Fordøjelse
January 27, 2016

 

shutterstock_247196326

 

Bragt i magasinet sund-forskning august 2015

 

Af Julie-Charlotte Plovst

 
Fra oldtiden og til begyndelsen af 1900-tallet har det især været dårlig hygiejne, som gav tarminfektioner. I dag er det i højere grad den moderne livsførelse med dårlig kost, stress, antibiotika og kemikalier, som forstyrrer tarmens naturlige mikroflora og nervesystem. Det er vigtigt for fordøjelsen og vores velbefindende, at tarmen tømmes hver dag. Morgenen er det mest naturlige tidspunkt, og afføring to gange om dagen er fint. Vær opmærksom på Undgå smitte, særligt fra dårlige kød og fiskeprodukter. Vær hygiejnisk især under tilberedningen af maden.

 

Undersøg om du har nok mavesyre.

Hvis der ikke er nok mavesyre, kan du ikke nedbryde maden, og har derfor ingen gavn af nedenstående kosttilskud.

Bitterstoffer til mavesæk og lever finder du i Toxiform og Biodrain.

 

 

Symptomer på for lidt mavesyre kan være:

 

  • Træthed lige efter måltidet og en tung fornemmelse, især efter proteinrige måltider
  • Oppustethed og bøvsen mindre end et kvarter efter måltidet
  • Smagen fra maden varer længe efter måltidet
  • Ildelugtende luft i tarmsystemet, specielt efter proteinrige måltider
  • Tidlig mæthedsfornemmelse
  • Træg tarm, forstoppelse eller diarre
  • Kvalme af kosttilskud
  • Ufordøjet mad i afføringen
  • Forkærlighed for sure ting (citron, syltede agurker og æblejuice)

 

For lidt mavesyre forekommer meget hyppigere, end man er klar over, og har konsekvenser for resten af fordøjelsen, specielt lever, galde og bugspytkirtelens arbejde.

Spiseforstyrrelser hos børn og unge skyldes meget ofte nedsat mavesyreproduktion og ikke kræsenhed eller psykiske årsager, som de fleste antager. Eller sagt på en anden må de: Hold øje med dit barns spisevaner allerede fra børnehavealderen og især i skolealderen. De stressede og larmende spisefrikvarterer og uhumske toiletter kan skabe mange problemer med appetitten og fordøjelsen.

 

Få de brændende smerter væk med Avivir Aloe Vera drik

 

Symptomer på for meget mavesyre kan være 

  • Halsbrand
  • Følelse af sult, også selvom du lige har spist
  • Brændende fornemmelse i mavesækken, specielt ved sult
  • Forværring af symptomer, når du spiser stærke krydderier eller sure ting som citrusfrugter, syltede agurker og
    æblejuice
  • Lindring af symptomer når du drikker mælk eller spiser andre slimholdige fødevarer som f.eks. bananer

 

Foretrækker  du øl frem for vin, kan det også være et tegn på for meget mavesyre

Symptomerne ligner til forveksling de symptomer, som opstår ved mavesår. Tag lægen med på råd.

 

Kost:

 

  • Et  glas vand før morgenmaden, masser af vand resten af dagen og gerne et før sengetid. Tilsæt gerne lidt citron/lime i vandet, som styrker leveren og fordøjelsen.
     
    Spis en fiberrig kost – grove brødtyper, grøntsager og frugt.

    Hvidløg, krydderurter, cayenne, paprika og ingefær er særlig godt.

  • Surmælksprodukter med mælkesyrebakterier har en gunstig effekt på tarmens mikroflora.

    Undgå junkfood og stærkt opvarmede olie og fedtstoffer – f.eks. chips, pomfritter, pulversaucer, brun sovs, frikadeller, grillkylling og andre pandestegte eller grillede emner.

    Luftdannelser skyldes ofte for lidt mavesyre eller problemer med at nedbryde bønner, kål, løg, gær, hvedemel, svinekød, dårlige olier og tilsætningsstoffer.

    Vær opmærksom på allergi og intolerance (især mælk, gær og hvede).

  • Mange tåler ikke mælkesukkeret laktose, men har det fint med surmælksprodukter. Du kan erstatte almindelig mælk
    med laktosefri mælk, som du finder i helsekostbutikker og supermarkeder.

 

 

En sund fordøjelse har brug for vitaminer og mineraler – til at kunne optage vitaminer og mineraler f.eks. Multivitamin Pharma Nord, Mivitotal, OmniPure, Omnimini, Bamse Bomstærk

 

Vitaminer og mineraler :

Et stærkt vitamin og mineralprodukt til voksne. Til børn en god vitamin-og mineraltablet – eller i flydende form, der
er letoptagelig.

Fedtsyrer i lange baner skaber sundhed i hele kroppen: Eskimo 3, Epa-gla, Bio Marin, Nordic Natural.

 

 

Fedtsyrer

Spis gode planteolier i hverdagen og  fisk minimum to gange om ugen.
En spiseskefuld hørfrøolie i grøden om morgenen er den allerbedste start.

 

Støtteterapi til din mikroflora: Maxiflor, Symbioflor, Vita biosa, Brottrunk

 

Mælkesyrebakterier

80 % af vores immunforsvar sidder i tarmene, og det er vigtigt at holde tarmen sund og glad, så både fordøjelsen og resten af kroppen fungerer optimalt.

 

Simple husråd til fordøjelsen

 

Kvalme ved overspisning, graviditet mm.

Bananer, rå  havregryn, som kan tygges. Ingefær, som kan drikkes som te. Citron i vand.

Forstoppelse

To til tre liter vand, ingefær, som fjerner ophobet luft, fennikelfrø, anisfrø, pebermyntete, mysli, hirse eller andre fiberrige måltider. Svesker eller andre vandige frugter. Spis ikke bananer.

Løs mave / diarre

Bananer, kartoffelmos, cola, fintrevet æbler, masser af vand, ristet brød, A38 eller Cultura.

For meget mavesyre/halsbrand

Kartoffelmos, bananer og mælkeprodukter. Undgå at spise for kolde madvarer.

 

Lægeurter til fordøjelsen

 

  • Allium sativum (hvidløg) – virker desinficerende i tarmsystemet og kan forebygge „turistmave“.
  • Aloe barbadensis (aloe vera) – emollierende og god ved for meget mavesyre og irriterede tarme.
  • Chamomilla recutita (kamille) – virker beroligende og betændelseshæmmende i tarmen. Er carminativ og modvirker luftdannelse. Er god som urtete.
  • Gentiana lutea (gul ensian) –  er et  rigtig godt bitterstof ved for lidt mavesyre. Ved at stimulere mavesyrenm kommer der mere gang i den øvrige fordøjelse.
  • Hamamelis virginiana (troldnød) – er betændelseshæmmende og effektiv ved diarre.
  • Mentha x piperita (pebermynte) – har en virkning, der ligner kamille, men er et bedre bitterstof, hvis tarmsystemet kører lidt trægt. Er velegnet som te.
  • Plantago psyllium (loppefrøskaller) – er emollierende og fungerer som en rigtig god fiber til tarmen ved forstoppelse.
  • Propolis – er ikke en plante, men skal nævnes her for sin gode effekt mod mavesår.
  • Taraxacum offcinalis rod (mælkebøtterod) – er et bitterstof og styrker fordøjelsen ved at fremme leverens funktion.
    Kun mælkebøtteblade egner sig til urtete. Mælkebøtteblade er, til forskel fra roden, vanddrivende.
  • Zingiber officinale (ingefær) – er en af de få planter du må bruge under graviditet til at modvirke kvalme.
    Ingefær hjælper kroppen til bedre at optage næringsstofferne i cellerne. Ingefær er carminativ og betændelseshæmmende i fordøjelsessystemet.
     
     

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: