Mangan
February 16, 2011

COLOURBOX2647146_33  

Mangan (Mn) regulerer blodsukkeret sammen med krom. Betydning for vækst af knogler. Beskytter tænderne. Antioxidant virkning. Er med til at sikre fertilitet. Fremmer den neuro-muskulære funktion.  

 

Fakta
Et voksent menneske indeholder 10-20 mg mangan, som hovedsageligt findes i knogler, lever, tyktarm, nyrer, bugspytkirtel, bindevæv, skjoldbruskkirtel og hypofyse samt tænder. Mangan findes i alle cellekerner og mitokondrierne. I mørk hud og i mørkt hår, altså hvor der er meget pigment samt i øjets nethinde. Mangan er et livsvigtigt spormineral og indgår ligesom zink og kobber i SOD enzymet (SuperOxidDismutase) og har derved indirekte antioxidant effekt. Der er mistanke om, at manganmangel kan være medvirkende årsag til udvikling af kræft og epilepsi. Dannelsen af manganSOD er lav ved visse typer kræft. Hos ekstremt voldelige personer ses forhøjede manganværdier. Manganoverskud udskilles med urinen, og større alkoholindtagelse øger manganudskillelsen. Optagelsen af mangan hæmmes af kalk, zink, fosfor, jern, kobolt og sojaprotein samt af for lidt mavesyre. Optagelse fremmes af lecitin, cholin og alkohol i moderat mængde. Mange allergikere mangler mangan eller har brug for tilskud. Ved jernmangel er behovet for mangan øget. Vi mister 4 mg mangan dagligt og kan ikke oplagre mangan. Daglig tilførsel af mindst 4 mg er derfor vigtigt. Vi optager kun cirka tre procent af den mangan, der findes i kosten. Personer, der drikker meget mælk og spiser meget kød, skal sørge for at få tilstrækkeligt mangan. Mangan findes i industrien som giftigt tungmetal og er i større mængder skadeligt for mennesker.  

 

Hvorfor har vi brug for det?
Mangan er vigtigt for cellernes iltningsprocesser og omsætningen af kulhydrater, fedtstoffer (sammen med cholin) og proteiner. Mangan SOD beskytter mitokondrierne mod frie radikaler. Blodsukkerbalancen reguleres af mangan i samarbejde med krom. Lavt blodsukker og sukkersyge kan skyldes mangel på mangan. Mangan medvirker som katalysator (igangsætter) for dannelsen af hormoner, særligt skjoldbruskkirtelhormonet thyroxin. Struma kan skyldes manganmangel. Svind af testikelvæv, sterilitet hos begge køn og impotens kan også skyldes manganmangel. Mangan er desuden nødvendigt for mælkekirtlernes funktion. Spyt indeholder en manganforbindelse, som beskytter tænderne mod kariesangreb. Tand og knogleskader kan henføres til blandt andet manganmangel. Mangan arbejder tæt sammen med kalk ved dannelse af knoglevæv, brusk og bindevæv. Vækstforstyrrelser og bruskdegeneration (bruskskiverne i rygsøjlen med mere) kan skyldes manganmangel. Mangan hjælper A og B1 vitamin til at blive optimalt optaget og fremmer den neuro-muskulære funktion. Mangel på mangan kan føre til sygdommen myastenia gravis, som er en neuro-muskulær lidelse. Mangan har betydning for nervernes og hjernens funktion, herunder hukommelsen. Mangan er katalysator for enzymer, som fremmer omdannelsen af ammoniak til urinstof. Andre mangelsymptomer er leverlidelser, blodmangel, astma, fordøjelsesbesvær, psykiske lidelser og svigtende ligevægtssans. Eksperimentelt fremkaldte symptomer på manganmangel er afmagring, hudforandringer og udslæt, hjertebanken, utilpashed og nedsat hårvækst samt tab af hårfarve.  

 

Medicinsk anvendelse
Mangan anvendes ved ovennævnte mangelsymptomer og i behandlingen af visse typer kræft. Mangantilskud har i nogle tilfælde gavnlig virkning mod smerter i led og knogler. For at optage mangantilskud optimalt, bør det tages alene om morgenen fastende eller før sengetid.  

 

Bivirkninger
Ved kraftig overdosering kan der optræde muskelsvækkelse og spastisk lammelse i benene.  

 

Hvor findes det?
Mangan findes i fuldkornshvede, rug og andre korntyper samt i brune ris. Endvidere i nødder, frø, bønner, linser og te. Desuden i en hel række grøntsager, krydderurter og frugter. Mangan findes i meget små mængder i mælk og kød. 100 gram hasselnødder indeholder 7,2 miligram (mg) mangan. 100 gram fuldkornshvedemel indeholder 2,7 mg mangan. 100 gram brune ris indeholder 2,4 mg mangan (polerede ris indeholder 0,9 mg mangan)  

 

Hvor meget har man brug for?
Spædbørn 0-1 år: 0,3-1,0 mg Børn 1-7 år: 1,0-2,0 mg Børn 7-10 år: 2,0-3,0 mg Børn fra 10 år og voksne: 2,0-5,0 mg Da voksne udskiller 4 mg mangan dagligt, må 4 mg være minimum daglig tilførsel.  

 

Medicinsk dosering
10-20 mg dagligt.  

 

   

 

Fakta

Kilde: “Lev Sundt med Vitaminer og Mineraler” af Henrik Dilling.

Links

Læs mere om Henriks arbejde på www.houseofawareness.dk

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz