Derfor virker slankekuren ikke
May 31, 2018

 

 
Hvis du har besluttet dig for, at NU skal de overflødige kilo væk, kan det ikke gå hurtigt nok. For 33,8 % af kvinderne, som har svaret på min spørgeundersøgelse sidste år, går det faktisk så langsomt, at de stopper, før de når at se resultater. Men det tager tid at ændre på sine vaner og forandre kroppen på lang sigt – her forklarer jeg hvorfor.

Af Anna Bogdanova
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – juni/juli 2018

 

 

”Anna, kan jeg tabe 10 kilo på 12 uger?”

Det spørgsmål hører jeg ofte. Og svaret er … JA. Og NEJ. For din krop er ikke bare et simpelt regnestykke, og det afhænger af så meget. Men selvfølgelig kan du tabe dig hurtigt. Måske har du også gjort det før. Du skal bare forbrænde mindre, end du spiser. Men du har sikkert også oplevet, at kiloene kommer ikke bare snigende, men spurtende på igen, ikke? Og de bliver endnu sværere at smide næste gang. Du prøver måske igen, gør det samme, som virkede sidst, men det virker ikke. Du bliver træt. Orker det ikke. Og det er ikke din dovne side, der taler. Det er din fysiologi og neurologi, der alt for godt husker det, du udsatte den for sidst. Du satte garanteret kalorieindtaget ned til et minimum og skruede samtidig op for masser af kredsløbstræning. Når du gør det, sker følgende:

 

I Minnesota Starvation Experiment blev en gruppe deltagere, der dagligt spiste lidt over 3000 kalorier, sat til at spise det halve, altså 1500 kalorier om dagen i 20 uger. Flere droppede ud undervejs, men de resterende oplevede blandt andet:

 

  • Konstant sult
  • Udmattelse
  • Muskeltab og hårtab
  • Kuldskærhed og lavere blodtryk
  • Besættelse af mad
  • Overspisning
  • Depression og manglende sexlyst

 

Ikke ligefrem opmuntrende, vel? Slet ikke, når vægten vendte tilbage til deres tidligere udgangspunkt, mens fedtprocenten steg!


Undervejs tabte deltagerne også muskelmasse og formentlig også knoglemasse. De er blevet slappere og blødere, og alting, selv almindelige dagligdags aktiviteter, er blevet hårdere. Forbrændingen er faldet, så de tager hurtigere på. Og så er der lige den triste krølle på halen, at mindre muskelmasse har meget at sige i forhold til vores immunfunktion og forebyggelse af livsstilssygdomme. Av. Det er altså prisen for et hurtigt vægttab; spørgsmålet er, om du har lyst til at betale den i bytte for at være et par kilo lettere?


Når man bare gerne vil tabe sig
 
Når man først har besluttet sig for at ville tabe nogle kilo, er det svært at se forbi skyklapperne, for nu vil man bare gerne være tyndere. Og helst i går. Det forstår jeg godt. Men løsningen er altså ikke at gå på en bootcamp, lynkur eller alt for restriktiv slankekur. Så mit reviderede svar er:

Nej. Du kan ikke tabe dig 10 kilo på 12 uger på en for din krop og hjerne sund måde. Det nytter ikke at skrue drastisk ned for kalorierne, for din krop vil bare skrue ned for forbrændingen eller forsøge at sabotere dig undervejs med:

 

  • Skader
  • Smerter
  • Forkølelse
  • Cravings og overspisning
  • Udmattelse og uvilje
     

 

Du har sikkert allerede været igennem vægttabskarrusellen flere gange før, og det betyder samtidig, at din krop er holdt op med at opføre sig efter den gængse formel. Der skal altså andet og mere til at knække koden for netop dig.

Men hvad så med det vægttab, Anna? De 10 kilo, vi gerne vil tabe. Kommer de nogensinde af? Jeg vil gerne svare ja, men det kommer an på følgende tre ting:

1 : Har du overhovedet brug for at tabe dig 10 kilo for at få din drømmekrop?
De fleste bliver overraskede over at opleve, at når de bliver stærkere og lærer at holde vægten stabil, så begynder deres krop at møblere om. Drømmekroppen kan altså være inden for rækkevidde, selvom vægten ikke rykker sig.

2 : Skal du tabe dig eller stoppe vægtøgningen?

Er din hjerne i ”fedtlagringsgear”? Så stiger vægten stødt og har sikkert gjort det over lang tid, og så skal du ikke gå efter at tabe dig, men efter at standse udviklingen, så vægten bliver stabil. Det kan godt tage noget tid, især hvis det har stået på længe. Hvornår du så begynder at tabe dig, afhænger altså af, hvor længe din krop har øvet sig i at tage på. Men selv om der ikke sker noget på vægten, sker der stadig en masse i din krop.

3: Har du fået ændret på dine (heldige) vaner?

Du kan kun lykkes med dit vægttab på den korte og den lange bane, hvis du konsekvent gør noget andet end det, du plejer. Også når hverdagen rammer. Din krop afspejler nemlig det sæt vaner, du har samlet på hidtil, og de kommer endnu stærkere til udtryk, når du bliver presset. Det handler altså ikke om at finde en god kost- og træningsplan i et magasin, som du kan følge, og vupti, så er du i mål. Du har brug for en ”damage-control”-plan.

 

En plan for livet

En ”damage-control”-plan er en plan, der går ud på at få dig tilbage på sporet, når du er faldet i sukker-gryden. Og som du kan øve dig i at hive op af ærmet, når du kommer på afveje. For det gør du. Det gør vi alle. Men har du først fundet de rette strategier og en førstehjælpsplan, vil det ske mere sjældent, og det vil gå mindre blodigt for sig. Det bliver altså nemmere at komme op på hesten igen frem for at tænke ”så kan det hele også være lige meget”, og væk var hele æsken med flødeboller. Men det tager altså også tid at komme op på hesten igen og tilbage på sporet. Så 10 kilo på 12 uger? Det er ikke realistisk. Vær hellere realistisk, og planlæg, at der VIL være forsinkelser på din rejse, men du skal nok komme i mål, hvis du ikke giver op undervejs og hopper på et lyntog, der med garanti vil bryde sammen, før du når endestationen.


Vil du lære mere …

 Konkrete forslag til programmer med passende progression i intensitet og øvelsessværhedsgrad finder du både i ”Skyhøj Forbrænding” og ”Veldrejet” – og personlig rådgivning til individualisering, smerte- og stresslindring og meget mere får du i Annas Baldebiks – annabogdanova.dk.

 

 

Om Anna Bogdanova

Anna Bogdanova er personlig træner, coach, underviser og forfatter til de to bestsellere ”Skyhøj forbrænding” og ”Veldrejet” ­- og kvinden bag online træningsskolen Annas Baldebiks. Anna har en hjernebaseret tilgang til forandringsprocesser og kropstransformation. Hun hjælper, sammen med sit team af 30 superdygtige coaches, kvinder til en stærk, stressfri og mere veldrejet krop og et afslappet og naturligt forhold til mad og træning. Anna er bl.a. uddannet ernæringscoach med speciale i sports- og træningsernæring, uddannet stresscoach hos Majken Matzau, certificeret hos Precision Nutrition og som bevægelsesspecialist hos Z-Health Performance, der er en længerevarende uddannelse inden for anvendt neurologi og smertefri bevægelse. Du kan stille spørgsmål til Anna på anna.bogdanova@sund-forskning.dk

2
Skriv en offentlig kommentar...

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Nyeste Ældste Mest liked
Giv mig besked om:
Anna Østerø

. Min erfaring er, at omlægge madvanerne totalt. At gå på “Slankekur” et par måneder og så igen starte med at spise som før, DET DUER SIMPELT HEN IKKE. Min mand fik diagnosen DIABETIS for 15 år siden, så vi omlagde vores madvaner totalt og spiste kun hvad diabetikere kan spise. Jeg tabte mine 15 overflødige kilo i løbet af et par måneder. Min mand døde desværre for 10 år siden, men jeg har holdt fast ved madplanerne fra dengang. Er nu 70 år og holder stadigvæk min idealvækt på 72 kilo, jeg er 180 m høj, så det er… Læs mere

Rikke Demuth

Kære Anna, tak for din historie, hvor er det godt gået. Kræver sit at omlægge sin kost, men jeg er bestemt enig med dig i at det ikke nytter at gå på slankekur og så tilbage på normal kost. Hav en dejlig sommer. Kærlig hilsen Rikke