Selen
August 4, 2015

shutterstock_234578380

 

Selen indgår i  mindst 25 forskellige selen-afhængige proteiner (selenoproteiner), som er af betydning for kroppens forsvar mod virus, infektioner og kræftformer.

Af kræftformer som kan forebygges ved at tage selen er blandt andet prostatakræft. Det konkluderer en rapport fra DTU fødevareinstituttet i 2014.

 

Og især i Skandinavien er det vigtigt at være opmærksom på indtaget af selen, da vores landbrugsjord kun indeholder meget lidt selen, sammenlignet med andre dele af verdenen. Derfor kan det være en god idé at tage selen som kosttilskud. Hvis du ønsker at spise dig til selen gennem kosten, skal du blandt andet spise fisk og skaldyr, fuldkorn og nødder.

 

Læs mere her: 

 

Artikel: Selen beskytter mænd mod prostatakræft

 

Selen er forebyggende til flere kroniske inflammationer og sygdomme, såsom leddegigt, tarmbetændelse, stofskifteforstyrrelser og sklerose.  Men inflammationer er også en del af forstadierne til diabetes 2 og metabolisk sygdom, som indebærer forhøjet blodtryk, kolesteroltal, insulinresistens og for meget fedt omkring organerne. Endeligt er inflammationer også involveret i kroniske rygsmerter, og nogle typer for neurologiske sygdomme og kræft.

 

Blandt de mest udbredte autoimmune sygdomme er:


 

  • Hashimotos sygdom, der giver lavt stofskifte og Graves sygdom, der giver forhøjet stofskifte.
  • Becterews sygdom (ryglidelse)
  • Chrons sygdom og ulcerøs colitis (tarminflammationer)
  • Cøliaki (glutenoverfølsomhed med autoimmun karakter)
  • Diabetes type 1
  • Gigtfeber
  • Perniciøs anæmi
  • Leddegigt
  • Sklerose
  • Systemisk lupus erythemastosus – SLE (bindevævssygdom)
  • Psoriasis

 

De kroniske inflammationer er sundhedsfarlige fordi immunforsvaret producerer enormt mange frie radikaler, som angriber forskellige stedet i kroppen, og skader her cellerne og DNA’et.

 

Selentilskud modvirker inflammationer gennem flere forskellige mekanismer, blandt andet ved at selenholdige proteiner hæmmer inflammationer, ved at hæmme stoffet interleukin 6.

 

I et forsøg blev det bevist at tilskud af 200 mg. Selen dagligt, til patienter med autonome sygdomme i skjoldbruskirtlen, oplevede en positiv effekt efter 3-6 mdr.

 

Du kan spise dig fra inflammationsfremmende stoffer, ved at undgå kost som indeholder raffineret kulhydrater som hvidt sukker og hvidt mel, da både forhøjet blodsukker, vægt men også inflammationsfremmende stoffer findes i disse typer af fødevarer. Du skal derimod holde dig til de grove og grønne fødevarer.

 

Læs mere her:

 

Artikel: Stop inflammationer der er roden til de fleste kroniske sygdomme

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz