Fordøjelsesbesvær
February 9, 2011

kamille

 

Siden tidernes morgen har mennesker været mere eller mindre plaget af fordøjelsesbesvær.   Fra oldtiden og til begyndelsen af 1900-tallet har det især været dårlig hygiejne, som gav tarminfektioner. I dag er det i højere grad den moderne livsførelse med dårlig kost, stress, antibiotika og kemikalier, som forstyrrer tarmens naturlige mikroflora og nervesystem. Det er vigtigt for fordøjelsen og vores velbefindende, at tarmen tømmes hver dag. Morgenen er det mest naturlige tidspunkt, og afføring to gange om dagen er fint.  

 

Kurforslag generelt
Undgå smitte, især fra dårlige kød- og fiskeprodukter. Vær hygiejnisk især under tilberedningen af maden.  

 

Kost:
Et glas vand før morgenmaden, masser af vand resten af dagen og gerne et før sengetid. Tilsæt gerne lidt citron/lime i vandet, som styrker leveren og fordøjelsen. Spis en fiberrig kost – grove brødtyper, grønsager og frugt. Hvidløg, krydderurter, cayenne, paprika og ingefær er særlig godt. Surmælksprodukter med mælkesyrebakterier har en gunstig effekt på tarmens mikroflora. Undgå junkfood og stærkt opvarmede olier og fedtstoffer – f.eks. chips, pomfritter, pulversaucer, brun sovs, frikadeller, grillkylling og andre pandestegte eller grillede emner. Luftdannelser skyldes ofte for lidt mavesyre, eller problemer med at nedbryde bønner, kål, løg, gær, hvedemel, svinekød, dårlige olier og tilsætningsstoffer. Vær opmærksom på allergi og intolerance (især mælk, gær og hvede). Mange tåler ikke mælkesukkeret laktose, men har det fint med surmælksprodukter. Du kan erstatte almindelig mælk med laktosefri mælk, som du finder i helsekostbutikker og supermarkeder.  

 

Vitaminer og mineraler:
Et stærkt vitamin og mineralprodukt til voksne. Til børn en god vitamin- og mineraltablet, der er letoptagelig.

 

Fedtsyrer:
Spis gode planteolier i hverdagen og fisk minimum to gange om ugen. En spiseskefuld hørfrøolie i grøden om morgenen er den allerbedste start.  

 

Urter: Plantago psyllium (loppefrøskaller), Chamomilla (kamille), Cynara scolymus (artiskok), Gentiana lutea (gul ensian), Aloe barbadensis (aloe vera). Til irritabel tyktarm anbefales især valeriana (baldrian), Chamomilla (kamille), menta piperita (pebermynte) og ingefær.  

 

Fakta

Motion og lange gåture er vigtigt for at holde gang i tarmbevægelserne (peristaltikken) Giv dig god tid om morgenen, som er det mest naturlige tidspunkt for tømning af tarmen. Ved irritabel tyktarm bør du slappe mere af, så nervesystemet til tarmen får overskud til arbejdet. Se eventuelt under stress. Vær opmærksom på, at medicin og forskudt døgnrytme kan influere på tarmsystemet. Det kan være nødvendigt med nogle gode probiotics, som du kan købe i helsekostbutikken. Der findes både produkter i pulverform, som er lette at opløse i vand og som smager godt. Produkter med ostevalle kan også anbefales. (Kilde: “Sundhedshåndbogen”, af Pernille Lund og Marianne Palm)

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz