Spis din hjerne glad
October 5, 2017

 

 

Kost med et lavt indhold af kulhydrater og et højt indhold af fibre og gode fedtsyrer kan være med til at stabilisere blodsukkeret og tabe de overflødige kilo. Det er bestemt ikke ny viden, men nu tager Dr. David Perlmutter skridtet videre i sin nyeste bog, Hjernens nye liv, og argumenterer for, at kosten ikke blot har betydning for vores krop, men i lige så høj grad for vores hjerne.

 

Af Benedikte Mikkelsen
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – oktober/november 2017

 

Sygdom, urent og ulækkert er manges første tanke, når de hører ordet ”bakterier”, men faktum er, at mennesket ikke kan overleve uden de små encellede mikroorganismer. I vores krop har vi ca. ti gange så mange bakterier, som vi har celler, og samles alle bakterierne, ville de fylde omkring to liter. Bakterierne i kroppen lever af den mad, vi spiser, og en usund kost med et højt indhold af kulhydrater, gluten og sukker kan medføre en ubalance i bakteriesammensætningen, som kan have konsekvenser for hele vores helbred – også vores nervesystem.

 

Dr. Perlmutter er neurolog og hjerneforsker og er gennem forskning kommet frem til, at bakterierne i vores mave-/tarmsystem har betydning for udviklingen af hjernesygdomme som depression, ADHD, autisme og demens. Han mener, at vi ved at ændre vores kost kan sikre en over-vægt af de gode, livsnødvendige bakterier i tarmene og dermed give hjernen bedre vilkår for at undgå sygdomme, og han har seks vigtige anbefalinger, du kan følge for at styrke din hjerne gennem din tarm.

 

Gode bakterier i tarmen giver hjernen bedre vilkår.

 

Mælkesyrebakterierne er på banen igen

Probiotika indeholder levende mikroorganismer og bruges til at ændre tarmfloraen, så der kommer en større koncentration af gavnlige bak-terier. De gode bakterier fra probiotika er med til at holde slimhinden i tarmen sund og stabilisere pH-værdien, samtidig med at de producerer stoffer, som dræber skadelige bakterier, virus og svampe.

 

Det mest kendte probiotika er nok mælkesyrebakterier, som blandt andet findes i gærede mejeriprodukter som surmælk og yoghurt. Men også fermenterede fødevarer som kefir, kombutcha-te, kimchi (asiatisk surkål), syltede grøntsager (pickles) og sauerkraut er gode kilder til indtag af probiotika. Det er også muligt at tage probiotika som kosttilskud, der kan købes som håndkøb i helsekostforretninger.

 

Mindre kulhydrat, mere af det gode fedt

Et stort indtag af kulhydrat kan være problematisk, fordi kulhydrat i for store mængder forhøjer blodsukkeret. Når det handler om at bevare en sund tarmflora, og dermed også at bevare en god hjernefunktion, har blodsukkerregulering første prioritet. Nyeste forskning viser, at en kulhydratfattig diæt med stort indtag af de sunde fedtstoffer fra eksempelvis avokado, nødder, mandelmælk og olivenolie og uden indtag af gluten reducerer risikoen for sygdomme både i krop og hjerne.

 

Sunde fedtstoffer reducerer risikoen for sygdomme i krop og hjerne.

 

Ja, den er god nok – nyd vin, te, kaffe og chokolade

Vin, kaffe og chokolade i moderate mængder er godt for tarmen og dermed også for hjernen. Det skyldes antioxidanterne, som findes i frugt, grøntsager, chokolade og plantebaserede drikke som te, kaffe og vin. Især te har gavnlig effekt på tarmfloraen, og både grøn og sort te har antiinflammatoriske egenskaber og giver næring til de gavnlige bakterier i tarmen.

 

Rødvin er, ud over at være gavnligt for tarmbakterierne, med til at udsætte ældningsprocessen, gavnligt for hjertet, stimulerer blodtilførslen til hjernen og hæmmer fedtcellers udvikling. Alt skal, som bekendt, være med måde, og det anbefales, at kvinder ikke drikker mere end et glas vin om dagen og mænd højst to glas.

 

Glad tarm, glad hjerne

Præbiotika er de stoffer, som tarmbakterierne lever af og har brug for til at vokse og være aktive. De er ufordøjelige og kommer ned i tarmen uden at være blevet nedbrudt af mavesyre eller enzymer. I tarmen nedbryder bakterierne præbiotikaet og danner stoffer, der beskytter tarm-slimhinden. Samtidig er præbiotika med til at forbedre kroppens optagelse af mineraler, reducerer inflammation i tarmen, giver større mæt-hedsfornemmelse og hjælper til vægttab. Det anbefales at indtage 12 gram præbiotika dagligt enten gennem kosten, som kosttilskud eller en kombination. En god kilde til præbiotika er rå jordskok, rå mælkebøtteblade, rå hvidløg, rå porre, løg (rå og tilberedte) og rå asparges – alle ingredienser, der smager dejligt i en blandet salat.

 

Mindsk kemien i din dagligdag

Undgå de tarmskadelige stoffer, der kan være i drikkevandet, og filtrér vandet i en filterkande eller gennem et filter, som placeres direkte på vandhanen. Filtrering reducerer de kemiske påvirkninger, som kan forstyrre bakteriebalancen i kroppen. Mindsk desuden brugen af dåsemad (dåserne er ofte beklædt med BPA, der indeholder hormonforstyrrende stoffer) og forarbejdede fødevarer og færdigretter, der indeholder kunstige tilsætningsstoffer og konserveringsmidler. Derudover kan man undgå at bruge plastik i mikrobølgeovnen, ligesom man bør undgå at opbevare madvarer i plastbeholdere af PVC.

 

Sult engang imellem

Faste, og dermed kalorierestriktion, øger insulinfølsomheden og sætter din krop i en fedtforbrændingstilstand, som øger tarmbakteriernes sundhed. Ved faste opnås en voldsom stigning i antioxidanternes funktion med at afgifte, beskytte mod og reducere inflammation. Et andet vigtigt resultat af faste er, at det forhindrer celledød, som kan have store konsekvenser og medføre sygdom i hele kroppen – også i hjernen.

 

Faste, hvor der helt undgås mad i 24-72 timer, bør udføres med regelmæssige intervaller mindst fire gange om året. Personer med diabetes skal konsultere læge forinden, og det anbefales alle at starte med at faste i 24 timer og øge varigheden efter nogle gange. Under fasten drikkes masser af vand, og vanlig medicin skal stadig indtages.

 

Undlad at spise i 24-72 timer mindst fire gange årligt, så du afgifter din krop og beskytter mod og reducerer inflammation.

 

David Perlmutter, MD, kommer til København d. 27. og 28. oktober 2017. Du kan møde lægen, forskeren og forfatteren, der er i gang med at revolutionere alt, hvad vi ved om sygdom og DIN fremtids sundhed – gennem maven.

 

Læs mere og køb billet på: https://www.alun.dk/shop/drdavid.html 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz