Sprudlende morgen med guld i mund …
August 10, 2017

 

 

Du styrter ud af sengen, videre ned i køkkenet og tænker, åh, endnu en morgen, hvor det allersundeste ikke er i højsædet. Du hiver søndagens morgenbords-franskbrød frem og tænker, nå ja, bare i dag, i aften må jeg huske at få handlet ordentlig ind. Du har læst masser af bøger om sundhed, du vil det jo så gerne, men der er bare en travlhed uden mage …

 

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – august/september 2017

 

Du kender det sikkert godt, og lige her kan du købe dig lidt helsetid: Hiv siderne ud af magasinet, hæng dem på køleskabet, og smid dem ned i tasken bare én gang hver måned. Eller køb ind over nettet, hvis helsekosten ikke er lige om hjørnet.

 

Prøv det dog, og få færre rynker i din helsebevidsthed

Det er meget på sin plads at tale om næringstæthed, både for den, der træner, den, der har travlt eller den småtspisende med meget lidt appetit. Og især for vores unger, der sjældent har ro i rumpen til en længere morgen-madsseance.

 

Det lyder teoretisk kedeligt at skulle proppe så mange næringsstoffer ned på så lidt plads som muligt, men ikke desto mindre er det nødvendigt for mange af os anno 2017.

 

Med andre ord handler det om at få en portion koncentrerede næringsstoffer. Det kan man få ved en gammeldaws god fuldkornsmysli – grød med frugt på, der er bare alt for mange, der ikke får det gjort. Eller som stadig har barn-domstraumer fra spejdertiden. For eksempel kold havregrød med skind på (!)

 

I dag ved vi mere om kost end nogensinde, og derfor er vi måske også blevet spiseforstyrret. Vi giver os ikke tid til at sidde sammen og spise, og alle vil hellere være foran iPad, på sportspladsen eller ordne husarbejde end at give sig tid.

 

Tid er blevet en mangelvare, og det skal vi selvfølgelig i familierne og i samfundet ændre på. Mens vi venter på denne åbenbaring, kan du sammensætte ny forskning med nye smagsoplevelser – og vel at mærke en ide, som hele familien kan være med på.

 

Det eneste, du har brug for, er en god blender og en lille fryser. Og tid til blot en gang om måneden at bevæge dig ned i helsekosten eller bevæge dig ud på nettet.

 

Sprudlende smagfuldt

 

  • 1-2 portioner (lav to portioner, frys den ene ned, og du har sund is til aften)
  • 2 dl mandelmælk, mælk, rismælk, sojamælk – det vigtige er, hvad du kan tåle, og at det er uden sukker
  • 1-2 spsk. proteinpulver, fx med kakaosmag. Kan også fås med vaniljesmag

 

En stor håndfuld frosne bær. Du kan choppe dem op i selskab med ungerne, hælde dem i små bøtter, fryse dem og bruge en bøtte eller to ad gangen. Du kan også købe dem i supermarkederne.

 

Ovenfor har du med blot tre ingredienser skabt en rigtig god start på dagen. Der er letoptagelige proteiner, rimeligt med fedtsyrer og der er en pæn portion vitaminer, mineraler og antioxidanter, især hvis du har valgt de mørkeste bær.

 

Opbygning og afgiftning også for hele familien

Nu kan du tilsætte ekstra meget næring i form af Algaex fra Algaelife og Juicy Wheat Grass fra Naturesource. Fordelene ved de to ingredienser (som i virkeligheden er tre, se de næste sider) er, at du udover at få et væld af vitaminer, mine-raler, aminosyrer og fedtsyrer får adgang til næringsstoffer, der hjælper dine celler med at afgifte, hvad afgiftes skal, og samtidig bygger celler op overalt, men især hjælper både lever og tarmsystem med at håndtere livets mærkværdig-heder, hvad ikke særligt lødige fødevarer angår. Det betyder, at du sender dig selv og ungerne af sted med fyldte maver, vel at mærke fyldt med de næringsstoffer, I skal bruge resten af dagen. Det er hverken fanatisk eller underligt, det er såmænd bare sundt.

 

” Du sender dig selv og ungerne af sted med fyldte maver, vel at mærke fyldt med de næringsstoffer, I skal bruge resten af dagen. Det er hverken fanatisk eller underligt, det er såmænd bare sundt.”

 

Du kan let justere smagen og konsistensen

Smagen kan alle lide – det smager lidt af kakao, lidt af frugt, og du kan justere, hvor koncentreret det skal være med mængden af din ”mælk”. Jo mere grundsubstans fra dit ”mælkevalg”, jo mere flydende, men til gengæld også færre næringsstoffer fra de andre ingredienser. Det er en smagssag.

Og er det en dag med tid nok – eller du insisterer på, at I har tid nok – så sæt jer rundt om bordet, hæld blandingen i en dyb tallerken, tilsæt en god sukkerfri mysli og måske lidt friskskåret frugt. Vupti, vapti, I får ekstra af de gode mineraler og fibre fra både frugt og kornprodukter.

 

Spørg i helsekosten, eller bestil på www.helsam.dk.

 

Koncentreret guld til kroppen

Der er tre ingredienser, som nærmest er et must-have i et moderne liv. Ud over de smagfulde næringsstoffer, du alle-rede har blandet i din smoothie, kan du med det helt sunde helbred for øje tilføre hvedegræs, spirulina og chlorella. Førstnævnte finder du i Naturesources produkt, Juicy Wheat Grass, sidstnævnte – to ingredienser sammen – finder du i Algaex.

 

Du møder dem alle tre på de næste sider, men inden du læser videre, så er det altså bare meget nemt: Hæld et brev hvedegræs i din smoothie, og tilsæt en teskefuld Algaex, rør rundt, og du kan rette helserynkerne ud i panden. Du har givet hele familien en velsmagende og supersund start på dagen.

 

SUNDHEDSBOMBE I EN JUICE AF HVEDEGRÆS

Når du drikker et shot hvedegræsjuice, får du intet mindre end 91 mineraler ud af 102 mulige, 21 aminosyrer ud af 24 kendte, over 80 enzymer, et meget højt indhold af klorofyl samt alle vitaminer (undtagen D-vitamin) – specielt A-vita-min, B5, B12, K-vitamin, magnesium, fosfor og kalium.

Alt i alt vil du hurtigere kunne mærke mere energi, sundere hud, hår og negle, et mere velfungerende immunforsvar, hormonsystem – og nervesystem. Det er de tre overordnede organsystemer, som er så vigtige, for at resten af kroppen kan klare hverdagens udfordringer.

At hvedegræs, og ikke hvede, der er fuldvoksen, har denne særlige evne, skyldes naturens finurligheder. For at kunne komme op fra den sorte muld, op i dagslyset og brede sig ud som et grønt tæppe, der senere bliver til hvede, skal planten skabe en hel kaskade af stoffer, og derfor vil alle ovenstående næringsstoffer være udfoldet i sit fulde poten-tiale, når hvedegræsset spirer.

For at få processerne til at ske, og for at den rent faktisk indeholder alle disse næringsstoffer, skal den omkringliggende jord kunne bidrage med processen i form af mineraler og mikroorganismer, der skaber mulighederne for at danne næringsstofferne, så det er ikke ligegyldigt, hvor hvedegræsset gror. Hos Naturesource kommer det spraytørrede hvedegræsjuicepulver fra økologiske, mineralrige marker i Utah. Netop den skånsomme spraytørring sørger for, at alle næringsstoffer bliver bevaret hele vejen hjem til dig og din smoothie.

 

Hvedegræsjuicepulver har et højt indhold af protein på 26 %.

 

En meget grøn og særlig sund smoothie

Hvis du hellere vil have en grøn smoothie frem for frugtsmoothien fra de foregående sider, kan du måske finde inspi-ration til en anderledes og meget grøn en af slagsen her. Måske kunne det blive børnenes yndlings med tiden? Ellers løb tilbage til de foregående sider efter en vaskeægte familiesmoothie.

 

Det skal du bruge:

En håndfuld spinat

En håndfuld broccoli

2 spsk. hvedegræspulver, Juicy Wheat Grass fra Naturesource.

1 avokado

3-4 isterninger

Mynte

Du kan evt. fortynde den med kokosvand eller anden væske

En skefuld proteinpulver med kakaosmag

 

Sådan gør du:

Mix det hele i en blender, og server straks. Du kan få en del luft i maven af kål og spinat, men det fortager sig som regel i løbet af et par uger.

 

AFGIFTNING OG OPBYGNING I ET OG SAMME PRODUKT

Algaex indeholder både spirulina og chlorella. To fluer med et smæk og i kombination med min smoothie fra side 22, får du et værdifuldt redskab til fra morgenstunden at justere hele familiens sundhedstilstand.

 

De to ingredienser kommer begge fra havet og slås nærmest om at ligge på førstepladsen, hvad næringsrigdom og af-giftning angår. Ombord i kroppen kommer de mange aminosyrer, der kan danne gode proteinkæder, og du giver kroppen et velfungerende boost fra morgenstunden.

Og forskellen fra animalske proteiner fra firbenede dyr til de små havdyr er, ud over aktiv handling i forhold til dyrevel-færd, CO2-problemer og alt muligt andet, at aminosyrerne er meget lettere at optage for kroppen. Et godt amino-syreboost fra morgenstunden giver mæthed, bygger celler op af alle slags, og du har skabt en god start på dagen.

 

Aflastning frem for belastning

Og så er der lige et skub mere til opbygning og afgiftning. Med andre ord aflastning af kroppen frem for belastning: Det, der end ryger ind af mærkværdige giftstoffer i løbet af dagen, kan meget vel blive bundet til de to alger, så kroppen holdes fri for at skulle deponere tungmetaller og andet skidt. Skidt, som vi ikke helt kan undgå i den moderne verden.

 

Aminosyrerne vil give dig energi frem for at tage energi fra dig, du ved, den der tunge fornemmelse efter at have spist en stor bøf. Så der er kun win-win-win-win-win at hente: din krop, din mentale habitus, dyrevelfærd og klodens CO2-problemer. Samlet i en smoothie!

 

Den anbefalede daglige dosis er kun tre gram. Algaex fås både som pulver og som tabletter. Du skal derfor  enten have en halv teskefuld blandet i juice, vand eller i din smoothie, eller 15 små tabletter.

 

Sådan får en vegetar omega-3-fedtsyrer uden at spise dyr

Spirulina og chlorella har i flere laboratorieforsøg påvist gode resultater mod gigt og ledbetændelser, og det kan meget vel skyldes det forholdsvis store indhold af omega-3-fedtsyrer, som, alle efterhånden er enige om, er et særligt vigtigt næringsstof for at undgå inflammationer i hud (eksem), muskler (smerter og gigt), i bindevæv (alverdens symp-tomer) og til hjernen (opbygning og funktion).

 

En afgiftningssmoothie tre gange om dagen

Du har på side 20 fået forslag til en frugt/kakaosmoothie, du har på side 20 fået en særlig sund af slagsen med broc-coli, og her får du en tredje mulighed, som sætter endnu mere fokus på afgiftning.

 

Tag en af de to smoothies, og tilsæt en ekstra teske Algaex, og drik tre kopper om dagen som mellemmåltider. Der kan komme særlig fart på fordøjelsen og afgiftningen. Og derfor kan børn blot nøjes med en smoothie til morgenmaden; de har heldigvis sjældnere brug for afgiftning af mærkværdigheder, end voksne har.

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz