En stribe af slanketips
November 4, 2016

Skærmbillede 2015-08-12 kl. 12.41.25

 

 

Af Kristine Bindslev

Bragt i //mig// i februar 2014

Overvægt er ikke ene og alene den enkeltes skyld. Basta. Vi har stress, arveanlæg, miljø, dårlige vaner og underlødig mad at slås med. Oven i det lever vi i en tid, hvor effektiviteten prioriteres, mens kropsglæde og nydelse nedtones. Vi bliver fremmedgjort og overhældt med skyld.

 

Samtidig med at sundhedsprofeter slår os i hovederne med forskelligrettede budskaber, der gør os endnu mere rundtossede og mindre i stand til at lytte til netop vores krops signaler.

 

Med medmenneskeligheden og egenkærligheden i hænderne får du her et par forslag til, hvordan du kalder på den lille, bløde og søde hund, der for længst er løbet hjemmefra.

 

Vejen til det største vægttab

Hvis man vil tabe sig, kræver det en livsstilsændring. Der skal arbejdes hårdt med såvel kost som træning. Det er ikke nemt, og for mange er det en temmelig uoverskuelig op- gave at påtage sig. Derfor har du mulighed for at få støtte og hjælp med kostvejleder og personlig træner, Kennet Wedel fra Dinkostvejledning.

Han har lavet et program med titlen “VEJEN TIL DET STØRSTE VÆGTTAB”, der i løbet af 5 afsnit viser, hvordan en flok danskere i alderen 17 til 51 år kæmper mod kiloene i en konkurrence. Serien viser, hvor- dan deltagerne kæmper sig igennem den store udfordring, det er at skulle lave indgroede vaner om, hvad enten det drejer sig om kost eller træning.

Lær at give dit sind næring med mindfulness

Thich Nhat Hahn: Kunsten at kommunikere, Dansk Psykologisk Forlag 2013

Ofte spiser vi for meget eller forkert, fordi vi savner næring på andre fronter.
Den buddhistiske munk og lærermester Thich Nhat Hahn giver en praktisk guide i, hvordan vi kan indtage næring med mindfulness.

Mindfulness bliver din mentale rustning mod rastløshed, stress og fremmedgørelse, så du igen kan høre din krop og behandle den med medfølelse og forståelse.

 

Rejsen til din sundhed

Anja Ballegaard og Zenia Santini: Rejsen til sundhed, forlag- et Tinkerbell Books 2013

Tjek også: www.naturazin.dk

Træt af slankekure, kropsfiksering og fanatisk helsedyrkelse? Køb ”Rejsen til sundhed” i dag. To biopater/naturopather, Anja Ballegaard og Zenia Santini, har skabt en varm bog, motiveret af stor madglæde og frustration over den mangl- ende kærlighed, viden og medfølelse i sundhedsbudskab- erne.

Som læser kommer du på rejse rundt i verden og rundt i dine spisevaner og adfærd samtidig med, at du bliver klogere på, hvad sundhed i bund og grund er. Hjemme fra rejserne og efter endt læsning kan du pakke en kuffert ud, som er fuld af brugbare råd og information samt en hulens masse egenomsorg og gåpåmod til at gøre noget godt for dig selv og andre, du har kær.

 

Tanker, der slanker

Se mere på www.slankestudiet.dk og læs også om Bodils vægttab på 20 kilo med hjælp fra Slankestudiet s. 9 i sund-forskning.dk

Mange af os bruger dagligt oceaner af tid på at tænke på mad, vægt samt føle os skyldige og tykke. Hvorfor ikke bruge samme mængde energi på at få det godt med dig selv, din krop og opnå din naturlige vægt. Sådan er tanken bag Slanke- studiet, hvor det ikke kun er et spørgsmål om kun at ændre sine kostvaner.

At ville et varigt vægttab involverer også en per- sonlig udvikling og en forståelse for, at for- tiden er forbi, og fremtiden ikke eksisterer. Hos Slankestudiet arbejder du med tanker, ikke kalorietælling. Du lærer at mærke eft- er, at nyde og være i nuet med et nyt sæt leveregler. Slankestudiet består af telefon- coaching, online-lektioner, cd, bog, nyheds- breve, forum, vægt og måleskema.

 

Blomsterenergi hjælper med dit vægttab og selvbillede

Din krop er styret af følelser, men også de tankeformer, du har dannet om dig selv gennem livet. Dit valg af mad er også styret af disse tankemønstre. Når du vælger det forkerte i livet, det som ikke er godt og sundt for dig, er det ofte en naturlig følge af at du ikke har helt så positive tanker om dig selv. 

 

Tankeformer skaber et hav af følelser
Når man har gentaget en tankeform tilstrækkelig mange gange, begynder hjernen at tro på det den får at vide! Og handle på det. Det ser nærmest ud som man tiltrækker situationer, hvor man kan blive bekræftet i sin tankeform – eller sine tankeformer. Bachs Blomsterremedier er et sys- tem af 38 ugiftige blomsteressens- er, der bruges specifikt til at ændre negative tanker og følelser.

 

Har du lyst til at ændre dette mønster?
Hvis man skal ændre sine vaner og komme ind i et mere positivt flow, er man nødt til at finde ud, af hvilke tankeformer og følelser, der styrer ens liv.

 

Et par eksempler på de grundtanker, der er almindelige:
Jeg duer ikke til noget • Jeg er grim • Jeg er svag • Jeg er dum • Jeg gør altid det forkerte

Der findes ét remedie for hver tænkelig følelse, et normalt menneske måtte have. Her blot et par eksempler på, hvordan de kan bruges i forhold til madvaner:

Valnød bruges, når man skal ændre vaner. Dens positive effekt er, at man hurtigt justerer til det nye, også madvaner.

Kastanjeknop bruges, når man vil holde op med at gentage sine fejl. Dens positive effekt er, at man gennemskuer fejlene og lærer af sine erfaringer.

Sød Æble bruges, når man ikke kan lide sit udseende/krop. Dens positive effekt er, at man begynder at holde af sig selv, som man er.

Tusindgylden bruges, når ens vilje er for svag, og man ikke kan sige nej tak! Dens positive effekt er, at man styrker sin vilje og sætter grænser for, hvad man vil byde sig selv.

Lærk bruges, når man ikke tror, man er god nok, ikke har selvtillid. Dens positive effekt er, at man begynder at sige ‘Yes I can!

Skovfyr bruges, når man bebrejder sig selv eller får skyldfølelse. Dens positive effekt er, at man tilgiver sig selv.

Kildevand bruges, når man er for streng ved sig selv, sætter sig selv på alt for strenge diæter og glemmer at nyde livet. Dens positive effekt er en opblødning af strenge idealer og en mere fleksibel holdning til sundhed.

Der findes mange flere! Læs mere om Bachremedierne på www.casu.dk, eller bestil hæfter til selvstudie. Har du fået lyst til at finde ud af, hvad der gemmer sig af grundtanker bag dine spise(u)vaner, kan du bestille tid hos en bachterapeut, se ligeledes hjemmesiden.

 

God vejrtrækning har betydning for dit vægttab og dit velvære

sund-forskning.dk har interviewet fysioterapeut Lotte Paarup om åndedrættets betydning for vægttab og velvære.

Lotte Paarup er uddannet fysioterapeut og indehaver af firmaet Den Intelligente Krop. Lotte lever i dag af at lære danskerne at trække vejret bedre.

 

Hvorfor er måden, vi trækker vejret på, så vigtig?

Grundlæggende kan man sige, at en kropsfunktion, der udføres ca. 20.000 gange om dagen, er meget vigtig! Det svarer til, at du skal bruge din arm 20.000 gange om dagen, så det har en stor betydning, at du gør det godt. På samme måde kan vi tænke om åndedrættet, som har en enormt stor betydning for både krop og psyke. Hvis det fungerer godt, fungerer resten af kroppen – og meget bedre – end hvis åndedrættet fungerer mindre godt.

 

Vil man kunne bruge vejrtrækning som et konkret redskab til et vægttab?

Ja, det kan man så absolut. En god vejrtrækning på- virker nemlig ikke alene vores fordøjelse, forbrænd- ing og energiniveau. Åndedrættet har også betydning for evnen til at tackle stress, få en god nattesøvn og et afbalanceret nerve- og hormonsystem – alt sam- men vigtigt for, at vi kan tabe os og holde vægten.

 

Vil man kunne bruge vejrtrækning som et konkret redskab til en større kropsglæde?

Ja, absolut! Kropsglæde kræver en god kontakt til og fornemmelse af din krop. Altså en god kropsbevidsthed og tilstedeværelse i kroppen. Alt sammen noget, som arbejdet med åndedrættet i høj grad styrker. Det er gammel kendt viden, at åndedrættet er nøglen til bedre for- nemmelse af din krop og dine følelser.

Men det kan også forklares igennem fysiologien, da et bedre åndedræt med det samme påvirk- er nervesystemet, så den beroligende del af nervesystemet får mere plads. Det betyder fx forbedret fordøjelse, bedre søvn, nedsat puls, nedsat blodtryk og meget andet.

Det kan selvfølgelig være en skræmmende tanke at kunne mærke sin krop bedre, hvis du ikke er glad for din krop. Men for at kunne få en større glæde for sin krop igen, kræver det en god kontakt til den – ellers er forandring noget nær umuligt…

 

Læs meget mere!

På Lotte Paarups hjemmeside www.åndedrættet.nu kan du hente meget mere gratis information om åndedrættet, øvelser, artikler, videoklip og en gratis lydfil på 36 minutter, hvor du kan opleve dit åndedræt.

 

Her er blot nogle af de fordele, du kan opnå med et godt åndedræt:

 

Forøger din lungekapacitet og fysisk udfoldelse.

Renser affaldsstoffer ud, og sender ny næring rundt via den øgede blodcirkulation og nedsætter stress.

Optimerer din fordøjelse ved at massere organer og tarme ved hvert eneste åndedrag.

Virker som en sprøjte, der sender energi rundt i kroppen og ilt ud til hver eneste lille celle – cellerne lever af ilt som det vigtigste næringsstof.

Virker slankende bl.a. grundet den forbedrede fordøjelse, blodcirkulation, udrensning og balancen inervesystemet. Når kroppen danner mindre stresshormon, så vil den meget lettere give slip på fedtdepoterne.

Giver smuk og vital hud.

Giver ro til natten og fungerer som den bedste sovepille, du kunne ønske dig.

Resulterer i bedre kropsholdning, da et godt åndedræt virker positivt på muskler, knogler, led mv.

Virker smertestillende primært ved udskillelsen af endorfiner.

Virker yderst positivt på tanker, følelser og kropsbevidsthed – ja, sågar angst – og virker depressionsdæmpende, også gennem påvirkningen af nervesystemet.

 

 

DET SØDE – sundhed og nydelse

Et balanceret forhold til sukker og søde sag- er er vigtigt, både når du gerne vil slanke dig, holde en passende vægt og leve sundt med gode forebyggende vaner. Det kan du få in- spiration og hjælp til i Lisbeth Tordendahls nye bog ”DET SØDE – sundhed og nydelse”, der indeholder masser af opskrifter på lækre kager, desserter og slik, der nærer kroppen i stedet for at dræne og belaste den.

 

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz