Grøn te for godt humør og mindre stress
December 15, 2016

Øg dit dopamin- og serotoninniveau naturligt med L-theanin, det aktive stof i grøn te.

Af Kristine Bindslev

Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning.dk og //mig// april-maj 2016

 

L-theanin er en unik aminosyre, som stort set kun findes i grønne teblade. Videnskabelige og kliniske forsøg har undersøgt de fysiologiske, farmakologiske og psykologiske effekter af L-theanin og har bekræftet, at stoffet virker af-slappende, søvn- og humørforbedrende samt stressnedsættende. L-theanin blev opdaget i grøn te af japanske forskere i 1949. Grøn te har været drukket i tusinder af år. Nu har forskere verden over kigget i tebladene og kan sige noget klogt om, hvorfor grøn te virker, som det gør.

 

L-theanin virker fordelagtig på humøret og kognitive funktioner

Først og fremmest giver stoffet L-theanin en følelse af velvære og mental skarphed. I USA i 2009 påviste en række forskere L-theanins positive virkning på hjernens opmærksomhedsgrad ved kineæstiske og visuelle øvelser. Forsker-holdet satte sig for at sammenligne alfahjernebølgeaktivitet, når L-theanin versus placebo blev indtaget. Alfahjernebølger bidrager til at skabe en følelse af ro og afslappet årvågenhed. Resultatet var signifikant. L-theanin spiller en positiv rolle i opmærksomhedsgraden ved længerevarende, vanskelige og fokuskrævende opgaver.

I Storbritannien kiggede forskere på virkningerne af L-theanin, koffein og deres kombination på kognition og humør i 2008. Tre grupper fik enten 250 mg L-theanin og koffein, L-theanin alene eller placebo i et randomiseret, dobbeltblindet forsøg. Gruppen, der fik kombinationsbehandling, oplevede mindre mental træthed, hovedpine og stress. L-theanin indeholder også koffein, men giver kun øget opmærksomhed og energi. Studiet viste, at L-theanin hjælper med at dæmpe de uheldige bivirkninger ved kaffe som rastløshed og nervøsitet.

 

Det aktive stof i grøn te holder betabølgerne i skak

Det er påvist i en forskningsundersøgelse i 2014 på Philidelphia University, at L-theanin virker på stress og angst. Alfa-hjernebølger, de elektriske impulser i sindet, som tilvejebringer tilstande af dyb afslapning og mental fokus, kan regu-lere overaktivitet af betabølger. Betabølger skaber følelser af hyperaktivitet og slår alarm i nervesystemet. En overflod af betabølger kan således skabe en ubehagelig følelse af frygt og angst. Forskning peger på, at det aktive stof i grøn te holder betabølgerne i skak. Ved rotteforsøg har man fx set, at når L-theanin når hjernen via blod-hjernebarrieren, øges både serotonin- og dopaminniveauerne. Disse neurotransmittere regulerer “kæmp eller flygt” stressreaktioner i det sympatiske nervesystem og har en beroligende effekt på sindet. Stigningen af lykke- og velværehormonerne er altså mulige forklaringer på, at grøn te-drikning giver et større velbefindende og nedtoner stress og angst. Udtrykket “angst” anvendes bredt og dækker også stress, rastløshed, søvnbesvær og umotiveret irritabilitet. L-theanin betragtes som en naturlig løsning på ikke-medicinkrævende angst.

 

Hvad kan L-theanin bruges til?

  • Øger dopamin og serotonin samt forbedrer humøret
  • Øger fokus og hukommelse
  • Hjælper med at reducere angst og stress

 

Hvad er den anbefalede dosis?

For god virkning anvendes 200 til 250 mg L-theanin. Kun få bivirkninger er blevet rapporteret. Bivirkninger omfatter hovedpine og svimmelhed.

L-theanin kan hjælpe med at lindre stress ved give en afslappende effekt uden sløvhed.

 

L-theanin forklaret biokemisk

L-theanin har videnskabelige navne som: Gamma-ethylamino-L-glutaminsyre; afledt af Boletus badius og Camellia sinensis. L-theanin er en vandopløselig forbindelse, og når det indtages oralt, absorberes det i tyndtarmen. L-theanin krydser blod-hjerne-barrieren via det store neutrale aminosyretransportsystem. Hos rotter fandt man høj koncentra-tion af L-theanin i blodplasmaet allerede 30 minutter efter indtagelse. L-theanin hydrolyseres i nyrerne til glutamin-syre og ethylamin af enzymet glutaminase. L-glutaminsyren er i stand til at bidrage til at øge og modulere alfahjerne-bølger. Ud over naturligt forekommende i Camellia sinensis findes L-theanin i visse typer af svampe. Den kemiske struktur i stoffet svarer til L-tryptofan, som vi før har skrevet om. L-tryptofan er forløberen for neurotransmitteren serotonin, som blandt andet hjælper med at påvirke døgnrytmer, og herunder søvnmønstre, samt medvirker til at føle sig afslappet og tilpas.

New Nordic lancerer i februar 2016 produktet No Stress med L-theanin. Desuden er produkterne Clear Brain og Melissa Dream rige på L-theanin.

 

Kildehenvisninger

L-theanine. Gennemgang af naturlige produkter. Facts & Sammenligninger Online. April 2010.

* Effects of L-Theanine, an Amino Acid Derived From Camellia sinensis (Green Tea), on Stress ResponseParameters

* The Effects of L-theanine on Alpha-Band Oscillatory Brain Activity During a Visuo-Spatial Attention Task

* The effects of L-theanine, caffeine and their combination on cognition and mood

 

 

Grøn te er ofte brugt som en drik til at slappe af på – også selvom grøn te kan indeholde mere koffein end kaffe. Men modsat kaffe har L-theanin i grøn te en opkvikkende effekt uden at gøre dig rastløs og urolig.

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz