Mavesyre, for lidt
February 10, 2011

mælkebøtte

 

Uendelig mange mennesker har for lidt mavesyre uden at ane det.  
Træthed efter du har spist, smerter, oppustethed eller manglende appetit kan sagtens være tegn på, at du danner for lidt af den vigtige mavesyre, som indgår som en vigtig brik i hele fordøjelsesprocessen. For at skabe en sund fordøjelse bør du spise mad og urter, som hjælper med produktionen af galde, men som også får galden ud af leveren og over i galdeblæren og derfra videre til tyndtarmen, hvor galden hjælper med at nedbryde proteiner og fedtstoffer. At så mange mennesker har problemer med fordøjelsen i dag skyldes uden tvivl, at vi spiser for meget, men også at vores fødevarer er så raffinerede, at der ikke er nogen bitterstoffer tilbage. Det er bitterstoffer, som fremmer galdeproduktionen, og det sker ved en ganske smart proces: Når et bitterstof lander på tungen, bliver der via spyttet sendt besked til mavesækken om at producere mere mavesyre. Det er en vigtig kommunikation, hvor mavesyren udover at nedbryde maden i mavesækken,  sender besked videre til lever og galde samt bugspyrtikel om at danne hhv galde og enzymer til den omsætningen af maden.  

 

Kurforslag   Kostråd:
Der skal bitterstoffer til, og dem finder du i rucolasalat, mælkebøtteblade og artiskok. Syltede agurker og asier må gerne komme tilbage på middagsbordet, så vi bedre kan nedbryde alt det kød, vi spiser. Hvis du ikke lider af for meget mavesyre, kan alskens krydderurter gøre en forskel, fordi de virker regulerende og fremmende på fordøjelsen. Spis efter din stofskiftetype, men bombarder ikke din mavesæk med for store mængder kød af gangen. Husk at få tjekket, om problemerne med mavesyre er opstået på grund af bakterien Helicobacter pylori, så den bliver fjernet med den rette medicin.  

 

Vitaminer og mineraler:
Spis et stærkt vitamin-og mineraltilskud. Du kan på grund af for lidt mavesyre måske få problemer med de stærke vitaminer og mineraler, indtil du danner mere mavesyre. Vælg derfor et af de produkter, som er tilsat andre fødekomponenter, der letter optagelsen af vitaminer og mineraler.  

 

Fedtsyrer:
Spis planteolier og fiskeolier. Ved for lidt mavesyre kan du have problemer med opstød og lettere kvalme, hvis du spiser kapsler. Sørg for at spise dem sammen med et hovedmåltid.  

 

Urter:
Gentiana lutea (gul ensian) – er en af de bedste bitterstoffer sammen med Andrographis paniculata. Taraxacum offcinalis rod (mælkebøtterod) – er et bitterstof, som styrker fordøjelsen ved at øge mængden af mavesyre og fremme leverens funktion. Har du mange irritationer fra mavesækken, kan de emollierende urter afhjælpe problemet. Har du samtidig træg tarm eller forstoppelse, skal du samtidig kigge på de øvrige fordøjelsesurter.      

 

 

Fakta
Drik ikke til måltiderne. Det fortynder mavesafterne, så de har sværere ved at udføre sit arbejde. Koldt vand kan virke irriterende, drik hellere lunken vand. En kop lunken vand før sengetid og en kop om morgenen kan gøre underværker. (Kilde: “Sundhedshåndbogen”, af Pernille Lund og Marianne Palm)

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz