EPA og DHA uden omveje til veganere
February 28, 2017

Der hersker ingen tvivl om, at vi har brug for de vigtige omega-3-fedtsyrer EPA (eikosa-pentaen-syre) og DHA (dokosa-hexaen-syre). Disse fås kun fra havlevende dyr og organismer. Forstadiet til disse fedtsyrer hedder ALA (alfa-linolen-syre) og kommer fra planteriget. ALA kan danne EPA og DHA under de rette forhold, og derfor har veganere og fiskeolie-elskere i årevis diskuteret, om vi reelt har brug for fiskeoliens tilskud af EPA og DHA. Et helt nyt tilskud af alger gør diskussionen overflødig.

Af Rikke Agersted

Artiklen blev bragt i februar 2017 udgaven af magasinet sund-forskning

 

Det er helt rigtigt, at kroppen selv kan danne EPA og DHA fra ALA. Kosten og vores næringsmæssige behov ligger rigtig mange på sinde, og derfor har veganere og vegetarer i mange år afvist påstande om, at vi har brug for at spise fisk eller fiskeolietilskud for at få de vigtige fedtsyrer. Det er dog en påstand, som kritikere ikke bare lige har taget for gode varer. Det er nemlig ikke en stor mængde EPA og DHA, vi selv kan danne ud fra ALA-fedtsyren. Omdannelsen sker ved hjælp af nogle enzymer, og er der underskud af dem, kan det være svært for processen at fungere optimalt. Derfor mener mange fortalere for fiskeolietilskud, at man let kommer i underskud af de vigtige fedtsyrer, hvis ikke man indtager dem i den rene form fremfor at stole på, at omdannelsen sker optimalt i kroppen.

 

Nyt produkt går direkte til kilden

Grunden til, at fisk og skaldyr er spækket med så mange omega-3-fedtsyrer, er, at de lever af alger i havene eller af små-dyr, som har spist dem. Algerne er spækket med EPA og DHA, og da alger kommer fra planteriget, er det også en Fan-tastisk omega-3-kilde for veganere og vegetarer. Uanset hvilken slags kost man lever af, kan man få behov for at tilføre ekstra EPA og DHA, fordi det ikke længere er nok med den mængde, kroppen selv kan fremstille fra ALA i maden.

Sygdom, forkert kost og lignende omstændigheder kan hæmme omdannelsen af ALA, og derfor bør veganere og vege-tarer være ekstra opmærksomme på ikke at komme til at lide af EPA- og DHA-mangel. Omega-3-fedtsyrerne dækker over en lille vifte af fedtsyrer. Man er derfor ikke i tryg havn ved at sikre omega-3 i kosten – man skal være opmærksom på, at alle omega-3-fedtsyrerne er til stede og i en mængde, der kan gøre en forskel helbredsmæssigt. Dette har lige præcis været et af hovedpunkterne i diskussionen mellem kødspisere og veganere, som hidtil har måttet stole på, at kroppen sørgede for at frembringe nok EPA og DHA. Nu kan der lægges låg på uenigheden, for VegOmega-3 inde-holder omega-3-fedtsyrer i form af DHA og EPA, udvundet fra alger. Produktet er derfor også særligt velegnet til veganere og vegetarer.

 

Ekstra vigtigt til gravide veganere

En gravid kvinde har brug for langt større mængder EPA og DHA i sin graviditet end ellers. Fosteret bruger nemlig store mængder af disse fedtsyrer. DHA bruges blandt andet til normal udvikling af hjernen og synet hos det ufødte barn, og derfor anbefaler man gravide at tage et tilskud omega-3 med meget DHA fremfor EPA. VegOmega-3 inde-holder dobbelt så meget DHA som EPA, og derfor er produktet også velegnet til gravide kvinder, som ikke ønsker et tilskud fra dyreriget. Det anbefales at fortsætte med omega-3-tilskuddet under amningen, da barnets syn faktisk udvik-les helt frem til det er 12 måneder gammelt. Den gavnlige effekt opnås med kun 100 mg DHA dagligt.

 

Disse ting hæmmer omdannelsen af ALA

Hvis du er i tvivl om, hvor godt din krop omdanner ALA til EPA og DHA, kan følgende give en pejling på de faktorer, der kan spænde ben for omdannelsen

 

Hæmmende faktorer

  • Stort indtag af omega-6-fedtsyrer forskubber balancen med omega-3-fedtsyrerne
  • Ensidig eller mangelfuld kost (herunder mangel på ALA-rige fødevarer)
  • Jævnligt forbrug af hærdede fedtstoffer som margarine
  • Jævnligt forbrug af stegte eller friturestegte fødevarer
  • Planteolier, knækkede frø m.v., som har været udsat for iltning og lys (harskner olierne)
  • Sygdomme i fordøjelsessystemet, som hæmmer omdannelsen af ALA
  • Mangel på de enzymer som omdanner ALA
  • Nedsat appetit afføder mangel på nok af de vigtige næringsstoffer

 

Vegansk EPA og DHA

Med kun en enkelt kapsel om dagen kan veganere og vegetarer nu få dækket det daglige behov for omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA. Det nye produkt VegOmega-3 fra Biosym er lavet på alger og er dermed udelukkende fra vegetabilsk kilde.

En kapsel indeholder 250 mg DHA og 125 g EPA, hvilket giver et samlet omega-3-indtag, inkl. øvrige fedtsyrer, på 426 mg dagligt. Produktet er registreret ved både det engelske The Vegan Society og hos Dansk Vegetarforening.

 

EFSA anprisninger

En enkelt kapsel indeholder nok omega-3 til at opnå de godkendte EFSA (European Food Safety Authority) anpris-ninger: Omega-3-fedtsyrerne EPA og DHA medvirker til at vedligeholde en normal hjertefunktion. DHA bidrager også til at vedligeholde en normal funktion af hjernen og et normalt syn. Disse gavnlige effekter opnås ved et dagsindtag på hhv. 250 mg EPA og DHA (i alt) og 250 mg DHA .

 

En stærk duo

Ved siden af et dagligt tilskud af VegOmega-3 kan man med fordel tage en multivitaminpille som OmniVegan, der også er velegnet til veganere og vegetarer. Ved at kombinere de to tilskud dækkes kroppens behov for næringsstoffer, og man sikrer et godt fundament til dagligdagens mange fysiske og mentalt krævende opgaver.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz