Træning og kropsholdningen
November 19, 2016
 fitness-traening
At træne og være fit har mange fordele: Du brænder kalorier af, reducerer kropsfedt (måske!), det kan sænke dit blodtryk, holde mindre depressioner i skak, gøre knoglerne stærkere m.m. På den anden side af mønten er
fitnesstræning skyld i tonsvis af skader hvert år, såsom diskusprolapser, ischiasmerter, afrevne skulderkapsler, indeklemningssyndromer, tennis- og golfalbuer m.m.
 
Af Torben Bremann
Artiklen blev bragt i //mig// fra august-september 2016
 
Det siger sig selv, at hvis en krop ikke er i strukturel balance, og den så belastes med tonsvis af vægt som i vægttræning, så beder man om problemer. Og når træningen oftest er tilrettelagt for at imødese tidens idealer om at se fit ud med sixpack og lign., så gør det blot ondt værre.
 
Ethvert fornuftigt tilrettelagt træningsprogram bør tage udgangspunkt i en analyse af kropsholdningen, så eventuelle ubalancer afdækkes, og programmet derefter tilrettelægges og balanceres i forhold til det.
 
Bækkenet
Bækkenets stilling er på mange måder nøglen til en god eller dårlig kropsholdning. Eventuelle ubalancer i de muskler, der virker på hver sin side af bækkenet i den stående stilling, vil skabe ændringer i bækkenets position, som så igen
vil påvirke kropsholdningen både over og under bækkenet.
 
Bækkenet er i neutralstilling, når spina iliaca anterior superior og symphysen er i samme lodrette plan (fra siden), og
spinae er i samme transverselle plan.
 
En fremadkipning i bækkenet er, når spina iliaca anterior superior er længere fremme end symphysen.
 
En bagudkipning er, når det modsatte er tilfældet. Et kip til siden er, hvor den ene spina er højere end den anden. I den stående stilling vil det betyde, at hvirvelsøjlen er bøjet mod den side, hvor spinaen er højest, hvilket påvirker hofteled-det.
 
Rygsøjle
Din rygsøjle består af 24 hvirvler. Den er stærkest, når den er tæt på at være ret (lige), naturligvis med sine naturlige kurver. Oven på rygsøjlen balancerer dit kranie, som vejer omtrent det samme som en bowlingkugle. Det siger sig se
lv, at er rygsøjlen ikke lodret balanceret, vil det påvirke hovedets stilling.
 
Når du bøjer i rygsøjlen, vil eventuelle områder med stramme, korte muskler bøje mindre, mens områder med lange ‒  og ofte svage muskler ‒ vil bøje mere.
 
Træningsprogram og lodlinje
Ved tilrettelæggelse af et træningsprogram er der sund fornuft i at sikre, at programmet – ud over at imødese det mål, der ønskes opnået med træningen – også tager højde for, at der ikke ydes vold på kroppen, så de r opstår skader eller unødigt slid. Hertil kan benyttes en analyse af kropsholdningen som et udgang spunkt for det korrekt tilrettelagte program.
 
For at kunne arbejde med korrektion af kropsholdningen er det nødvendigt med et vist kendskab til det, man kalder
idealholdningen, samt lodlinjens forløb ned igennem kroppen.
 
Idealholdning og lodlinje
En lodlinje er simpelthen blot en snor, der hænger fra loftet lodret ned til lige over gulvet med en tungere genstand fastgjort til enden af snoren for at sikre, at den forbliver fuldstændig lodret.
 
Vedkommende, der skal iagttages, stiller sig hen til lodlinjen, både med front, ryg og siden til. Set bagfra og forfra stiller man sig med lige meget afstand fra hver fod hen til snoren. Fra siden stiller man sig, så lodlinjen er lige foran den ydre ankelkno. Når man så skal beskrive hele lodlinjens forløb ned igennem kroppen, starter man oppefra hovedet og bevæger sig ned mod fødderne og beskriver eventuelle afvigelser. Det giver gode oplysninger om, hvilke muskler der er for lange, og hvilke der er for korte, og dermed hvordan et træningsprogram tilrettelægges mest hensigtsmæssigt.
 
Tips til tilrettelæggelse af et træningsprogram
Ved tilrettelæggelse af et styrke træningsprogram med udgangspunkt i kropsholdningen er det vigtigt, at der er balance mellem for- og bagside af kroppen samt mellem muskler på hver side af et led (fx triceps/biceps). Programmet bør  
sammensættes af øvelser, der styrker de svage muskler, og øvelser, der udspænder og afspænder de korte og stramme.

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz