Forskerne hjælper os mod overvægt og fedme
April 12, 2017

 

Når en fransk produktudvikler møder en skandinavisk entusiast, skal der nok opstå nogle helt unikke produkter. Her er den allernyeste støtteterapi til et effektivt vægttab.

 

Af Marianne Palm

Artiklen blev bragt i april 2017 udgaven af magasinet sund-forskning

 

Med fødderne solidt plantet i forskning og nyskabelser har François fra Frankrig og Karl Kristian fra Roskilde og om-egn brugt de sidste år til at kigge alle studier igennem for at finde nogle af de mest optimale ingredienser til det nye kosttilskud Seaweed Diet.

Man får en særlig støtte til vægttab, når man kombinerer norsk og japansk tang, morbær fra Asien den tyske artiskok og den europæiske mælkebøtte. Det hele er garneret med viden fra de aktive stoffer i grapefrugten og et mineral som krom til svingende blodsukker.

 

Det handler om meget andet end kalorietælling

Overvægt er tidens svøbe, og det handler altså ikke bare om kalorietælling. Kroppen er hos mange særligt følsom over for de hurtige kulhydrater, og i dag ved man, at der ud over de helt åbenlyse problemer med for meget sukker, der bli-ver omdannet til fedt, også kan opstå problemer med en stribe af madvarer, hvis man lider af den såkaldte insulinre-sistens.

Læs også om stress, kortisol og trætte binyrer på www.sund-forskning.dk. Der er mange artikler, fx “Har du gigt i dine fedtceller?”.

Når du gerne vil tabe dig, skal leveren og bugspytkirtlen have hjælp til at danne en tilpas mængde galde og enzymer. Det får du hjælp til i Seaweed Diet, bl.a gennem indholdet af ekstrakter fra artiskok og mælkebøtte. Sidstnævnte er også lettere vanddrivende, hvilket aflaster dit væv, mens du taber dig.

Læs også biokemiker Torunn Laksaffos indlæg under Spørg eksperterne s. 122.

 

Insulinresistens lider du måske af, hvis:

  1. Du trods motion og sunde slankekure ikke kan tabe dig om maven. Ved insulinresistens er der større tendens til bugfedt mellem de vitale organer end ved alment for mange kalorier i forhold til energiforbrug, hvilket viser sig som overvægt fordelt over hele kroppen. Det er vigtigt at kunne skelne mellem det sunde brune fedt og det mindre smarte hvide. Og faktisk kan Seaweed Diet godt finde ud af at skelne, så vi bevarer det brune fedt, som beskytter de indre organer.
  2. Hvis du derudover har problemer med mere end et af nedenstående problemer, så ligger du måske på kanten af et problem, der kaldes metabolsk syndrom. Og det kan senere i livet være årsag til diabetes 2.
  3. Hvis du enten allerede har forhøjet kolesterol eller måske godt ved, at det svinger en del. Kolesteroltallet kan i øvrigt blive forhøjet af stress, ligesom mængden af fedtceller kan blive større, fordi du måske ikke får skabt ro i et overgearet nervesystem, som bl.a. styres af binyrerne. Læs mere om det på www.sund-forskning.dk.
  4. Hvis du har opdaget, at du har let forhøjet blodtryk, som også kan skabes af de samme årsager som nævnt under punkt 2.
  5. Forhøjede blodsukkerværdier. Eller måske har du lige nu svingende blodsukker med trang til søde ting, trætheds-anfald, føler dig underlig, efter du har spist stivelse fra fx pasta og hvidt brød, eller når du drikker vin og alkohol.

 

Hvis du har tendens til flere end to af ovenstående symptomer og især bugfedtet, kan du have den såkaldte insulinresi-stens, og det kan være svært at tabe sig.

Seaweed Diet henvender sig netop til dig, der har svært ved at tabe sig trods motion og sunde kostvaner. Du skal selv-følgelig gå til læge, hvis du i øvrigt kan genkende sig selv på ovenstående beskrivelse. Vær ikke bange for svaret, tag sva-rene som en mulighed for at stoppe op og gøre noget godt for dig selv, som ikke kun virker på den korte bane, men også i mange år fremover.

 

Glykæmisk indeks, brug listen til at hjælpe dig i dit vægttab

Glykæmisk indeks (GI) er en betegnelse for, hvor hurtigt kulhydraterne optages i blodbanen. Det har stor betydning for energiomsætning og vægtregulering.

I oversigten er det hvide brøds påvirkning af blodsukkeret sat til 100. Fødevarer med en værdi over 100 har en kraf-tigere påvirkning, og værdier under 100 har en lavere påvirkning.

Generelt stiger en fødevares GI, jo mere den tørres, raffineres, tilberedes og opvarmes.

Du skal derfor helst spise mest fra gruppen af fødevarer under 100, så holder du dit blodsukker mere stabilt og danner mindre bugfedt. Og det er bl.a. her, at Seaweed Diet rækker dig en hjælpende hånd: Du vil mærke færre blodsukkerud-sving, fordi bl.a. morbær og krom hjælper dig med at stabilisere kroppen. Det gør den ved bl.a. at gøre dine fedtceller mere modtagelige for en gunstig påvirkning frem for blot at modtage mere fedt, som stammer fra det sukker, du ikke har kunnet omdanne. Ja, det lyder indviklet, men det hele handler om den dominoeffekt, du skaber, fra du spiser en hvedebolle eller drikker et glas sodavand. Eller de andre ellers sundere ting på listen.

Ved at spise kosttilskuddet Seaweed Diet sammen med en fornuftig kostplan, hvor du holder øje med glykæmisk indeks, vil der dannes mindre usundt fedt i kroppen, og de eksisterende fedtceller påvirkes lettere gunstigt. Faktisk vil alle cellers insulinfølsomhed blive forbedret.

 

Nordisk og japansk tang sætter skub i forbrændingen

Den norske tang Ascophyllum nodusum med sit ikke særligt kønne navn, Grisetang, kan med sin sammensætning af mineraler, herunder jod, hjælpe på stofskiftet. Fordelen ved at anvende tang frem for kun jod er, at tangens samlede indhold af mineraler og aktive stoffer regulerer skjoldbruskkirtlens dannelse af T3 og T4 uden at forskubbe hormon-balancen. Den hjælper samtidig med at forebygge unødvendig fedtlagring og hjælper bugspytkirtlen med at danne enzymer til bedre at nedbryde vores mad.

Den japanske wakame tang har med sit høje indhold af fucoxanthin mulighed for at stoppe fedt i at blive optaget i fedt-cellerne. Det er vist i flere studier, men det er vigtigt, at man vælger et produkt, hvor der er garanteret en vis mængde af det aktive stof for at have en gunstig effekt. Du får dog stadig bedst resultat, hvis du samtidig spiser en fornuftig afba-lanceret kost med maks. 30 % fedt i.

Når du gerne vil tabe dig, skal leveren og bugspytkirtlen have hjælp til at danne en tilpas mængde galde og enzymer. Det får du hjælp til i Seaweed Diet, bl.a. gennem sit indhold af ekstrakter fra artiskok og mælkebøtte. Sidstnævnte er også lettere vanddrivende, hvilket aflaster dit væv, mens du taber dig.

 

Stofskiftet ude i cellerne er lige så vigtigt som stofskiftet i skjoldbruskkirtlen

Når man taler om stofskiftet, handler det om meget andet end skjoldbruskkirtlen. Det handler om, hvordan hver eneste celle i kroppen fungerer, så de bliver gode til at modtage næringsstoffer og dermed kan udføre deres arbejde. Det kræ-ver fx krom på cellemembranens overflade, så insulin kan komme ind i cellerne. Det samme gælder for de forskellige aktive stoffer, tang og morbær. De indeholder stoffer, som påvirker fx cellernes overflade eller cellekernernes overflade til kun at lukke gode sunde stoffer ind og lade resten blive ude i blodet, så leveren og nyrerne kan udskille det. Leveren sørger for, at alle stoffer gøres enten vandopløselige eller fedtopløselige, så de kan udskilles via nyrerne som urin, eller via tarmen som afføring. Morbær og tang kan desuden hjælpe til med ikke kun at lukke næringsstoffer ind. De kan også populært sagt lukke munden på de fedtstoffer, der ellers havde tænkt sig at tage ophold i vores fedtceller – eller, hvis kroppen er i gang med at danne flere fedtceller end nødvendigt, at stoppe den proces. Heldigvis er det nogle regule-rende stoffer, så man kan ikke spise Seaweed Diet og skabe ubalancer. Virkningen ophører, når der ikke er mere fedt, der på en sund måde skal brændes af.

Som en trøst til alle os, der er overvægtige, har man også fundet de gener, som gør, at nogle af os bare ikke taber os så let som andre, også selvom vi både motionerer og spiser sundt, fornuftigt og kalorie-let.

Produktet indeholder jod fra tang og udgør som regel intet problem, men tag en snak med din læge eller en anden kvalificeret behandler, hvis du er i tvivl. Du bør ikke få mere end 150 mgc jod pr. dag. Faktisk er der en del danskere, der i de senere år har fået struma pga. for lidt jod i den danske kost. Og det kan mærkes på vægten, trætheden og give øgede kuldefornemmelser. Det kan Seaweed Diet måske også rette op på.

Stofferne i morbærblade sørger for en langsom nedbrydning af sukker i tarmen, så sukkeret optages langsommere i blodet. Det hjælper kroppen til at minimere blodsukkerstigninger.

 

Tab 9 kilo i stedet for 3 kilo – et overbevisende studie fra Italien stor overskrift

I et studie fra Italien, som er offentliggjort i et internationalt anerkendt tidsskrift, blev 46 overvægtige mennesker delt op i to grupper. Begge grupper skulle følge en sund kostplan med kun 1300 kcal. En sådan diæt vil de fleste tabe sig på (undtagen dem, som tager på af for få kalorier!) men interessant var det at se forskellen på dem, der fik ekstrakt af hvid morbær, 2400 mg, og gruppen, som fik snydekapsler. De to grupper blev fulgt gennem tre måneder med analyser af resultatet efter 30 dage, efter 60 dage og sidst i forsøget. Der blev målt på både vægt, livvidde og ikke mindst på blod-sukkeret, så man kunne se, om der skete en forbedring i blodsukkerværdierne som et udtryk for, at kroppen kunne stoppe med at være alt for følsom over for sukker og insulin. Det betyder bl.a., at fedtcellerne blev tømt for fedt, og der skete også en opbremsning af fedtoptagelsen i tarmen. I kontrolgruppen var vægttabet i gennemsnit kun 3,2 kilo, mens vægttabet i gruppen med de aktive stoffer fra hvid morbær var på 9 kilo. Altså tre gange større succes med den hvide morbærekstrakt end uden.

Virkningen på den såkaldte insulinfølsomhed betyder bl.a., at fedtcellerne bliver tømt for fedt, og at der også sker en opbremsning i omdannelsen af de hurtige kulhydrater i tarmen, så blodsukkeret ikke så let kommer på rutsjetur med efterfølgende sukkertrang og sukker, der omdanner sig til fedt.

Stofferne i morbærblade sørger for en langsom nedbrydning af sukker i tarmen, så sukkeret optages langsommere i blodet. Det hjælper kroppen til at minimere blodsukkerstigninger.

 

Forstå din krop, så du fjerner skyld og skam og i stedet samarbejder med den

Fucoxanthin, et af de aktive stoffer i tang, gør mere end en ting. Stoffet sætter forbrændingen op i cellerne, samtidig med at de kan hindre triglycerider, altså en bestemt gruppe fedtstoffer, i at forblive fedtstoffer. De bliver i stedet om-dannet til vandopløselige stoffer, der kan udskilles af kroppen. Det er en temmelig forenklet forklaring, men i fagsprog kaldes det lipolyse. Resultatet er, at der bliver akkumuleret færre fedtstoffer i fedtcellerne.

Noget tyder på, at de selvsamme stoffer kan hindre unødige fedtceller i at blive dannet, så man kan stoppe en overvægt, før den bliver til et problem.

Hele produktet med sine mange virkninger på både fordøjelse og den enkelte fedtcelle bliver understøttet af linonerne fra grapefrugt. Frugtens olie hjælper bl.a. fucoxanthin til at kunne fungere bedre, så fedtceller holder mund eller bliver mindre, mens fedtet slet ikke bliver til fedt, men til vand.

Som en trøst til alle os, der er overvægtige, har man også fundet de gener, som gør, at nogle af os bare ikke taber os så let som andre, også selvom vi både motionerer og spiser sundt, fornuftigt og kalorielet.

Læs også om stress, kortisol og trætte binyrer på www.sund-forskning.dk Der er mange artikler, fx ”Har du gigt i dine fedtceller?”.

Kilder:

  • Journal of Clinical BioChemistry and Nutrition
  • Diabetes Care – American Diabetes Association
  • International Journal of Diabetes
  • National Institute of Health
  • Nutra Ingredients
  • Journal of Functional Foods
  • American Journal of Clinical Nutrition
  • Sundhedshåndbogen
  • Journal of Biological Regulators & Homeostatic agents, Vol 28, no 1, 141-145 (2014)

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz