Test dig selv og dine hormoner – lige her !
February 23, 2017
 
 
Prøv at se, om du kan genkende tegnene på hormonelle ubalancer i testen. Kan du nikke genkendende til mere end tre påstande i én kategori, kan det være tegn på en hormonel ubalance. Følg rådene ned-enunder afsnittet.
 
Af Caroline Fibæk, Naturopath IBM og Stine Fürst, speciallæge i gynækologi og obstetrik
 
Du kan selvfølgelig ikke diagnosticere hormonelle lidelser ud fra et spørgeskema, men dette skema er en indikator, som
vi også bruger på vores egne klienter (sammenholdt med blodprøver og andre tests). Og synes du, at du kan genkende mange symptomer, så gå ikke i panik. Man anslår fx, at 90 % af den vestlige befolkning producerer for meget eller for lidt af stresshormonet kortisol (del A og B). Kortisol påvirker mange andre hormonniveauer – derfor vil du sikkert kun-ne genkende symptomer fra flere kategorier. Oplever du (som rigtig mange andre) at kunne genkende symptomer på kortisol-ubalancer, så tag den med ro (bogstaveligt talt). Du er ikke syg – men din krop sender dig et kraftigt vink med en vognstang om, at du bør gøre noget. Så lyt til kroppen.
 
Del A: TEGN PÅ HØJT KORTISOL
 
Har du i løbet af de sidste tre-fire måneder oplevet:
 
  • En følelse af hele tiden at løbe fra opgave til opgave? (Du har fart over feltet, og selvom du er træt, forcerer du din energi?)
  • Har du svært ved at falde til ro om aftenen?
  • Får du ofte mere energi efter aftensmaden?
  • Besvær med at falde i søvn om aftenen?
  • Vågner du i løbet af natten/urolig søvn?
  • En følelse af ængstelse og uro – har du svært ved at lade være med at bekymre dig om ting, som er uden for din kontrol?
  • Farer du hurtigt op, når du føler dig vred og rasende?
  • Hukommelsesproblemer eller manglende fokus – specielt når du har travlt?
  •  Cravings efter sødt? (specielt følelsen af at have behov for noget sødt efter et måltid)?
  • Har du oplevet abdominal vægt øgning/muffintop (altså deller på maven og ikke oppustethed)?
  • Hudlidelser, såsom eksem eller tynd hud?
  • Højt blodtryk eller hurtig puls?
  • Højt blodsukker (prediabetes, diabetes, insulinresistent/syndrom X) eller ustabilt blodsukker (tendens til svim-melhed, hvis der går langt mellem måltider) ?
  • Mavesår eller refluks?
  • Uregelmæssig menstruationscyklus?
  • Fertilitetsproblemer?
 
Det kan du selv gøre:
Tegn på højt kortisol bunder ofte i en alt for hektisk eller stresset livsstil med lange to-do-lister og konstant nye mål-sætninger. Tag den med ro. Dyrk åndedrætsøvelser, yoga og meditation. Sov mere. Nyd mere. Grin mere. Fedtstoffet lecithin (som bl.a. findes i rå æggeblommer eller som lecithin granulat ) øger cellernes sensitivitet overfor kortisol (hvilket er godt, hvis du er stresset). Urten Rhodiola rosea (rosenrod) har klinisk dokumenteret effekt ved høje kortisol-niveauer. Baldrian, havrehalm, citronmelisse og humle virker afslappende på nervesystemet. Drop kaffe og stimulan-ser, som stresser kroppen yderligere.
 
 
B: TEGN PÅ LAVT KORTISOL
 
Har du i løbet af de sidste tre-fire måneder oplevet:
 
  • Træthed eller udbrændthed?
  • Har du brug for koffein for at holde dig i gang?
  • Er du energiforladt, specielt om eftermiddagen mellem 14-16?
  • Er din evne til at løse problemer og udfordringer blevet forringet?
  • Grådlabilitet uden særlig årsag?
  • Følelse af stress det meste af tiden?
  • Nedsat stress-tolerance?
  • Søvnløshed, eller vågner du i løbet af natten? Specielt mellem 1-4 om morgenen?
  • Lavt blodtryk eller ortostatisk lavt blodtryk (sortnen for øjnene eller svimmelhed, når du rejser dig op fra liggende position)?
  • Svært ved at bekæmpe infektioner, lavt immunforsvar? Følelsen af, at du fanger alle infektioner omkring dig, bare naboen nyser på dig? Gentagne infektioner? (Dvs. tre eller flere tilfælde af forkølelse/influenza/halsbetændelse m.m. på en vinter)
  • Astma, bronkitis, kronisk hoste, allergier?
  • Inflammatoriske tilstande i kroppen?
  • Lavt eller ustabilt blodsukker?
  • Cravings efter salte sager?
  • Stor svedtendens?
  • Får du let blå mærker eller karsprængninger?
 
Det kan du selv gøre:
Lave kortisolniveauer er ofte resultatet af længere tids forhøjede kortisolniveauer. Dine binyrer bliver trætte af den konstante efterspørgsel på stresshormonet kortisol. Men da kortisol er helt essentielt for dit immunforsvar, stofskifte,
din regulering af blodsukkeret, dit energiniveau og hormonsystemet så mangler det pludseligt“ en spiller på banen”, og dit hormonelle orkester bliver disharmonisk. Restitution er svaret. Sov så meget, du har behov for. Spis nærende mad og sørgfor at få nok letoptageligt protein. Brug adaptogene urter, som fx lakridsrod, Eletherococcus senticosus, og Astragalus membranacus. Dyrk yoga og meditation. Slap af så meget som muligt. Drop kaffe og stimulanser, som stresser kroppen.
 
DEL C: TEGN PÅ LAVT PROGESTERON (eller progesteron resistens)
 
Har du i løbet af de sidste tre-fire måneder oplevet:
 
  • Temperament eller PMS (præmenstruelt syndrom)?
  • Cyklisk hovedpine (fx migræne eller hovedpine i forbindelse med menstruation eller ægløsning?)
  • Ømme og/eller hævede bryster/brystspændinger?
  • Uregelmæssige menstruationer?
  • Cyklus, der bliver mere uregelmæssig med alderen?
  • Kraftige menstruationer (du gennembløder en tampon eller bind hver anden time)?
  • Smertefulde menstruationer (du kan ikke komme igennem dagen uden at tage smertestillende under menstruation)?
  • Ødemer (væskeophobninger), specielt omkring ankler og mave?
  • Generel væskeophobning omkring menstruation? (du tager på i vægt op til menstruation)?
  • Ovariecyster, brystcyster, cyster/polypper i endometriet (livmoderen)?
 

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz