Grøn te for godt humør og mindre stress
December 15, 2016

 

 

Øg dit dopamin- og serotoninniveau naturligt med L-theanin, det aktive stof i grøn te.

 

Af Kristine Bindslev
Artiklen blev bragt i //mig// en del af magasinet sund-forskning – april-maj 2016

 

L-theanin er en unik aminosyre, som stort set kun findes i grønne teblade. Videnskabelige og kliniske forsøg har undersøgt de fysiologiske, farmakologiske og psykologiske effekter af L-theanin og har bekræftet, at stoffet virker afslappende, søvn- og humørforbedrende samt stressnedsættende. L-theanin blev opdaget i grøn te af japanske forskere i 1949. Grøn te har været drukket i tusinder af år. Nu har forskere verden over kigget i tebladene og kan sige noget klogt om, hvorfor grøn te virker, som det gør.

 

L-theanin virker fordelagtig på humøret og kognitive funktioner

Først og fremmest giver stoffet L-theanin en følelse af velvære og mental skarphed. I USA i 2009 påviste en række forskere L-theanins positive virkning på hjernens opmærksomhedsgrad ved kineæstiske og visuelle øvelser. Forsker-holdet satte sig for at sammenligne alfahjernebølgeaktivitet, når L-theanin versus placebo blev indtaget. Alfahjernebølger bidrager til at skabe en følelse af ro og afslappet årvågenhed. Resultatet var signifikant. L-theanin spiller en positiv rolle i opmærksomhedsgraden ved længerevarende, vanskelige og fokuskrævende opgaver.

 

I Storbritannien kiggede forskere på virkningerne af L-theanin, koffein og deres kombination på kognition og humør i 2008. Tre grupper fik enten 250 mg L-theanin og koffein, L-theanin alene eller placebo i et randomiseret, dobbeltblindet forsøg. Gruppen, der fik kombinationsbehandling, oplevede mindre mental træthed, hovedpine og stress. L-theanin indeholder også koffein, men giver kun øget opmærksomhed og energi. Studiet viste, at L-theanin hjælper med at dæmpe de uheldige bivirkninger ved kaffe som rastløshed og nervøsitet.

 

 

Det aktive stof i grøn te holder betabølgerne i skak

Det er påvist i en forskningsundersøgelse i 2014 på Philidelphia University, at L-theanin virker på stress og angst. Alfa-hjernebølger, de elektriske impulser i sindet, som tilvejebringer tilstande af dyb afslapning og mental fokus, kan regu-lere overaktivitet af betabølger. Betabølger skaber følelser af hyperaktivitet og slår alarm i nervesystemet. En overflod af betabølger kan således skabe en ubehagelig følelse af frygt og angst. Forskning peger på, at det aktive stof i grøn te holder betabølgerne i skak. Ved rotteforsøg har man fx set, at når L-theanin når hjernen via blod-hjernebarrieren, øges både serotonin- og dopaminniveauerne. Disse neurotransmittere regulerer “kæmp eller flygt” stressreaktioner i det sympatiske nervesystem og har en beroligende effekt på sindet. Stigningen af lykke- og velværehormonerne er altså mulige forklaringer på, at grøn te-drikning giver et større velbefindende og nedtoner stress og angst. Udtrykket “angst” anvendes bredt og dækker også stress, rastløshed, søvnbesvær og umotiveret irritabilitet. L-theanin betragtes som en naturlig løsning på ikke-medicinkrævende angst.

 

 

Hvad kan L-theanin bruges til?

  • Øger dopamin og serotonin samt forbedrer humøret
  • Øger fokus og hukommelse
  • Hjælper med at reducere angst og stress

 

 

Hvad er den anbefalede dosis?

For god virkning anvendes 200 til 250 mg L-theanin. Kun få bivirkninger er blevet rapporteret. Bivirkninger omfatter hovedpine og svimmelhed.

 

L-theanin kan hjælpe med at lindre stress ved give en afslappende effekt uden sløvhed.

 

 

L-theanin forklaret biokemisk

L-theanin har videnskabelige navne som: Gamma-ethylamino-L-glutaminsyre; afledt af Boletus badius og Camellia sinensis. L-theanin er en vandopløselig forbindelse, og når det indtages oralt, absorberes det i tyndtarmen. L-theanin krydser blod-hjerne-barrieren via det store neutrale aminosyretransportsystem. Hos rotter fandt man høj koncentra-tion af L-theanin i blodplasmaet allerede 30 minutter efter indtagelse. L-theanin hydrolyseres i nyrerne til glutamin-syre og ethylamin af enzymet glutaminase. L-glutaminsyren er i stand til at bidrage til at øge og modulere alfahjernebølger. Ud over naturligt forekommende i Camellia sinensis findes L-theanin i visse typer af svampe. Den kemiske struktur i stoffet svarer til L-tryptofan, som vi før har skrevet om. L-tryptofan er forløberen for neurotransmitteren serotonin, som blandt andet hjælper med at påvirke døgnrytmer, og herunder søvnmønstre, samt medvirker til at føle sig afslappet og tilpas.

 

New Nordic lancerer i februar 2016 produktet No Stress med L-theanin. Desuden er produkterne Clear Brain og Melissa Dream rige på L-theanin.

 

Grøn te er ofte brugt som en drik til at slappe af på – også selvom grøn te kan indeholde mere koffein end kaffe. Men modsat kaffe har L-theanin i grøn te en opkvikkende effekt uden at gøre dig rastløs og urolig.

 

Kildehenvisninger

L-theanine. Gennemgang af naturlige produkter. Facts & Sammenligninger Online. April 2010.

* Effects of L-Theanine, an Amino Acid Derived From Camellia sinensis (Green Tea), on Stress ResponseParameters

* The Effects of L-theanine on Alpha-Band Oscillatory Brain Activity During a Visuo-Spatial Attention Task

* The effects of L-theanine, caffeine and their combination on cognition and mood

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: