C-vitamin
February 11, 2011

 

C-vitamin (ascorbinsyre) er nok et af de mest omtalte vitaminer og indgår i mere end 300 enzymprocesser i kroppen. Enzymer fungerer som postbude ud til alle celler, og uden enzymer vil kemiske processer blive forringet eller gå i stå. C-vitamin går let tabt ved kogning, dybfrysning, konservering, lys- og luftpåvirkning. C-vitamin beskyttes mod iltning af bioflavonoider. Bioflavonoider som findes i de fleste planter, forstærker C-vitaminets effekt op til 20 gange. C-vitamin konkurrerer med sukkerstoffer i cellerne, derfor vil et stort sukkerforbrug nedsætte C-vitamins evne til at binde sig til cellerne. Det medfører blandt andet, at vi bliver mere udsatte for infektioner. C-vitamin er et vandopløseligt vitamin, og et overskud af C-vitamin udskilles med urinen.  

 

Mangelfølger
C-vitamin er med til at danne bindevævsproteinet kollagen, som binder cellerne sammen, og har derfor betydning for sårheling og dannelse af nyt væv. Binyrerne er meget afhængige af vitaminet og vitaminet har derfor både betydning for stressniveau og infektioner. C-vitamin fungerer desuden som et naturligt antihistamin og anvendes af terapeuter i større doser ved akut og kronisk allergi. Kalkoptagelse og aktivering af kalk, styrkes af C-vitamin, som derfor har betydning for tænder og knogler. Mange andre næringsstoffer optages og udnyttes bedre med samtidig tilførsel af C-vitamin, og blandt andet derfor er det så vigtigt at kombinere næringsstoffer frem for ensidigt at tilføre kun et enkelt. C-vitamin har også betydning for kredsløbet, kolesterolniveauet, afgiftning af tungmetaller og sprøjtegifte samt for dannelsen af kroppens naturlige smertehæmmer, endorfin.  

 
 

Fakta

Kilde: “Sundhedshåndbogen”, af Pernille Lund og Marianne Palm

Fakta

Videnskaben har længe slået til lyd for, at vi skal spise en sund kost med masser af fuldkorn, frugt og grønt, fordi det mindsker risikoen for blandt andet hjerte-kar-sygdomme, men ifølge en ny undersøgelse foretaget af en international forskergruppe, er det tilsyneladende ikke så enkelt. I studiet var sund kost ikke i stand til at yde væsentlig hjertebeskyttelse. Til gengæld ser det ud til, at høje doser af C-vitamin indtaget i pilleform beskytter ganske effektivt. Personer, som indtager mere end 700 mg C-vitamin dagligt, har 25 % lavere risiko for at få hjertesygdomme, sammenlignet med personer, der ikke spiser kosttilskud, konkluderer forskerne. De opsigtsvækkende forskningsresultater er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift, American Journal of Clinical Nutrition.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
UA-28471321-1