Pas godt på dine led og knogler
January 18, 2016

shutterstock_52635739

 

Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning i december 2012

Af Marianne Palm

 

Vi skal passe godt på bevægeapparatet hele livet. Men med tiden kan man mærke, at smidigheden i led og knogler bliver mindre, og mange føler sig begrænset i deres hverdag pga. de ændringer, der sker. Ingen bryder sig om, at de fysiske muligheder indskrænkes, og slet ikke hvis man altid har været meget aktiv. Man ønsker, at de daglige gøremål, motion og andre former for aktivitet stadig skal være en naturlig del af hverdagen. Men hvad er det, der sker, og hvad kan vi selv gøre ved det?

 

Vi er klar over, at hår og negle fornys og vokser – det kan vi jo se. Men naturligvis sker der også en fornyelse af de dele, vi ikke kan se – som fx brusk og knogler.I de unge år opbygges alle dele af kroppen – alting vokser. Men senere i livet er det lige omvendt. Tag fx brusken i vores led eller knoglerne. Efterhånden som vi bliver ældre, nedbrydes der simpelthen mere, end der gendannes. Det betyder, at vi især efter de 40 år bør tænke på at få en kost, der sikrer os de rigtige byggesten til vores led og knogler.

 

Brusk er unikt

Bruskvævet er en særlig form for væv, der adskiller sig fra resten af kroppen på flere måder. For det første er der ingen blodkar, der kan forsyne bruskvævet med næringsstoffer. Derfor er bruskvævet helt afhængigt af, at vi bevæger os, fordi belastning sørger for, at den ledvæske, der er imellem leddene, presser næringsstoffer ind i bruskvævet, som på den måde bliver forsynet. Det gælder særligt de store led – knæ og hofter – som vi bruger, når vi går og løber. Derfor er det fx vigtigt, at slidgigt patienter holder sig i gang, for at tilstanden ikke bliver værre.

Den anden vigtige forskel gælder opbygningen af bruskvævet. De fleste andre væv består af celler, der ligger tæt sammen med en smule ”klæbestof” imellem, men bruskvævet er nærmest lige modsat: Her er forholdsvis få celler spredt i en grundmasse, der består af såkaldt aminosukker (kondroitinsulfat) – holdt sammen af fibre af kollagen og et tilsvarende mere elastisk protein ved navn elastin (figur 2).

 

Hvilke byggesten

De fleste ved, at calcium (kalk) og D-vitamin er vigtige byggesten for knoglerne. De færreste ved til gengæld, at vores brusk er opbygget af aminosukker (kondroitinsulfat) og kollagen. Aminosukker er med til at holde brusken elastisk og stødabsorberende. Kollagen giver brusken trækstyrke og sørger for, at den hænger sammen. Under normale forhold vil kroppen selv producere de komplekse molekyler, der udgør bruskvævet, men hos mange kniber det med evnen til at vedligeholde bruskvævet, efterhånden som de bliver ældre, og ny forskning viser, at et tilskud af de nødvendige stoffer i deres oprindelige form kan medføre en bedre vedligeholdelse af leddene – og dermed undgå gener som smerte og stivhed i leddene –især i forbindelse med slidgigt.

 

Men hvordan kan vi få et tilskud af aminosukker og kollagen? Spis brusk – men hvordan?

Det ligger jo lige for at spise brusk, som indeholder alt det, der er brug for. De fleste bryder sig nok ikke om at indtage brusk i den naturlige form, så for dem er det en god nyhed, at man nu kan få brusk fra saltvandsfisk eller kylling i en lettilgængelig form (hydrolyseret), hvor de store molekyler er brudt ned til en størrelse, som kroppen kan optage. Sammen med den hydrolyserede brusk får man C- og D-vitamin og mineralet mangan – næringsstoffer, der alle spiller ind for at vedligeholde brusk- og knoglevæv, blandt andet ved at fremme dannelsen af kollagen. Det er nu muligt at få alle disse ingredienser i én pille, hvor alle nødvendige stoffer findes i en form, som kroppen uden problemer kan optage og udnytte.

 

Den nye pille hedder NutriLenk Gold og er ny på det danske marked. Det har i mange år været et af de mest populære produkter med byggesten til led og knogler i både Sverige og Norge, hvor det også er blevet udvalgt som årets produkt.

 

Gode tilskud til led og knogler

  1. Byggesten til brusk og knogler – NutriLenk Gold indeholder en buket af de vigtigste byggesten til brusk og knogler. En særlig fremstillingsmetode sikrer, at stofferne kan optages og udnyttes af den menneskelige organisme.
  2. Ved ømme og stive led – Urizal, som indeholder ingefær med udtræk af boghvede, blev udviklet af forskere fra Odense Universitet i slutningen af 80’erne. Et godt og billigt produkt at anvende, og som i dag hjælper tusindvis af danskere, der døjer med ømme og stive led.
  3. Ekstra styrke til dine knogler – Kalk og D-vitamin er afgørende for stærke og sunde knogler. Kolos indeholder en nøje afpasset mængde af begge stoffer, så det supplerer din daglige kost helt optimalt. Kolos er udviklet til at dække calcium behovet hos 90 % af alle danskere.
  4. Aktive motionister – Mange, der fx løber eller jogger, har fra tid til anden vrøvl med knæene. Her kan NutriLenk Active være en god hjælp. Produktet indeholder byggesten til ledvæsken, der er en tyktflydende væske, der ”smører” ledet og samtidig virker som en stødpude, når vi bruger kroppen.

 

Gode ting du kan gøre for at styrke dine led og knogler

  1. Dyrk motion – Dyrk så vidt muligt motion, der ikke belaster leddene for meget, fx cykling og svømning.
  2. Spis sundt – Spis sundt og varieret. Især mange fisk og grøntsager er vigtigt.
  3. Undgå kaffe, rygning og alkohol – Det påvirker på hver sin måde dine knogler og led i en negativ retning.
  4. Tab dig – Hvis du er overvægtig, belaster det dine led. Derfor er det vigtigt, at du taber dig.

 

Hvad består bruskvævet af? Brusk fra mange forskellige dyrearter (og mennesker) består af de samme grundelementer. Hovedparten er en grundsubstans af såkaldt aminosukker. Der er tale om meget store molekyler, som er i stand til at holde på væske, så bruskvævet er elastisk. Kollagen findes i bruskvævet og er et protein, der giver styrke, så det kan holde til at blive brugt. Elastin er en anden slags protein, der er med til at øge fleksibiliteten. Der findes også større eller mindre mængde mineral, især calcium.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz