Hjælp til de skøre knogler
June 8, 2017

 

Du ved sikkert allerede, at motion og især den motion, der lægger pres på de store knogler i benene, kan forebygge knogleskørhed. Men hvad kan du ellers gøre? Vi kigger lidt på forskningen, og måske du får et par ideer til at gøre noget selv, før det er for sent.

 

Der er rigtig meget forskning, der viser, at kosten har en afgørende betydning for udvikling af knogleskørhed. Du har brug for de mange forskellige plantestoffer fra grøntsager, frugt og korn, og du har brug for et højt indhold af visse vita-miner og mineraler for altid at kunne opbygge en god knoglestruktur. Det kræver en sund livsstil, og især kræver det faktisk, at vi ikke hele tiden hælder en masse i os, som ikke indeholder nogen næringsstoffer. For ud over at vi så spiser os mætte i de forkerte ”madvarer”, så stjæler de rent faktisk også pladsen fra de mineraler, du skal bruge i dine knogler.

Så ud med alt det der, du egentlig godt ved, er mindre godt for dig:

 

Det dine knogler ikke kan li´

  • Kager, slik, sukker, saft og sodavand – en ½ liter cola indeholder 25 sukkerknalder!
  • Chips med brankede fedtstoffer, der heller ikke gavner.
  • Kaffe forbruger kalk og magnesium, du skal bruge i dine knogler, så hold helt op, eller nøjes med en kop om mor-genen.
  • Man mener faktisk også, at for meget kød kan udgøre et problem. Spis hellere fisk et par gange om ugen. Og må-ske en vegetardag?

 

Sunde knoglevaner

Grønt, farverigt og groft:

  • Masser af grøntsager, lad dig gerne inspirere i de store grøntsagsbutikker eller afdelinger. Her finder du også al-verdens frugter.
  • Nødder og fuldkorn er særligt rige på calcium og magnesium samt de vitaminer, der skal bære mineralerne ind i knoglerne. At drikke te viser sig faktisk at være en god ide til beskyttelse af knogler, så find nogle gode teer, der smager godt, og lad dem være en del af din hverdag.
  • Junkfood og for meget sukker er tyveknægtene i vores knoglesunde liv – og alle vores andre organer.
  • Spiser du meget sukker, kan du ikke så let optage D-vitamin og calcium.
  • Kulsyre, som findes i sodavand og mineralvand, har en afkalkende effekt, og fosforsyren i cola menes at forstyrre calciumstofskiftet og udgør derfor et problem.

 

Din fordøjelse skal være i orden 

Mennesker med fordøjelsesproblemer kan ikke altid optage og udnytte de gode stoffer i maden. Det gælder også, selv-om du fx tager gode kosttilskud: De vil ikke virke optimalt, hvis du fx lider af forstoppelse eller skiftevis diarre og for-stoppelse. Søg derfor hjælp hos en dygtig ernæringsterapeut, biopat/naturopath ibm eller en diætist.

 

De vigtigste vitaminer og mineraler

Kroppen nedbryder knoglevævet – og genopbygger – i en konstant strøm hele livet. Derfor skal de sunde kostvaner helst begynde i barndommen, men det behøver ikke at være for sent at gøre noget i voksenlivet. Sørg for at spise sundt, sæt dig grundigt ind i emnet, og tag nogle gode kosttilskud. Der findes flere på de danske helsehylder, men du skal især fokusere på følgende vitaminer og mineraler: Calcium (kalk) opbygger dine knogler, men det sker bedst i et samar-bejde med magnesium, D-vitamin og K2. Faktisk er det en rigtig dårlig ide kun at tage et calciumtilskud, for så kan der opstå en grim ubalance til mineralet magnesium. De to mineraler skal ikke kun sørge for sunde knogler, men også et velfungerende nervesystem, der skal være masser af magnesium til at undgå uro i benene eller muskelspændinger, og mangel på magnesium kan let skabe en dårlig søvn.

D-vitamin skal sørge for en god optagelighed af bl.a. calcium, og K2 ”skubber” kalken ind i knoglerne. Da kroppen som nævnt konstant knokler derudaf med at nedbryde knoglemasse for i samme moment at opbygge, skal det være hver dag, du gør en forskel – og ikke kun engang imellem. Tag lægen med på råd, hvis det gælder om at få fx en indsprøjtning med D-vitamin i højdosis eller brug af visse lægemidler, der kan gøre en forskel. Men du skal som sagt sørge for en sund livsstil samtidig og ikke mindst huske alle de nævnte vitaminer og mineraler og ikke kun eventuelt calcium, som lægen måske fokuserer mest på.

 

Kvinder er i farezonen

Osteoporose, eller på dansk knogleskørhed, er en af de sygdomme, som særligt kvinder lider under, da hormonerne har en rolle i udviklingen af sygdommen. Fra omkring 25-30-årsalderen begynder knoglerne at nedbryde calcium. Mænd mister ca. 1/5 % knoglemasse årligt mod ca. 1 % for kvindernes vedkommende. I overgangsalderen stopper æggestok-kene med at producere østrogen, som har en betydning for knoglernes tilstand, og denne hormonelle forandring kan resultere i et øget knogletab på helt op til 6 % årligt. Østrogen dannes også i fedtvævet, og undervægtige kvinder vil der-for være i farezonen for at udvikle sygdommen, selvom de ikke har nået overgangsalderen.

 

Osteoporose kan være arveligt

Selvom der er gener, som disponerer for knogleskørhed, kan man stadig forebygge gennem kost, motion og en sund livsstil.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz