E-vitamin
July 22, 2015

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 11.57.05

E-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som primært findes i den fede del af koste. E-vitamin dækker over otte forskellige stoffer kaldet tocoferoler og tocotrienoler. Alfa-tocoferol betragtes som det vigtigste stof hos mennesket, da det er den mest udbredte og aktive form. De største koncentrationer af vitaminet findes i binyrer, testikler, livmoder og fedtvæv.

 

Funktioner og betydning for

  • Antioxidant, der modvirker frie radikaler
  • Beskytter fedtholdige celleoverflader og fedtstoffer mod harskning
  • Beskytter kroppens celler mod skadelige stoffer fra fedtstofskiftet
  • Cellevækst og cellefunktion
  • Hæmmer blodets evne til at koagulere
  • Immunforsvaret
  • Hæmmer tarmens omdannelse af nitrat til nitrosamin, der er et kræftfremkaldende stof.

 

Mangler og dårlig udnyttelse forårsages af

  • Fedtfattige kostvaner og dårlig fedtoptagelse
  • Sygdomme i lever eller bugspytkirtel, hvor fordøjelsesenzymer ikke kan nedbryde de E-vitaminholdige fedtstoffer, der er i kosten. Bl.a. skrumpelever, cøliaki (glutenallergi), cystisk fibrose og betændelse i bugspytkirtlen.
  • Arvelige sygdomme i de røde blodlegemer
  • For tidligt fødte børn

 

Mangelsymptomer

I praksis optræder mangelsymptomer ikke hos raske mennesker.

  • Spædbørn, der får modermælkserstatning uden E-vitamin kan få hudlæsioner.
  • Børn, født med sygdomme, hvor fedtoptagelsen er nedsat, får hurtigt symptomer i nervesystemet.
  • E-vitaminmangel i længere tid kan medvirke til symptomer fra nervesystemet med muskeltræthed, balance- og synsforstyrrelser.

 

Kilder

Da E-vitamin er fedtopløseligt findes det i fedtstoffer fra kosten og især i vegetabilske kilder som planteolier, nødder, kerner, frø, fuldkorn, avocado og grønne grønsager som broccoli og rosenkål. Desuden torskelevertran, torskerogn, æg, fede mejeriprodukter og modermælk. I kosttilskud er kilden ofte syntetisk, men en del præparater indeholder efterhånden den naturlige og mere aktive form af vitaminet.

 

Overdosering – bivirkninger

  • Overskud af E-vitamin udskilles med galden, og overdoseringssymptomer er meget sjældne.

  • Ved lang tids overforbrug er der observeret svimmelhed, hovedpine, træthed og sløret syn.
  • 
Over 1g E-vitamin om dagen (cirka 80 gange mere end ADT) kan i meget sjældne tilfælde give hovedpine og mave-tarmsymptomer.

  • Indtagelse af enorme doser (10g om dagen) kan nedsætte fertiliteten hos mænd og kvinder.

 

Reference:

http://healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=261:e-vitamin-tocoferol&catid=45:vitamin-og-mineral-guiden&Itemid=293&lang=da

 

Læs mere om E-vitaminer

 

Om E-vitamin: Naturligt alfa-tocopherol

Den anerkendte professer Maret Traber fra Linus Pauling Instituttet i USA gennemgår i en oversigtsartikel den seneste viden om E-vitamin, hvor hun udleder, at vi egentlig sandsynligvis kun har brug for alfa-tocopherol.

Læs mere her

 

E-vitamin gavner Alzheimer-patienter

En høj dosis E-vitamin dagligt har i en ny undersøgelse vist at kunne nedsætte udviklingen af Alzheimers syge med 19% sammenlignet med placebo hos ældre personer, der havde sygdommen i mild til moderat grad.

Læs mere her

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz