhængige af B-vitamin aktive co-enzym, pyridoxal-5′-fosfat (PLP). B6 ødelægges af opvarmning, langvarig konservering, dybfrysning og lys. Formaling af korn fjerner 90 procent af B6. Mangel forekommer ofte, som tidligere beskrevet under blandt andet B5, og skyldes typisk underlødig kost, dårlig tarmfunktion og misbrug. Hydrazin (sprøjtemiddel) forurening blokerer for B6-aktivitet og er måske den største årsag til B6-mangel i dag. Efter 40 års alderen optager man gradvist mindre B6 fra tarmsystemet, derfor kræver ældre mennesker 20 % mere B6 end yngre. Mangel på B6 er almindelig. For saltholdig føde og for lille indtag af B6 (og magnesium) kan give væskeophobninger og være skyld i, at man ikke kan slippe af med sin ”mave”, selv om man går på slankekur.  

 

Hvorfor skal vi have det?
B6 aktiverer magnesium, hvorfor en mangel på længere sigt fører til alvorlige degenerative lidelser. B6 er yderst vigtigt for omsætningen særligt af proteiner i organismen, men også for omsætningen af kulhydrater og fedtstoffer. Stort proteinindtag, især fra kød, betyder stort forbrug af B6-vitamin, og proteinmangel kan forekomme, da omsætningen af protein er afhængig af B6’s tilstedeværelse. (Mange mennesker spiser alt for meget animalsk protein, og organismen kan simpelthen ikke følge med. B6 har afgørende indflydelse på syntesen af RNA og DNA, som bærer de arvelige anlæg, og det er desuden en forudsætning for tryptofans omdannelse til B3 (niacin) og optagelsen af B12.   B6 gør selen tilgængelig for organismen, da det medvirker til at binde selen og aminosyrer sammen. Endvidere er B6 vigtig for dannelse af saltsyre i mavesækken. B6 er et naturligt antihistamin og anvendes ved allergi. B6 regulerer kalium/natriumbalancen og er et naturligt vanddrivende middel. B6 er særdeles effektivt ved akutte allergiske reaktioner med væskeansamling. Væskeansamling er det mest almindeligt forekommende allergiske symptom. Histaminreaktionen forhindrer tilbageløb af væske fra vævet, hvorved væskeansamling/ødem forekommer. B6 er et naturligt antihistamin. B6 medvirker ved dannelsen af røde blodlegemer og forbedrer virkningen af immunsystemets T- og B-celler, hvorved modstandskraften styrkes. Infektionsmodtagelighed kan skyldes mangel på B6.   Thymuskirtlen, som har stor betydning for vores immunsystem, skrumper hurtigere ved B6-mangel. B6 har betydning for dannelse af hæmoglobin. Mangel på vitaminet kan føre til en særlig form for blodmangel kaldet småcellet jernmangel-anæmi, hvor jern ikke kan udnyttes på trods af rigelig tilstedeværelse i blodet. Tilstanden kan medføre leukæmi, B6 forebygger sammenklumpning af blodplader, populært sagt gør det blodet mere tyndtflydende, og blodpropper forebygges. B6 virker også forebyggende på åreforkalkning og åreknuder, da det hæmmer dannelsen af plak på årevæggene. Ophobning af homocystein i blodet kan skade arterierne og fremprovokere hjerteanfald og hjerneblødning. B6 i tilstrækkelig mængde medvirker til at nedbringe homocysteinmængden, sammen med folinsyre og B12.  

 

Beskyttelse af cellerne
B6 er en af de vigtigste antioxidanter og beskytter cellerne mod ødelæggelse. Denne virkning samt den immunstyrkende virkning gør, at B6 beskytter mod kræft, hjertekredsløbssygdomme, gigt og degenerative lidelser som demens. 1-2 glas rødvin er blandt andet godt for blodkredsløbet, det er almindeligt kendt, mindre kendt er det, at alkohol øger risikoen for bryst- og tyktarmskræft. Det gælder dog ikke, når indtagelsen af B6 og folinsyre er optimal. Det ser ud til, at de skader alkohol forvolder, repareres af de to vitaminer. Det viser to omfattende videnskabelige svenske studier. B6-mangel kan forårsage uren hud, skældannelse i hovedbund, skæg og øjenbryn, hårtab, sårdannelse i mund og på læber samt eksem. ”B6 gør aminosyrer levende, nerverne lykkelige og mennesker glade”. Citat Klaus Oberbeil. B6 er en forudsætning for normal nerve- og hjernefunktion. Nervøsitet, depression, svigtende muskelkontrol, kramper og følelsesløshed i benene, narkolepsi (nervesyge) og Parkinsons syge kan skyldes, at B6 ikke er til stede.   Epilepsianfald kan forebygges, eller hyppigheden af anfaldene kan mindskes ved at tage B6. Mangelsymptomer er endvidere: Migræne, appetitløshed, vægttab, søvnløshed, nyresten, tyktarmsbetændelse, hæmorroider, blodsukkerubalance (lavt blodsukker) og feberkramper. B6 har betydning for normalt forløb af graviditet og gives ofte ved graviditetskvalme med godt resultat. Kvinder, der lider af PMS (præmenstruelt syndrom) og menstruationsforstyrrelser, samt kvinder i overgangsalderen, har ofte brug for ekstra B6-tilskud. Mange kvinder, der bruger p-piller, mangler B6 og bør tage tilskud. B6-mangel er en faktor, man bør være opmærksom på også ved infertilitet (ufrugtbarhed/barnløshed). B6 forebygger for tidlig aldring, alderdomssvækkelse og demens. Knogleafkalkning forebygges med blandt andet B6, som sammen med B12 omdanner methionin til cystein, en vigtig bindevævs- og knogleopbygger. B6 forebygger tandforfald. Hvis man ikke kan huske sine drømme, kan det være på grund af underskud af B6. Ønsker man at huske dem tydeligere, kan man tage 50-200 mg B6 om aftenen sammen med de andre B-vitaminer. Her er det dog vigtigt at gøre opmærksom på, at søvnen kan blive mere urolig.  

 

Medicinsk anvendelse
B6 anvendes ved væskeansamling, allergi, astma, blodmangel og blodsukkerubalance (lavt blodsukker), muskelkramper, nerveproblemer, PMS, overgangsalder, graviditetskvalme, ved ledsmerter (arthritis og lignende) og ved hjerte- og kredsløbsproblemer som forhøjet blodtryk og åreforkalkning, åreknuder, hæmorroider og karpal-tunnelsyndrom. Endvidere hos kvinder, der tager p-piller. Behovet for B6 er ekstra stort for p-pillebrugere. Tre timer efter indtagelsen af p-piller er B6-niveauet i blodet faldet med 20 procent. B6 anvendes til styrkelse af immunsystemet. I kræftbehandling og som beskyttelse mod tab af hvide blodlegemer ved strålebehandling bruges B6 også. B6 anvendes ved mave/tarmlidelser og anbefales også (som injektion) efter større tarmoperationer. Indtagelse af tuberkulosemedicinen Isoniazid og giftmidlet Penicillamin, epilepsimidlet Fenytoin og lignende medikamenter kan føre til alvorlig B6-mangel. B6-tilskud kan dæmpe virkningen af Parkinson-medicinen Levodopa. B6 forebygger alderdomssvækkelser. B6 virker bedst i forbindelse med magnesium. Det er vigtigt, at hele B-vitaminkomplekset indtages. Forgiftning med miljøgifte og nikotin kan også behandles med B6. B6 anvendes tillige ved alle de mangeltilstande, der er nævnt i ovenstående afsnit.  

 

Bivirkninger
Dagsdoser på mere end 600 mg kan give bivirkninger i form af utilpashed, mavesmerter, svimmelhed, søvnforstyrrelse, øget drømmeaktivitet og øget svedafsondring. Dagsdoser på 1000 mg og derover kan give forgiftning med nerveskader og føleforstyrrelser til følge.  

 

Hvor findes det?
B6 findes i sojabønner og flere andre typer bønner, i fuldkornshvede, boghvede, rug, havregryn og brune ris samt i kød, lever, fisk og fjerkræ. Desuden i avocado og mange forskellige grøntsager og frugter, særlig i banan samt i frø og nødder. Læs også om B-vitaminer generelt. 100 gram tofu (sojabønner) indeholder 1,3 milig ram (mg) B6. 100 gram banan indeholder 0,5 mg B6.100 gram hasselnødder indeholder 0,5 mg B6.100 gram kalkunkød indeholder 0,4 mg B6.  

 

Hvor meget har man brug for?
Spædbørn 0,5 mg Småbørn: 1,0 mg Skolebørn: 1,8 mg Voksne: 2,2 mg Gravide og ammende: 2,2 mg Sportsudøvere og hårdtarbejdende (stress): 2,2 – 4,0 mg Den anbefalede daglige tilførsel står slet ikke mål med det egentlige behov, der formentlig er to til tre gange større. Ved tilførsel af blot 3 mg dagligt er immunsystemets behov for B6 dækket. Daglig dosering på mellem 10 og 50 mg reducerer mængden af homocystein i blodet. Behovet for B6 stiger i forbindelse med alder, stress og belastning af kroppen. Endvidere ved stor indtagelse af animalske proteiner samt ved brug af p-piller og indtagelse af tidligere nævnt medicin.  

 

Medicinsk dosering
10-400 mg Typisk anvendes doseringer fra 50-200 mg dagligt. Dosering over 600 mg kan give bivirkninger, og doseringer over 1000 mg kan give forgiftning.    

 

    

 

 

Fakta

Kilde: “Lev Sundt med Vitaminer og Mineraler” af Henrik Dilling.

Skriv din kommentar her: