Skal du give den gas på ski?
January 31, 2018

  

 

 

Aaah – at glide ned ad hvide, sneglinsende pister eller en stille og meditativ langrendstur? En skioplevelse, som 450.000 danskere hvert år søger, når de drager mod sne og kulde. Mange vender dog hjem med skader. Korrekt forberedelse og en smertebehandling baseret på kiselalger og glucosaminsulfat kan gøre din aktive ferie vellykket.

 

Af Benedikte Mikkelsen
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – februar/marts 2018

 

 

Træn træn træn 

Udgangspunktet for en vellykket skiferie starter 6-10 uger før afrejse med træning af styrke, kondition og balance. Skisport er krævende for muskler og led og indebærer bevægelser, som du sikkert ikke udfører til hverdag. Mange fitnesscentre tilbyder specifik skisportstræning.

 

Varm op!

Varme muskler og led er mere smidige og effektive og virker støddæmpende mod stød og belastende tryk. Husk pauser! Er musklerne trætte, er der større risiko for skader, og kroppen skal jo helst holde alle de dage, skiferien varer. Sørg for at tage en god lang pause midt på dagen, eller vælg at benytte en halv dag på ski, og hold en længere afterskiing.

 

Er uheldet ude, så mindsk følgerne ved en skade – benyt RICE-princippet:

 

R: Ro – lyt til kroppens signaler, og respekter dem. Støt fx ikke på foden, hvis det gør ondt.

I: Is – kulde dæmper smerter. Læg is på skaden 30 minutter i timen de første seks timer.

C: Kompression – læg tryk på skaden de første 24-36 timer.

E: Elevation – hold det beskadigede område mindst 30 cm over hjertehøjde de første 48 timer.

 

Put kiselalger på din skade

Den antiinflammatoriske creme ”Joints” fra Thermal Water Montbrun indeholder kiselalger (silicium) og glucosaminsulfat og andre ingredienser – tilsammen hæmmer de inflammationen og stimulerer dannelsen og beskyttelsen af brusk.

 

Det er ikke kun uheldige skiløbere, der kan få glæde af produktet, også personer med fx gigtlidelser og overbelastningsskader kan opnå lindring. Kiselalger og glucosaminsulfat lindrer ledsmerter og styrker leddene ved at stimulere produktionen af kollagen i bruskcellerne. Kollagen er et protein, der er med til at bevare bruskens elasticitet og tykkelse, så leddet kan holde til at blive brugt. Ved muskelledsmerter efter fald eller vrid kan udvortes brug af antiinflammatorisk creme direkte på leddene være mere effektivt end behandling i tabletform – huden optager de aktive stoffer lokalt og placerer dem i de påvirkede områder.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

  Subscribe  
Giv mig besked om: