Teenagere får bedre karakterer med folinsyre
March 2, 2013

skole

 

En undersøgelse af 386 svenske unge i 15-års alderen tyder på, at en høj indtagelse af folinsyre forbedrer de unges præstationer i skolen. Resultatet er uafhængigt af socioøkonomisk status.

Baggrunden for undersøgelsen er, at vi er sårbare over for høje niveauer af det sundhedsskadelige stof homocystein i blodet, som bl.a. medfører nedsatte kognitive funktioner. Homocystein dannes i kroppen som følge af det normale stofskifte, men hvis vi får tilstrækkeligt med vitamin B2, B6, B12 og i særdeleshed med folinsyre, vil homocysteinet omdannes til sunde aminosyrer.

I undersøgelsen blev de unges indhold af homocystein i blodet målt, og kostens indhold af folinsyre blev vurderet ud fra interviews. De unges akademiske præstationer efter ni års skolegang blev målt i ti fag. Detaljer om nuværende sundhedstilstand, livsstil, herunder rygning, samt familiær,  uddannelsesmæssig og økonomisk status blev indsamlet ved hjælp af et spørgeskema.

 

Resultater
Piger og drenge blev statistisk analyseret hver for sig. Pigerne viste bedre akademiske resultater end drengene hvilket dog tilskrives, at undervisningsformen er bedre tilpasset piger. Drengene havde på trods af et højere folinsyreindtag også højere homocystein-koncentration end pigerne.

Rygning påvirkede ikke homocystein-niveauet, men rygerne præsterede ikke uventet dårligere end ikke-rygerne.

At have en uddannet mor gav en positiv indflydelse på elevens akademiske præstation, hvorimod mors indkomst og fars uddannelse ikke påvirkede resultatet. Det hjalp også på resultatet at gå i en god skole.

 

Vigtig viden
Alt i alt vise resultatet, at elevernes akademiske præstationer var markant bedre med et lavt homocysteinindhold i blodet og en høj indtagelse af folinsyre. Både elever og deres forældre bør kende dette forskningsresultat, som også er værd at medtage i debatten for og imod bespisning i skolen.

Ref.
Nilsson TK, et al. High Folate Intake Is Related to Better Academic Achievement in Swedish Adolescents. Pedriatrics 2011. E-pub ahead of print.

 

Om folinsyre

B-vitaminet folinsyre kan også hedde folsyre eller folat. Folinsyre er et skrøbeligt vitamin, som let ødelægges af lys og varme. I kosten findes vitaminet i grønne grøntsager, i en del frugt, i bønner, nødder, mandler, fuldkorn samt kød og fisk. Vitaminet er nok bedst kendt for sin evne til at kunne forebygge medfødte misdannelser af hjerne og rygmarv når det tages før og under graviditet.

 

EFSA
er EU’s organ for fødevaresikkerhed og som er superkritisk over for kosttilskud anerkender bl.a. at folinsyre har betydning for vores omsætning af homocystein i kroppen, for vores mentale funktion, for en normal celledeling i kroppen, for en normal graviditet, for vores immunforsvar, for normal bloddannelse samt dannelse af aminosyrer i kroppen og ikke mindst at det kan medvirke til at mindske træthed og udmattelse.

 

Gode kilder til folinsyre fra Pharma Nord

  • Bio-Folin består at små, synkevenlige tabletter med hver 400 µg folisyre i hver.
  • Multivitamin Pharma Nord indeholder bl.a. et kompleks af B-vitaminer inklusive 200 µg folinsyre.
  • Bio-Marin Plus. To kapsler daglig giver 200 µg folinsyre samt de vigtige omega-3 fedtsyrer og bl.a. også støtter hjernens funktion.

 

Pharma Nords produkter fremstilles efter de højeste standarder for tablet- og kapselproduktion og kommer i hygiejniske blister pack.

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
UA-28471321-1