Carnitin-tilskud forbedrer sportsfolks præstationer
March 2, 2013

cykler

 

Atleter, bodybuildere og andre sportsfolk har i mange år benyttet carnitintilskud for at øge deres fedtforbrænding og muskelmasse. Det er dog først nu at forskere har dokumenteret, at musklernes carnitinindhold kan øges med L-Carnitin-tartrat, som også Bio-Carnitin indeholder og på forskellig vis gavne ved både let og hårdt muskelarbejde.

Carnitin er en aminosyre der minder meget om et vitamin. Det indgår i kroppens fedtforbrænding ved at medvirke til oxidering af fedtsyrer i cellernes mitokondrier.

 

Testen
I undersøgelsen indgik 14 raske, normalvægtige mænd i midten af 20erne som blev bedt om at udføre en test bestående af 2 gange 30 minutter cykling ved henholdsvis moderat og høj intensitet og straks herefter en særlig 30 minutters udholdenhedstest.

Denne test blev udført 3 gange med 12 ugers mellemrum. Mellem disse tests skulle deltagerne indtage 80 g kulhydrat og 2 g L-Carnitin eller 80 g kulhydrat to gange daglig.
Muskelbiopsier viste, at carnitingruppen havde øget deres indhold af carnitin i musklerne med 21%, hvorimod det var uændret i kontrolgruppen

Forskerne konkluderer at:

  • Musklernes indhold af carnitin kan øges ved hjælp af kosttilskud med L-Carnitin-tartrat
  • Carnitin spiller en dobbelt rolle i skeletmuskulaturens stofskifte alt efter træningsintensiteten:
  • Ved let muskelarbejde og et højt indhold af carnitin i musklerne forbrænder de > 50% mindre sukker og har >30% mindre pyrovat dehydrogenase som er involveret i ophobning af mælkesyre i musklerne. Der er også en øget transport af fedtstof ind i cellernes mitokondrier
  • Ved hårdt muskelarbejde og et højt indhold af carnitin i musklerne forbedres mitokondriernes elektrontransport så der dannes mere ATP. Den tilgængelige ilt udnyttes bedre, hvorved der ophobes >40% mindre mælkesyre i musklerne

Samlet set viste undersøgelsen, at et højt indhold af carnitin i musklerne er forbundet med en øget præstationsevne både hos almindelige motionister og hos sportsfolk.

 

Synergisk virkning mellem carnitin og Q10
Hvis vi sammenholder dette resultat med Ylikoski og medarbejderes forskning med Q10 til skiløbere, så peger resultaterne samlet set på, at man kan opnå en rigtig god synergisk effekt, hvis man kombinerer et tilskud af carnitin med et tilskud af Q10, idet carnitinen hjælper fedt ind i cellernes mitokondrier og Q10 hjælper med at brænde det af.

 

Dosering til motionister, sportsfolk og de der måtte ønske et lavere fedtindhold i kroppen:

  • Carnitin: 2g to gange daglig
  • Q10: 90 mg daglig

 

Refs.

  • Wall BT, et al. Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metablolism during exercise in humans. J Physiol 2011;589(4):963-73.
  • Ylikoski T, et al. The effect og coenzyme Q10 on the Exercise Performance of Cross-country Skiers.Molec. Aspects Med. (Supplement) 1997;18:283-90.

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz