Fordøjelsen som gerne vil befries for smerter og for luft
October 28, 2016

Skærmbillede 2016-04-05 kl. 11.12.18

Når jeg som gammel phytoterapeut, biopat og naturopath ibm kigger ud over det ganske land og stu-derer vores lange tarme – ja, hele fordøjelsen – så bliver jeg igen og igen slået med forundring over, at vi har så svært ved at passe bedre på hele vores mave-tarmregion. Vi har forstoppelse, diareer, vi har luft, irriterende gasser, ikke kun for os selv, men også for vores partnere, vi bliver syge, og vi bliver trætte.

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i //mig// en del af magasinet sund-forskning – december 2016/januar 2017

 

Fordøjelsen skal mere end noget andet her i livet fungere, ellers bliver vi mavesure og mærkelige.

Det problem har den nye Nani-kultur tænkt sig at ændre på. Hanne Buchholtz og Kim Charles, som står bag de nyeste produkter på de danske helsehylder, vil rigtig gerne se familien Danmark strutte af sundhed frem for at have opspilede tarme.

Derfor har de lavet en blanding af elmebark, kamille, artiskok og ingefær, der sammen sørger for en stribe af løsninger, så fordøjelsen igen kan arte sig.

 

En helt speciel bark
Elmebark (Ulmus rubra) har været kendt af indianerne og senere af europæiske behandlere for sin særlige evne til at smøre alle slimhinder, og den effekt begynder allerede i mavesækken. Spis kapslerne en halv time før måltidet, og du hindrer måske mavesyren i at ødelægge din appetit med smerter og irritation op i spiserøret.

Elmebarken danner et lag slim, der beskytter din mavesæk mod sin egen syre, som naturligt dannes for at nedbryde din mad. Men ikke i så høj en grad, at mavesyren ikke får lov til at lave sit arbejde. For med for lidt mavesyre vil du have svært ved at skabe en dominoeffekt ned til tyndtarmen, lever, galde og bugspytkirtel, der skal sørge for den videre ned-brydning af maden til næringsstoffer, som let kan optages af kroppen.

Elmebark virker således på mavesmerter, især ved for meget mavesyre, men også ved fordøjelsesproblemer i hele syste-met.

 

Den milde artiskok skaber lethed for leveren
Du finder også ekstrakt af artiskok i Nani-produktet, Fordøjelsen. Artiskok (Cynara scolymus) har mange funktioner i leveren, bl.a. at hjælpe med at nedbryde maden, så den lettere kan optages i kroppen. Det sker ved at producere en bedre galde, som flyder ud i tyndtarmen og hjælper på især nedbrydning af fedtstoffer. Det gør artiskok til et godt bekendtskab, hvis du undrer dig over, at du trods sunde diæter med forholdsvis fedtfattig kost har svært ved at tabe dig. Artiskok er faktisk også kendt for at kunne hjælpe ved lettere fødevareallergier, og er i det hele taget altid med i alle de urtekompositioner, man kan finde over hele verden, som et naturligt middel til at støtte leverens arbejde.

 

Kamille kan fjerne kolikagtige smerter
Ned gennem hele fordøjelsen har vi en stribe lukkemuskler. De skal åbne sig, når der kommer føde, og lukke sig igen, når maden har passeret. Problemet er, når det ikke lykkes særlig godt, så vil lukkemusklerne være lettere forkrampede og ikke lade mad – og luft! – passere. Det skaber føde, der står for længe i tarmen, og det skaber gasser ud over det sæd-vanlige. Ligner du en gravid i løbet af dagen, kan det meget vel være disse lukkemuskler, der ikke hjælper dig.

Kamille hører til en af de såkaldte carminative droger. Det er med andre ord en droge, som får lukkemusklerne til at slappe af, så luft og mad slipper uhindret igennem. Bliver lukkemusklerne så stående åbne som en dør i stormvejr? Nej, det er netop det, der gør de carminative urter så geniale. De virker regulerende på lukkemusklerne, så de også lukker sig igen, når de har gjort deres arbejde.

Lukkemuskler har du mellem spiserør og mavesæk, mellem mavesæk og tyndtarm, mellem tyndtarm og tyktarm og sluttelig mellem tyktarm og endetarm. Nå ja, og så lige den lukkemuskel, de fleste af os er herre over, selvom det ikke altid lyder sådan …

 

Hvis der er irritation og træghed i tarmene, så prøv med ingefær
De fleste kender ingefær som et middel mod fx gigt. Her virker det ganske fortrinligt, fordi de for nogle velsmagende knolde er med i kapløbet om at hindre inflammationer ude i muskler, sener og led. Men ingefær kan rent faktisk også hindre nogle af de samme inflammationer på røde og irriterede tarme. Og så er det en rigtig god makker til kamille, fordi de begge hjælper mod luft, og i øvrigt er ingefær også kendt for at hjælpe vores næringsstoffer ind i kroppen. Sidstnævnte er der ikke mange studier på, men det er der til gengæld på de inflammationshæmmende virkninger i kroppen. Og så fremmer den altså hele fordøjelsen, hvis de lange tarme kører trægt.

 

Nemt med Nani-kulturen
Det hele er samlet i få kapsler i en lille økopose, så dagsdoseringen er super nem. Riv posen op, tag kapslerne ud, spis dem til et hovedmåltid, og gerne fra morgenstunden, så de lufthæmmende og mavesyreregulerende egenskaber gør din hverdag meget lettere.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz