Fluor
February 14, 2011

COLOURBOX2647146_15

 

Fluor (F) styrker tænder, knogler, hud, hår og bindevæv.  

 

Fakta
En gennemsnitsvoksen indeholder 3-7 mg fluor i form af fluorid, som hovedsageligt findes i knogler og tænder (96 procent) samt i aorta, nyrer, hud og blod. Kalciumfluorid er den naturligt forekommende fluorforbindelse i kosten som blandt andet styrker tændernes struktur og emalje. Natiumfluorid, som bruges i tandpasta og til fluorskylning samt tilsættes drikkevand i nogle lande. Denne fluorforbindelse, som er et biprodukt fra industrien, er giftig og kan give alvorlige bivirkninger. Sørg for at dine børn lader være med at synke tandpastaen, når de børster tænder, det er absolut ikke sundt. Lær dem i stedet at skylle grundigt med vand og spytte al tandpastaen ud igen. Det er ganske let at få dækket sit behov for kalciumflourid gennem kosten, særligt hvis man spiser fisk. Meget tyder på, at skadevirkningerne af natriumflourid for helbred og miljø overstiger den postulerede nytte-virkning. Det kan ikke anbefales at tilsætte fluor til drikkevand.   Forsigtighed bør også udvises i brugen af almindelig tandpasta, det gælder også for voksne. Medfødte misdannelser mistænkes også for at hænge sammen med tilsætning af natrium-fluorid i drikkevandet. Hvor der er fluor i drikkevandet og fluorforurening i luften, stiger fluor koncentrationen i knoglerne med alderen, hvilket er skadeligt da knoglerne bliver mere porøse af natriumflourid. Det er vigtigt, at gravide og ammende samt børn efter ammeperioden får en optimal kost, hvor fluor og andre mineraler og vitaminer indgår, da tænder og knoglers sundhed ikke alene afhænger af fluor, men også af andre næringsstoffer. Fluor optages let i organismen med op til 80 procent. For meget kalk, magnesium, aluminium og natriumklorid (bordsalt) i den daglige kost kan forringe optagelsen af fluor. Fedtstoffer øger optagelsen af fluor. Læs mere om flour på www.vitaviva.com og søg på nettet under ”flouride”  

 

Hvorfor har vi brug for det?
Kalciumfluorid styrker tændernes emalje mod kariesangreb, eller rettere mod syreangreb forårsaget af karies. Det styrker knoglernes struktur sammen med kalk og D vitamin. Fluor tager del i dannelsen af tænder, knogler, muskler, sener, hud og hår. Hvis kalciumfluorid mangler, svækkes tænderne, og knoglerne og bindevævet bliver slapt med nedsynkning af indre organer til følge. Fluor indgår i flere enzymprocesser i forbindelse med hormonelle processer.  

 

Medicinsk anvendelse
Fluor bruges udelukkende til forebyggelse af kariesangreb og styrkelse af tænderne. Det absolut sikreste er at anvende kalciumflourid, indtaget gennem føden. Hvor ovennævnte mangeltilstande konstateres, kan kalciumflourid anvendes.  

 

Bivirkninger
Særlig natriumfluorid er giftigt i større mængder. Over 20 mg pr. dag giver hvide og brune pletter på tænderne – det første tegn på forgiftning. Langsomt fører forgiftningen til knogle-deformation, knoglefortykkelse og abnorm dannelse af knoglevæv samt ledkapselforkalkning og til slut forkrøbling. Nedsat vækst hos børn, dårlig nyrefunktion og hæmning af diverse enzymprocesser er også en følge af forgiftning. Natriumfluorid fra tandpasta og fluorskylning er giftigt og kan skade tarmfloraen, det må under ingen omstændigheder synkes.  

 

Hvor findes det?
Vær opmærksom på, at kalciumflourid findes i organisk form i fødevarer, mens det er det giftige og uorganiske natriumflourid som findes i tandpasta. Fluor findes i torsk, laks og andre fisk og skaldyr samt i tang. Desuden i havsalt, almindelig te, i havalger (kelp), hyben, ost og lidt i andre mælkeprodukter samt i hvede, havre og andre korn-produkter. Fluor findes i kød, æg, paranødder og en lang række grøntsager og frugter. 100 gram havsalt indeholder 400 mikrogram (mcg) flour. 100 gram torsk indeholder 700 mcg flour. 100 gram brune ris indeholder 50 mcg flour (hvide og parboiled ris indeholder 35 mcg), 100 gram fuldkorns rug indeholder 150 mcg flour. 100 gram tang indeholder op til 36.000 mcg jod. 100 gram uraffineret havsalt indeholder 2000 mcg jod. 100 gram torsk indeholder 500 mcg jod. 100 gram brune ris indeholder 4,5 mcg jod (hvide ris indeholder kun halvdelen, 2,2 mcg.)  

 

Hvor meget har man brug for?
Børn 0-1 år: 50-100 mcg Børn 2-6 år: 50-150 mcg Børn 7-10 år: 150-250 mcg Store børn og voksne: 150-400 mcg  

 

Medicinsk dosering
Ikke over 200-800 mikrogram dagligt, bør altid gives som kalciumflourid. Natriumflourid er meget giftigt og dødelig dosis er 2.500-5.000 miligram (2,5-5,0 g).  

 

 

Fakta

Kilde: “Lev Sundt med Vitaminer og Mineraler” af Henrik Dilling.

Links

Læs mere om Henriks arbejde på www.houseofawareness.dk

Leave a Reply

3 Kommentarer til "Fluor"

Notify of
Sort by:   newest | oldest | most voted

[…] Læs mere om fluor på Sund Forsknings hjemmeside, hvis du vil vide mere. […]

Hvis jeg ikke tager fejl, at det fra Henrik Dilling Hansens bog “Vitaminer og Mineraler”, men det vil jeg undersøge nærmere. Jeg beklager, at der ikke er kilde på.

[…] Men er fluor i tandpasta farligt? Det er der delte meninger om, som du bl.a. kan læse her og her. Jeg sætter min lid til de eksperter, der mener, at den mængde fluor, jeg indtager ved […]

wpDiscuz