Smerter i lænd og nakke
October 5, 2017

 

 

Sidder du ned både på job og i din fritid, tredobler du din risiko for at få ondt i nakke og lænd. Det viser nogle undersøgelser fra Sve-rige, og rigtig interessant er det, at man umiddelbart troede, at det var på kontorjob, at det var værst. Men næh, vi sidder åbenbart også alt for meget ned i fritiden.

 

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – oktober/november 2017

 

Smerter i lænd og nakke hører uvilkårligt sammen. De lange muskler langs rygsøjlen er forbindelsesledet mellem de to punkter, og har du fx ikke styr på dine mavemuskler (!), eller bliver der ikke strukket ud i hoftebøjere, psoasmusklerne, der forbinder ryg, bækken og lårbensknogler, så bliver det meget værre. Sidder du derfor meget ned, er der for lidt udstrækning. Bare spørg kørestolsbrugere om det. Smerterne kan blive ganske uudholdelige, men kan også være den der murrende, dunkende, ømme smerte, der sætter sig i nakken og hen over lænde-ryggen.

 

En infrarød opskrift

Opskriften er selvfølgelig at få et mere aktivt liv og være mere omhyggelig med at få rejst sig og strukket muskler og sener på jobbet. Men smerter kan nogle gange hindre os i at få gjort det tilstrækkeligt, og en ond nedadgående spiral er igangsat. Kun du kan bryde mønstret, og derfor skal du op at stå, gå, måske tage dig en løbetur, strække ud med TRX eller noget helt femte.

 

Kobler du plastre på med infrarøde bølger, kan du endog hurtigere komme i gang. Plastrene opfanger kroppens egen produktion af infrarød stråling og sender den retur. Det skaber en naturlig forbedring af det lokale kredsløb, og smerterne bliver færre.

 

Det nærmest geniale ved det koncept er, at du ikke bedøver området med smertestillende midler, hvor du så ikke længere kan mærke, hvor meget bevægelse, der er godt for dig. Fit-plastrene hjælper dig stille og roligt med at få skabt en opadgående spiral, måske kunne man netop her kalde den en opadrejsende spiral.

 

Få kvalitet ind i din træning af hele kroppen, fx ved nogle af de ovenstående metoder. Men alt kan bruges, dog især træning, som ikke kun fokuserer på nakke og lænd, men får resten af dit muskelkorpus i en god spænding, så de to områder aflastes og bliver smertefrie.

 

Antal siddende timer

  • Pleje-medarbejdere: 2,7 timer på jobbet; 5,1 timer i fritiden
  • Samlebåndsarbejdere: 3,7 timer på jobbet; 4,8 timer i fritiden
  • Rengøringsassistenter: 2,9 timer på jobbet; 4,4 timer i fritiden
  • Bygningsarbejdere: 3,5 timer på jobbet; 5,2 timer i fritiden
  • Industrimedarbejdere: 2,3 timer på jobbet; 3,7 timer i fritiden
  • Renovationsarbejdere: 2,0 timer på jobbet; 6,0 timer i fritiden
  • Vejarbejdere: 4,5 timer på jobbet; 6,9 timer i fritiden

 

Fit-plastrene kan købes i helsekostbutikkerne og sættes nemt på de smertende områder. Sæt et plaster i lænden, og bliv frisk i nakken!

Kilde:

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Universitetet i Gävle, Sverige, har foretaget.

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz