Så godt er vinterbadning for din sundhed
December 12, 2016

Tanken om at hoppe i iskoldt vand en frostbidende vintermorgen kan virke en smule skræmmende for de fleste. Alligevel er der dog god grund til at overveje det kolde gys. Forskning viser nemlig, at det har en lang række sundhedsmæssige fordele. Læs med her, og bliv klogere på, hvordan vinterbadning kan styrke dit helbred.

//Rikke Nielsen

 

Et stærkere immunforsvar

Forskere har forsøgt at dokumentere fordelene ved vinterbadning ved at sammenligne vinterbadere med en kontrolgruppe bestående af lignende personer, som ikke vinterbader. I den forbindelse fandt de flere hvide blodceller i blodet hos vinterbadere end i kontrolgrupperne.

Forklaringen skal ifølge forskerne findes i den kortvarige tilstand af stress, som kroppen udsættes for i det kolde vand. Det træner kroppen til at blive stærkere og mere modstandsdygtig. Gentager man denne proces jævnligt, styrker man altså kroppens immunforsvar. Derfor er det heller ikke overraskende, at man ser færre infektioner hos vinterbadere. Eksempelvis viser studier, at risikoen for at blive inficeret med halssygdomme er 40% mindre hos vinterbadere.

 

De vigtige antioxidanter

Undersøgelser med kontrolgrupper har desuden vist, at vinterbadere er bedre til at regulere balancen mellem antioxidanter og oxiderede celler. Oxidering af celler er ifølge ”The Fre Radical Theory of Aging” en vigtig faktor for ældningsprocessen, så derfor er det vigtigt med mange antioxidanter til at afbalancere.

Dem producerer man flere af, når man vinterbader, fordi man her udsætter kroppen for mildt oxidativt stress. Kroppen reagerer på dette ved at øge produktionen af antioxidanter. Det gør dig ikke bare sundere, men faktisk forsinker det også ældningsprocessen. Derudover mener mange forskere, at antioxidanter forebygger kræft, ligesom de desuden er med til at beskytte kroppen mod frie radikaler som cigaretrøg og smog.

 

Restitution i top

De fleste kender til den muskelømhed, man kan have efter en omgang fysisk aktivitet – om det så er efter en lang løbetur, en hård omgang styrketræning eller noget helt tredje. Med et iskoldt bad tvinger man dog mælkesyrer og andre spildprodukter hurtigere ud af kroppen. Det vil sige, at din krop heler bedre og er øm i kortere tid.

Foruden øget velvære betyder denne fordel også, at du kan genoptage din træning hurtigere og holde mindre pause. Derfor er det en teknik, man ser mange elitesportsudøvere anvende. Almindelige motionister kan dog også sagtens have gavn af metoden.

 

Mere glad og mindre stresset

Vinterbadning er ikke kun sundt for kroppen, men også for hovedet. I mødet med det kolde vand frigiver kroppen nemlig endorfiner for at gøre kulden mere udholdelig. Der er tale om en form for naturlig forsvarsmekanisme, men det betyder ikke, at det kolde vand er farligt – tværtimod.

Hvis man følger rådene og ikke bliver i vandet for længe, har dette chok en positiv effekt på humøret. Reaktionen på chokket er nemlig flere endorfiner, og de er med til at øge lykkefølelsen. Mange vinterbadere udtaler desuden, at de umiddelbart efter kuldechokket opnår en rolig og næsten meditativ tilstand, hvilket mindsker hverdagens stress og jag.

Er din indre viking blevet vakt, kan du lære mere om vinterbadning i denne artikel. Læs især de gode råd og information til nybegyndere, så du ikke går på kompromis med sikkerheden. Du finder desuden en række kilder til videnskabelige studier, som også er nævnt i artiklen her.

 

Kilder:

www.en.wikipedia.org/wiki/Winter_swimming#Health_benefits

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10396606http://thenextchallenge.org/cold-water-swimming/

www.1vigor.com/article/cold-water-swimming-health-benefits/

www.hairlossrevolution.com/do-hot-showers-cause-hair-loss/

www.menprovement.com/benefits-of-cold-showers/

www.hairboutique.com/blogs_p/index.php/2015/05/17/8-hair-benefits-cold-water/

www.gettingstronger.org/2010/03/cold-showers/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2685276/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2987737

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1850635/

www.medicaldaily.com/benefits-cold-showers-7-reasons-why-taking-cool-showers-good-your-health-289524

www.psychologytoday.com/blog/inner-source/201407/cold-splash-hydrotherapy-depression-and-anxiety

www.qjmed.oxfordjournals.org/content/92/4/193

www.en.wikipedia.org/wiki/Reactive_oxygen_species

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2111221/

www.en.wikipedia.org/wiki/Free-radical_theory_of_aging

www.en.wikipedia.org/wiki/Cellulite

www.foreverhealth.com/blogs/forever-health/69756933-the-primary-roles-of-sex-hormones

www.outdoorswimmingsociety.com/swimming_tips/cold_water

www.undergroundhealthreporter.com/health-benefits-of-cold-water-therapy/

Skriv en offentlig kommentar...

2 kommentarer til "Så godt er vinterbadning for din sundhed"

Giv mig besked om:
Sorter efter::   Nyeste | Ældste | Mest liked

Tak for en god artikel! Ved du, om man kan få nogle af de samme gavnlige sundhedseffekter ved et iskoldt brusebad?

Mvh,
David

wpDiscuz