Vitaminer og mineraler – generelt
July 22, 2015

Skærmbillede 2015-07-22 kl. 10.50.26

Vi har brug for rigtig mange forskellige næringsstoffer, så vi kan leve livet fuldt ud og forebygge sygdomme. 
Men skønt vi spiser sundt og motionerer regelmæssigt, kan der være flere årsager til, at vi kan have brug for tilskud af vitaminer og mineraler:

  • Udpint jord mangler specielt mineraler og sporstoffer.
  • Voldsom tilberedning af mad fjerner mange næringsstoffer.
  • Vi kan ikke danne D-vitamin fra solen i vinterhalvåret på vores breddegrader
  • Miljøforurening, misbrug af stimulanser og medicin stiller større krav til kroppens immunforsvar.
  • Stress, graviditet, amning, alder, sygdom og elitesport giver ofte et øget behov for en række næringsstoffer.

 

Men hvor kommer energien egentlig fra, og hvad er vitaminer og mineraler?

De energigivende makronæringsstoffer er kulhydrat, fedt og protein. For at omdanne makronæringsstofferne til energi, og for at alle kroppens celler kan passe deres særlige opgaver, behøver vi vitaminer og mineraler; også kaldet mikronæringsstoffer.
Vitaminer er forskellige organiske molekyler, og de er sammensat af atomer, der er forbundet med hinanden. Mineraler er uorganiske stoffer; enten grundstoffer eller simple salte.

 

De vandopløselige vitaminer er folinsyre, B- og C-vitaminer. De udskilles med sved og urin, og de er derfor meget svære at overdosere.

 

De fedtopløselige vitaminer er A-, D-, E- og K-vitaminer. De er i høj grad bundet til olier og fedtstoffer i kosten. Ved langvarig overdosering kan de ophobes i kroppen, hvilket kan forårsage vitaminforgiftninger. I praksis er det mest relevant for A-vitamin. Grænsen for D-vitamin er desuden blevet meget højere.

 

Mineraler er forskellige grundstoffer, der er en naturlig bestanddel af jordskorpen. Når vi indtager mineralerne fra plante- og dyreriget er forbindelserne blevet organiske og dermed letoptagelige. Spormineraler hører til en stor gruppe, hvor vi kun behøver ganske små mængder. Men på trods af den beskedne forekomst i vores krop, har de en meget vigtig betydning.

 

Mineraler: Kalk, fosfor, kalium, magnesium, natrium, klor, svovl

Spormineraler: Selen, chrom, zink, jern, jod, kobber, mangan, silicium og cirka 60 andre.

 

Hvad er antioxidanter og frie radikaler?

Antioxidanter er stoffer, der forhindrer frie radikalers angreb på celler. Frie radikaler er aggressive iltforbindelser, der stjæler manglende elektroner fra andre molekyler. Derved bliver der sat kædereaktioner i gang, der kan skade kroppens celler på kryds og tværs. 
Påvirkningen af frie radikaler øges af fx rygning, betændelser, forgiftninger, tungmetaller, medicin, bestråling, sollys, fysisk arbejde og stress. Antioxidanter er især A-, C- og E-vitaminer og zink, selen, Q10 samt mange plantestoffer.

 

Fedtsyrer

Der findes mættede og umættede fedtsyrer. Fedtsyrerne kan ikke alene give energi. De indgår også i cellemembraner og mange fysiologiske funktioner. Omega-3 og omega-6 fedtsyrer er umættede fedtsyrer. De kaldes også for de såkaldte essentielle fedtsyrer, da vi ikke kan danne dem selv. De skal derfor tilføjes med kosten, og det er vigtigt, at forholdet mellem dem afbalanceres.

 

Kostfibre

Kostfibre er forskellige kulhydrater fra planteriget. De optages ikke i tyndtarmen, og fortsætter derfor ufordøjet til tyktarmen. Kostfibre har generelt en positiv indflydelse på bl.a. fordøjelsen, tarmfloraen, blodsukkeret, mæthedsfølelsen, kolesterolbalancen og vægtreguleringen.

 

Mælkesyrebakterier

Mælkesyrebakterier er forskellige bakterier, som producerer mælkesyre ved fermentering af kulhydrater. Mælkesyrebakterier er meget udbredt i naturen, og de udgør bl.a. en vigtig del af vores tarmflora. Mælkesyrebakterier anvendes også til syrning af mejeriprodukter, men skønt bakteriernes navn, indeholder de ikke mælk, og navnet er derfor noget misvisende.

 

Reference: 

http://healthandscience.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=247:vitamin-og-mineral-guiden&catid=45&Itemid=293&lang=da

 

Læs meget mere her:

 

Glem ikke dine vitaminer og mineraler i ferien

Ferie betyder tid mindre søvn, mere alkohol, flere is og mindre motion. Det betyder, at kroppen mangler vigtige vitaminer og mineraler, som vores immunsystem, hormonsystem, hud og fordøjelse har brug for. Det kan derfor godt betale sig at være velforsynet med vitaminer og mineraler.

Læs mere her

 

Anti-aging med vitaminer og mineraler

Den kosmetiske industri har altid været på jagt efter “mirakel-stoffer”, som kan gøre huden pænere, sundere og yngre. Derfor tilsættes ofte Q10, zink, A-vitamin og andre stoffer til dyre hudprodukter. Det er dog meget bedre at tilføre disse meget vigtige stoffer indefra med blodet. Ved at tage stofferne som kosttilskud føres direkte ud i de lag, hvor hudcellerne fødes.

Læs mere her

 

Vitaminer, mineraler og andre næringsstoffers indflydelse på stofskifte og blodsukker

Vitaminer og mineraler bidrager ikke med energi, men er altafgørende for alle stofskifteprocesser, enzymfunktioner og vævenes beskaffenhed. Det er rigtig vigtigt, at stofskiftet fungerer optimalt – også i forbindelse med vægttab. Derfor er det vigtigt at få de nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. 

Læs mere her

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz