Kolesterol-medicin kan give problemer
July 20, 2011

Kolesterol-medicin kan give problemer

 

En halv million danskere tager dagligt kolesterol- sænkende lægemidler – de såkaldte statiner – mod forhøjet kolesterol, men eksperter mener, at det kan være risikabelt. Det er i forvejen kendt, at statiner kan give både muskelsmerter og muskelsvaghed, men nye data viser, at det kan være forbundet med langt flere og mere alvorlige bivirkninger at anvende statiner.

En halv million danskere tager dagligt kolesterol- sænkende lægemidler – de såkaldte statiner – mod forhøjet kolesterol, men eksperter mener, at det kan være risikabelt. Det er i forvejen kendt, at statiner kan give både muskelsmerter og muskelsvaghed, men nye data viser, at det kan være forbundet med langt flere og mere alvorlige bivirkninger at anvende statiner. I sidste måned citerede B.T.1 afdelingschef i Lægemiddelstyrelsen, læge Doris Stenver, for at at sige, at der er tale om så alvorlige bivirkninger, at EU nu vil stille krav om, at der laves nye indlægssedler med advarsler i pilleæskerne. Baggrunden for den øgede focus på statiner er nye tests samt indberetninger om bivirkninger fra læger.

Den danske kolesterolforsker, Uffe Ravnskov, har særligt dybe rynker i panden for tiden. I samme B.T.-artikel udtaler han: ”Der er tale om så alvorlige bivirkninger, at jeg personligt ville tænke mig godt om, før jeg fotsatte med at tage pillerne. Bivirkningerne – risikoen ved medicinen – overskygger helt klart de positive virkninger.” Forhøjet kolesterol sættes i forbindelse med en øget risiko for åreforkalkning og blodprop, og statiner har hidtil vist sig at være den mest effektive metode til at sænke forhøjede kolesterolniveauer på.

En måde at dæmme op for en række af bivirkningerne på er at tage det vitamin-lignende stof, coenzym Q10, der er beslægtet med kolesterol. Udover at hæmme kroppens produktion af kolesterol sænker statiner også dannelsen af coenzym Q10, som har betydning for blandt andet cellernes energistofskifte, og denne sænkning af Q10-niveauerne menes at være årsag til de bivirkninger, som statiner forårsager. En undersøgelse har vist, at patienter i statin-behandling kan mindske deres muskelsmerter med 40% ved at tage Q10-tilskud sammen med statinerne.

Kilde:

  1. ”Advarer mod kolesterol-medicin”, B.T., tirsdag den 22. juli 2008
  2. “Effect of coenzyme q10 on myopathic symptoms in patients treated with statins” American Journal of Cardiology. 2007 May 15;99(10):1409-12.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz