Forstå dine fedtstoffer, forstå din krop
February 12, 2018

 

 

 

Når sund-forskning skal forsøge at forstå de mange videnskabelige studier på fedtstoffer, og især forstå at kende forskel på dem, er det naturligt at vende sig mod nogle af de mennesker, der har viet deres liv til disse vitale næringsstoffer. Her kan man ikke undgå at støde ind i DinSundhed.net, ejet af Kurt Weinreich, som har gjort det til sit livs passion at udbrede kendskabet til de mange virksomme planteolier, der findes rundt om på vores klode. Nogle gange fremstillet med omhu, andre gange raffineret til uigenkendelighed.

 

Hen over 2018 vil vi forsøge at komme tæt på og helt ind til kernen af de bedste planteolier. Følg med her fra begyndelsen, hvor vi godt nok ender artiklen længst væk fra Danmark.

 

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – februar/marts 2018

 

 

Det har ikke været særligt fedt at være vidne til de mange myter, ideer, forbud og påbud om fedtstoffer de sidste 30 år. Forvirringen har været total, og i skrivende stund er der stadig meget at udforske. Tusindvis af studier er gjort, og forskerne er langt fra enige. Her i artiklen vil vi forsøge at beskrive planteolierne, når de er bedst – og hvad er de så allerbedst til? Det er forskerne heller ikke enige om, men lad os gå helt ind til kernen. Lad os se på, hvad vi ved.

 

Alle olier fra DinSundhed.net er vegetabilske, koldpressede, uraffinerede og økologisk certificerede.

 

 

Planteolier kommer fra nødder, planter og kerner

Nogle fedtstoffer er essentielle, altså nogle kroppen ikke selv kan danne eller skal danne fra noget andet, som vi tilfører kroppen. De kaldes EFA (Essential Fatty Acids) og har hundredvis af funktioner, her nævnes blot de vigtigste, og at de har så mange funktioner, skyldes ganske enkelt, at alle kroppens cellemembraner er opbygget af fedt, og de skal sørge for at blødgøre og beskytte cellens membraner, så cellerne let kan lade næringsstoffer slippe ind og affaldsstoffer ud. Så grundlæggende kan man sige, at uden fedt, ingen gode celler. Lidt mere nuanceret har man opdaget, at de livsvigtige fedtsyrer har betydning for følgende funktioner:

 

  • Sportsfolk forøger deres præstation både i styrke og udholdenhed. De kommer sig hurtigere efter udmattelse, fordi bedring kræver ilt, og essentielle fedtsyrer forøger kroppens evne til at omsætte ilt.
  • Ældre mennesker mærker hurtigt mere energi, mindre træthed om aftenen og får mere lyst til at være aktive.
  • Vægttab! Ved at tilføre sundt fedt får man mindre lyst til sukker (som lettere omdannes til fedt end sunde fedtstoffer!), sundt fedt øger stofskifteprocesser og er nødvendigt, for at hormoner transporteres korrekt. De hormonlignende prostaglandiner, som også er nødvendige for en god forbrænding, støttes også i arbejdet. Og da fedtsyrer også er en væsentlig del af hjernen, løftes humøret, og det er lettere at få lyst og energi til vægttab. Blandt andet derfor er det noget, der ligner en katastrofe, at generationer er blevet truet væk fra de sunde fedtstoffer, hvor man har fordømt dem alle, og i stedet har især kvinder kastet sig over sukkerholdige fødevarer. Det giver overvægt, ikke sundt fedt.
  • Hjernen er en stor fedtklump, og for at danne signalstoffer, der skal bringe budskaber med godt humør, et lyst sind og overskud, skal der også fedtsyrer til. Alle nerveceller ude i kroppen er omgivet er et hylster, en myelinskede, og også den er opbygget af fedt.
  • Hår, hud og negle har brug for fedtstoffer for at kunne skabe en sund barriere mod giftstoffer og kemikalier i vores omgivelser. Fedtstofferne danner denne barriere ved at sørge for at binde tilpas med fugt i huden, som også hindrer, at inflammationer som fx eksem opstår. Derfor beskytter EFA også mod eksempelvis psoriasis og kan mindske mængden af psoriasis. I det hele taget er de essentielle fedtsyrer vigtige at få tilført hver dag, så huden holdes elastisk, og man undgår tør hud – tør hud er i øvrigt et sikkert tegn på mangel af de gode fedtstoffer.

 

Biologisk set kan vi leve med tør hud, men ikke med en tør lever eller hjerne. Som følge deraf prioriteres hjernen og de andre indre organer, når det gælder optagelse af de essentielle fedtsyrer, tilført kroppen. Først når de indre organer har fået, hvad de behøver, kommer olien til huden.

 

Fordøjelsessystemet får også hjælp til at opbygge tarmcellerne, så de skaber en tydelig barriere, hvor kroppen aktivt vælger, hvilke sunde stoffer der får lov at trænge ind i kroppen, og hvilke der skal direkte gennem fordøjelseskanalen ved at bindes til fibre og føres ud som afføring.

 

Kredsløbet får hjælp til at transportere det gode kolesterol, det hjælper med at gøre blodpladerne mindre klæbrige og nedsætter derfor risikoen for blodpropper og hjælper til at sænke forhøjet blodtryk.

 

EFA er som nævnt essentielle fedtsyrer og skal tilføres, for at alle funktioner i kroppen kan forløbe korrekt. Moderne mad indeholder alt for meget hærdet fedt fra kød, færdigretter og mærkværdigheder, vi får skabt i køkkenet, fordi vi branker vores mad på stegepanden. De sunde olier, omega 3 og 6, findes i friske råvarer, og derfor er det ikke ligegyldigt, hvilken olie du køber. Er den produceret forkert, får du meget nemt den modsatte effekt på alle ovennævnte områder – med andre ord bliver du syg af de forkerte fedtstoffer, men kan optimere din sundhedstilstand med de rette. Og vigtigt er det, at essentielle fedtsyrer ikke må opvarmes …

 

 

Stil dig på skamme-skamlen, eller hop ned
Verden over bliver man ved med at finde rigtig gode frø og planter, man kan presse olie ud fra, som har et højt indhold af de gode omega-6-fedtsyrer. Nogle af dem stikker af fra andre, da de også har en vis portion omega-3-fedtsyrer, og nu begynder det måske at blive indviklet. Men generelt skal kroppen bruge omega-6 til at danne alle basiselementer i kroppen – cellerne – mens kroppen samtidig skal have tilført omega-3 i højere mængde end omega-6, hvis der i familien fx er tendens til inflammationer. De kan vise sig som hudsygdomme med rødmen, fx eksem, det kan være de mange forskellige gigtlidelser, det kan være sygdomme som fibromyalgi eller kroniske tarmsygdomme.

 

En af måderne at få nok af de gode fedtsyrer på er ved at skabe balance i forhold til de dårlige: kød, branket mad, færdigretter med dårlige fedtsyrer i, og højst på skamme-skamlen står pomfritter og anden frituremad – det er gift for cellerne, og man vil næppe kunne spise nok af de essentielle fedtsyrer, hvis de skal kunne holde daglige eller ugentlige negative påvirkninger i skak. Skam dem ud af din hverdag.

 

 

Hop op på den gode (gamle) nyhed
Er du blevet syg, er det ikke nok at tilføre de gode fedtstoffer, man er også nødt til at reducere mængden af de dårlige. Den gode nyhed er, at begynder du dagen med sunde fedtstoffer, så får du mindre lyst til grillmad, fastfood og andre mærkværdigheder som fx slik, kager og sukker i løbet af dagen.

 

Det er derfor vigtigt at spise mad, der primært omdannes til prostaglandin E1 og E3, og undgå mad, der primært forvandles til prostaglandin E2. I industrien er det svært at skabe både den rette mængde og den rette kombination af fedtsyrer, og derfor er det nødvendigt for alle at indtage rene fedtsyrer som tilskud, i rette profil og kombination af omega 3 – 6 – 9 og GLA.  (Læs med i aprilnummeret, hvor vi går helt tæt på omegaer og GLA).

 

Fedt og olier er mange ting. Olie er fedt i flydende form, og fedt er olie i fast form, for eksempel margarine, smør og svinefedt.

 

Når fedtsyrebalancen skal være i tip-top orden, skal du også tilføre de rette vitaminer og mineraler til det biologiske system i cellerne: A-vitamin, B-complex, specielt B3 niacin, B6 pyridoxin, B8 biotin, C-vitamin, E-vitamin og mineralerne zink, selen, magnesium og kalk.
Med andre ord, spis masser af farverige grøntsager og nødder, suppler med et multivitamin-mineraltilskud.

 

Steg i smør, kokosolie eller olivenolie, de omdannes ikke til skadelige fedtstoffer så hurtigt som andre. Eller brug ovn mere end stegepande, så bliver det sjældent til brankede, sygelige stoffer.

 

Brug din sundhedsplanteolier som lækkert tilbehør til din mad: salater, dip, dressinger, bagværk, brød, i dine smoothies, eller lav din egen pesto som tilbehør til alle frokost- og middagsretter.

 

 

Prostaglandiner er både ven og fjende

Alle fedtsyrer omsættes og omdannes (syntetiseres) i det biologiske system, både dem du kan få via din mad og dem, du bør indtage som tilskud for at optimere din fedtsyrebalance.

 

Fedtsyrer i prostaglandinsyntesen omdannes til prostaglandin E1 – E2 – E3, som hver for sig har forskellige funktioner i det biologiske system.

 

E1 har stærk inflammationsdæmpende virkning, dæmper altså smerter og sikrer, at blodet ikke klumper sammen. Modvirker derfor åreforkalkning og blodpropper.

 

E2 har inflammationsfremmende egenskaber, som kan øge smerter og kan øge blodpladernes sammenklumpning. Større risiko for blodpropper eller kroniske smerter.

 

E3 har også egenskaber som E1, men ikke så stærke.

Læs med næste gang, når vi går endnu tættere på de enkelte fedtsyrer, og hvilke planteolier der er bedst.

 

 

 

Fra regnskov til rene celler

Kurt Weinreich og hans produktudviklere er på evig jagt efter de allerbedste råvarer. Det har ført dem til Peru, til landet med enorme regnskove, til et folk, der har lært at leve med skoven og plukke de bedste egenskaber uden at drive rovdrift på dette for vores klode så vigtige naturområde. Her skabes oceaner af ilt til jordens befolkning. Og Sacha Inchi, som har vokset i regnskoven til glæde og gavn for peruvianere i hundredvis af år. Og nu også for danskere.

 

Allerede for 3.000 år siden kan man på keramik se, at man har anvendt planten i madlavningen, og stadig i dag rister man frøene og anvender det særligt proteinholdige frø til mel, smør og snacks. I frøets oliedel findes et særligt højt indhold af omega-3- og omega-6- fedtsyrer, hvilket gør den til et værdifuldt bekendtskab for alle vores celler. Den smager sådan lidt nøddeagtigt, minder om olivenolie, men indeholder mere protein og omega-3 end oliven, er en af de rigeste på umættede fedtsyrer – og med et meget lille indhold af mættede fedtsyrer er den allerbedst i dressinger, til dip, hen over salaten eller i bagværk.

 

Sammen med olien får du en pæn portion antioxidanter, A- og E-vitamin samt jod, kalium, magnesium, calcium og som nævnt gode proteiner, der bliver til letoptagelige aminosyrer, hvorfra kroppen kan danne tusindvis af proteinkæder.

 

Også sammensætningen af omega-3-, -6- og -9-fedtsyrer er rigtig fin. Fordelingen er 5:3:1, hvilket betyder fem dele omega-3 til tre dele omega-6 og en del omega-9, som gør den til et særligt bekendtskab som ingrediens i din hummus eller til at dyppe dine grøntsager eller det gode brød i. Specielt er det, at Sacha Inchi-olien fungerer som en god kilde for de lange kulstofkæder, omega-3, og derfra kan kroppen danne bl.a. DHA, EPA og GLA.

 

I Peru bidrager olien til en god lokal økonomi, her i Danmark bidrager olien til dannelse af de fedtsyrer, vi skal bruge i et moderne liv med alt for mange brankede og mærkværdige fedtstoffer.

Følg med på vores rejse rundt i den danske krop i næste nummer af sund-forskning, hvor turen i løbet af 2018 også går til fabrikken i Jylland. Her skal vi studere de bedste muligheder for rene planteolier til din madlavning.

Skriv en offentlig kommentar...

2 kommentarer til "Forstå dine fedtstoffer, forstå din krop"

  Subscribe  
Nyeste Ældste Mest liked
Giv mig besked om:

Og I gør bare forvirringen endnu større. Prøv at følge lidt med tiden og bemærk, at planteolier IKKE er sunde. Det er animalsk fedt, som kroppen skal bruge, fra kød, æg, ost og smør. Hjernen består af kolesterol, og det samme gør kroppens celler, samt mættet fedt. Så vi har ikke brug for nøddeolie og hørfrøolie og alt det andet. Faktisk er troen på, at planteolier er gode, meget ny. De fandtes stort set ikke for 100 år siden, men pludselig har vi alle gået rundt og manglet dem. Det hænger bare ikke sammen.

Al viden om olier er af nyere dato, ikke kun den om planteolier. Den nyeste viden er dog helt klar på, at vores krop har brug for en bred variation af fedtstoffer, heriblandt både de mættede, de monoumættede og de flerumættede. Det er sandt at de senere års forskning viser, at det mættede fedt ikke er så farligt som tidligere frygtet – dette er dog ikke helt afklaret endnu, da noget tyder på, at der er stor forskel på, hvorfra det mættede fedt kommer samt, hvilken længde af fedtsyrer vi har brug for at indtage. Samme slags forskning slår dog… Læs mere