En original hjælp til fingerled og knæ
August 3, 2017

 

 

 

 

Når det knirker og gør ondt i fingerled, og i knæled, ja rundt omkring i kroppen, er det ikke altid bare, fordi vi er blevet ældre. Smerterne kan også opstå i en forholdsvis ung alder, og det kan være tegn på begyndende slidgigt.

 

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – august/september 2017

 

Opskriften kan indimellem være smertestillende medicin, men ellers er det her og nu, du skal i gang med kosttilskud, der kan hindre udviklingen af slidgigt og ikke mindst den gode omsorgsfulde motion, så leddene forbliver smidige og smertefrie også om fem, ti og tyve år.

 

Slidgigt i en ung alder, altså sådan allerede fra 30-årsalderen, kan meget vel være arveligt. Det kan selvfølgelig også være betinget af overvægt, for ensidige arbejdsstillinger eller alt for lidt motion. Men uanset årsagen er det vigtigt at forebygge, at det bliver værre og komme af med de uhensigtsmæssige smerter. For der findes som så ofte nævnt her i sund-forskning ”gode smerter” og ”dårlige smerter”.

 

De gode, de dårlige og de virkelig onde

Gode smerter opstår efter en god gang træning, hvor muskler og led er blevet rørt. Og røres skal de, for ellers vil krop-pen ikke kunne opbygge brusk og fjerne irriterende elementer fra muskler, led kapsel og ledvæske. Dårlige smerter opstår, når vi bruger vores led og muskler for meget, forkert, eller slet ikke …

 

De virkelig onde smerter kræver måske scanning, røntgen og lægehjælp, for det kan være tegn på tilstande, der kræver andet end almindelig pleje af sine led. Det kan fx være tegn på en diskusprolaps, bindevævssygdomme eller andre kro-niske sygdomme.

 

Men ved du, at dine plager hører til i gruppen af ”gode” eller ”dårlige”, kan du få hjælp fra forskellige urter og omega-3-produkter, der ud over at fjerne inflammationer også forebygger, at der opstår nye problemer. Ganske simpelt ved at fodre dine led med sunde næringsstoffer.

 

De små led i fingrene og de store led i knæene

Små og store led rundt omkring i kroppen er tilsyneladende meget forskellige, men de fleste har noget tilfælles: de indeholder brusk, som med årene bliver nedbrudt, hvis ikke vi passer rigtig godt på dem. For at undgå at de bliver slidt, skal der hele tiden tilføres næringsstoffer, så brusken forbliver den støttende kapsel, der hindrer, at vi pludselig har ”knogle mod knogle”, for så er du landet i afdelingen for onde smerter.

 

For at tilføre næringsstoffer og vel at mærke de rette skal det lokale kredsløb være i orden. Det skal sørge for, at næ-ringsstoffer træder ind i ledkapslen, ind til ledvæsken og forsyner brusken med de for ledet så vitale stoffer. En af de eneste metoder til at forbedre kredsløbet er motion. Find en vejleder, fx en fysioterapeut eller en veluddannet fitness-træner, der kan guide dig.

 

Spis samtidig de næringsstoffer, som brusk og ledkapsel samt muskler har brug for. Nogle af dem finder du samlet i GLYC Original, der er målrettet mod smerter i de små fingerled og i de store knæ.

 

Smertestillende her og nu og på længere sigt GLYC Original indeholder flere komponenter, som vedligeholder din brusk og dermed kan stoppe nedbrydningen, som uvægerligt opstår, jo ældre vi bliver. Hvis vi altså ikke gør noget i en tidligere alder med at forebygge. En af komponenterne er den grønlæbede muslingeolie fra New Zealand, som har levet i vidunderligt rent vand, og som gennem forskningen har vist, at den er særligt god til inflammationer i leddene.

 

Tilsat er også glycosaminglykaner, som i daglig tale kaldes GAGs. Disse er sammensat af forskellige biokemiske ele-menter og hjælper med at skabe en tæt og stiv gel i brusken, så den bedre kan imødegå slid og deraf følgende smerter. Derfor virker GLYC Original både smertestillende her og nu, men også på længere sigt, så leddene ikke mister sin brusk med endnu sværere smerter til følge.

 

Bindevævet rundt om vores led

GLYC Original indeholder også kollagen, som sammen med C-vitamin og zink, sørger for en forbedring af hele den bindevævsstruktur, der holder sammen på alle vores organer, og derfor også de muskler og sener samt bindevæv, der ligger rundt om fx fingre og knæ.

 

Spis masser af farverige grøntsager og frugter, nødder og frø. Spis også gerne (rene) fede fisk et par gange om ugen. Vores daglige madvaner udgør grundstammen til et sundere liv i vores led.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz