Hemmeligheden bag en god nats søvn
October 3, 2017

 

 

 

 

Stille nat, hellige nat. B.S. Ingemanns salme fra 1850 rummer et budskab om fred på jorden, men hvad gør vi, hvis juletravlhed og hverdagsstress forhindrer os i at have et fredfyldt forhold til vores seng? Med magnesiumolie kan søvnen og julehumøret måske red-des.

 

Af Kristine Bindslev
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning og //mig// – julen 2014

 

 

Vi taler om, hvor meget vi får, og hvem vi gør det med. Og du kan som regel se, hvem der ikke får noget. Vi taler om søvn. Det er et emne tæt på os alle, men vanskeligt for mange. En hurtig søgning efter ”søvnproblemer” giver op over 152 millioner resultater på Google. Det anslås, at mere end en tredjedel af os lider af søvnløshed. Måske har du allerede prøvet lavendel i din pude, nul kaffe efter kl.15, dybe vejrtrækninger og minus UV-eksponering inden sengetid. Og alt sammen forgæves? Men har du prøvet et tilskud af magnesium?

 

 

Magnesium hjælper hjernen med at sige godnat til kroppen

Magnesium spiller en vigtig rolle i væskebalance, muskelafspænding, energiproduktion og først og fremmest i de-aktivering af adrenalin. Man-gler du magnesium kan du ikke falde i en dyb søvn, og du får svært ved at sove igennem. Det skyldes, at magnesium er afgørende for funk-tionen af de såkaldte GABA-receptorer, der findes i hjernen og nervesystemet. GABA er en beroligende neurotransmitter, der gør, at hjernen kan lukke ned for systemet og sove. Uden det, bliver vi anspændte og søvnløse.

 

På grund af en generel magnesiumfattig kost lider vi næsten alle sammen mere eller mindre af magnesiummangel.

 

 

Tegn på, at du mangler magnesium

Hvordan kan du vide, om du mangler afslapningsmineralet numero uno? Tja, hvis du har svært ved at sove og oplever, at du vågner nemt eller vågner før alarmen, er det tegn på, at du lider af magnesiummangel. Hvis du får kramper regelmæssigt og oplever, at det, du drikker, passerer lige igennem dig, har kolde hænder og fødder eller får spændinger i nakken og skuldre, vil du sandsynligvis have glæde af et tilskud af mag-nesium. Du skal også vide, at stress i høj grad kan øge magnesiumtabet. Det kan hurtig blive en ond cirkel. Med for lidt magnesium får du søvnproblemer, og uden søvn bliver du mere stresset, bekymret og får spændte muskler, som så ikke kan slappe af, fordi du mangler mag-nesium, og så er det goodbye til en god nats søvn.

 

 

Magnesium i tabletform eller som spray

Mennesker med langvarige fordøjelsesproblemer kan ikke absorbere magnesiummineralet så godt, og de kan drage fordel af magnesiumolie optaget gennem huden. Når den naturligt ioniserede magnesiumolie smøres på huden, absorberes magnesiumklorid gennem huden og ind i den interstitielle væske. Kroppen får straks glæde af mineralet, og man undgår spild uden at skulle igennem fordøjelsen først.

 

 

Når hjælpen skal indtræffe hurtig

En pilotundersøgelse af Watkins & Josling (2010) fandt, at magnesiumniveauerne steg fem gange hurtigere med BetterYou Magnesium Oil end et oralt tilskud. Efter det tankevækkende studie lavede man på Cardiff University i 2011 et klinisk forsøg. Her fandt forskerne, at magnesium ab-sorberes godt gennem huden – og hurtigere end kapsler og tabletter, idet magnesiummet leveres direkte ind i hudens væv og videre til celler-ne. 

 

Sovetip: Tag et varmt, afslappende bad med Nordic Health magnesiumflager eller Magnesium badeolie lige inden sengetid.

 

Måske har du svært ved at sluge tabletter? Prøv en spray, der optages gennem slimhinder i mundhulen! Nordic Health Original Magnesium Spray indeholder minimum 150 mg magnesium i 10 pust. En flaske indeholder mere end 800 pust.’

 

 

Når Ole Lukøje bliver væk

Amerikanske undersøgelser viser, at vi sover mindre end for bare 20 år siden. Selvom mennesket ikke i samme periode har fået mindre behov for søvn. Søvnens vigtigste funktion er at holde hjernen i topform, så den kan præstere det maksimale. Men en god nattesøvn mindsker også risikoen for fx hjerte-kar-sygdomme og visse typer cancer. Ligesom mellem syv og otte timers søvn øger chancen for at leve længere.

 

 

Mangelsymptomer

Muskelsvaghed, uro i benene, spændinger, rystelse, træthed, nervøsitet, søvnproblemer, stress, muskelkramper, hjerteanfald, epileptiske anfald, kredsløbssygdomme, depression og sindsforvirring, svækket proteinstofskifte. Calcium og kaliummangel på lang sigt. Obs! Du går selvfølgelig til læge, hvis du har nogle af symptomerne!

 

 

Flere varianter af Magnesium spray fra Nordic Health

Nordic Health har en Godnat Magnesium Olie til huden, som består af 28 % magnesiumklorid, bergamotolie, salvieolie, vindruekerneolie og kamilleolie. Kamillens beroligende virkning på det limbiske nervesystem sker gennem næsen. Spray derfor på håndled og brystkasse.

 

 

Derfor har du brug for magnesium

Magnesium har betydning for: enzymproduktionen, aktiverer over 300 enzymfunktioner, hormonsystemet, immunsystemet, vigtig for cellede-ling og cellernes funktion. Stor betydning for hjertet, kredsløbet, lever, bugspytkirtel. Nødvendig for sunde muskler, knogler, effektiv protein-omsætning og fordøjelse. Medvirker til udnyttelse af B- og E-vitaminer, fedtstoffer, calcium, fosfater og andre mineraler, regulerer syre-baseba-lancen. Forebygger ophobning af kolesterol og dermed kredsløbssygdomme. Virker beroligende og krampeløsende, medvirker til bedre at kunne klare en stresset hverdag. Beskytter mod radioaktiv stråling.

 

Kilde: Naturens vitaminer og mineraler af Lisbeth Hagerup

Reference:

*The Great British Bedtime Report – January 2013 Opinion matters surveyed 5007 UK Adults on behalf of The Sleep Council. http://www.sleepcouncil.org.uk/wp-content/uploads/2013/02/The-Great-British-Bedtime-Report.pdf

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: