Opdag dine frugtbarhedstyve – skab livskraft og bliv sund frugtbar

Skærmbillede 2015-01-06 10.17.27

Skærmbillede 2015-02-03 08.57.00

 

Blogger hos sund-forskning.dk

Josephine Larsen

www.kvinderderønskeratskabeliv.dk www.josephinelarsen.dk


Kvinder overvældes ofte
af sorg og får tunnelsyn af stress, når de ikke kan blive gravide. Verdensbilledet, som ændrer sig fra at ‘passe på ikke at blive gravid’ til ‘ikke at kunne blive gravid’, chokerer, og hver en celle i kroppen lammes.

 

Det betyder for mange kvinder, at de glemmer at forholde sig til kroppens livskraft og sundhed, at de mister forbindelsen til sig selv eller bare ikke ved, at det er muligt at forbedre evnen til at blive gravid.  At der måske er en vej hen til frugtbarhed. 

 

Og alt for mange stopper først op efter flere års kamp med hormoner, håbløshed, skam og et slidt parforhold til følge. Følelsen af, at uret tikker med i hurtig fart, så der faktisk ikke (på det tidspunkt) er tid til at stoppe op længe nok til at tage den nødvendig pause, kroppen, sindet og sjælen har brug for. Til at finde det, jeg kalder frugtbarhedstyvene, og til at bygge fundamentet af liv i kroppen, så den bliver i stand til at give liv videre.

 

De sidste 14 år, hvor jeg har arbejdet med kvinders fertilitet, har mit hjerte blødt over, hvad kvinder går igennem af smerte for at følge lysten til at skabe familie og give kærlighed til et barn –  og hver gang har jeg ønsket, at de var kommet forbi min dør i sekundet lysten til et barn kom. Eller i virkeligheden året før; for det kunne have givet kvinderne en mere kærlig vej og mulighed for at forbedre frugtbarheden.

 

Med de udfordringer, der er i verden i dag med:

  • mad uden næring
  • hormonforstyrrende stoffer og andet kemi
  • stress, følelser og tanker
  • ophobninger i bindevæv
  • spændinger og sygdomme i underlivet
  • KRAV til al muligt, der skal leves op til

og som tilsammen er et kæmpe bjerg af frugtbarhedstyve, har kvinden brug for at bygge livskraft og sundhed til at blive gravid – og til at være gravid.

 

For fostertilværelsens sårbare processer har både brug for næring, en ”mor” i balance og livskræfter, da de er afgørende for, hvordan fosteret udvikler sig, og ikke kun frem til fødslen, men også i barndommen, i puberteten, i fertiliteten. Til at skabe nye sunde børn (og børnebørn) i fremtiden.

 

GIV tid og SKAB tid til at lære dine frugtbarhedstyve at kende

Ikke kun for din fertilitets skyld, men også for dit kommende barns fertilitet. Lær dem at kende i samarbejde med nysgerrighed, kærlighed, og selvomsorg for DIG. For det giver de selvhelbredende kræfter i kroppen energi til at heale, hjælper dig til at føle dig okay som den, du er, og guider dig til at slippe skam og skyld over ikke at være gravid endnu.

 

Sådan finder du dine frugtbarhedstyve:

De første 3 skridt handler om, hvordan du kan begynde at se dig selv fra nye vinkler og i et andet lys. Ligge en strategi for, hvordan du møder dig selv kærligt, bryder dine tankemønstre og begynder at stille nysgerrige spørgsmål om, hvad der påvirker din frugtbarhed og forhindrer graviditet.

 

1. Kreativitet og drømme

  • Hvad er liv og leg for dig?
  • Hvad savner du at lave?
  • Hvad er du stoppet med at gøre fordi, du ikke bliver gravid?
  • Hvad har du altid drømt om, og som du bare aldrig er kommet i gang med?
  • Og hvad skal der til for, at du begynder at gøre noget af det (uden at være gravid)?  
  • Brug tid over flere dage til at finde dine svar og skriv dem ned undervejs. Når sorg fylder kan det være rigtigt svært at mærke hvad liv, glæde og drømme er, og hvis du har isoleret dig over længere tid, vil du møde indre modstand mod at træde ud i lyset. Prøv at gøre det alligevel og vid, at det nærer din krops kraft.

 

2. Tankemønstre

  • Hvad tænker du om dig selv?
  • Hvilke tanker kommer igen og igen?
  • Hvilke følelser får du af dine tanker? Det kan fx være at du bliver ked af det, rasende, bange …
  • Hvilke fysiske signaler opstår der af dine tanker? Det kan fx være spændinger, uro, underlivssmerter…….  

 

Brug tid på at lytte til, hvad du tænker, og hvad de tanker gør ved dig. De tanker, som er fordømmende og ikke kærlige overfor dig, dem som skaber fysiske eller følelsesmæssige reaktioner, som dræner dig, DEM har du brug for at afbryde HVER GANG, du opdager dem. Hvad kan du sige til dig selv, som ville føles som kærlige champagne bobler indeni? Skriv det et sted, hvor du ved du ser det og bliver mindet om, hvad du kan afbryde tankerne med. ØV DIG igen og igen og igen….. For tankerne er der igen og igen og igen…..

 

3. Det frugtbare liv

  • Kig på dit liv – hvordan har du det? Er der kraft og sundhed tilstede i dig til at skabe nyt liv?
  • Hvad kan du gøre, som du endnu ikke har forsøgt?                                                 

 

Brug nedenstående liste over mulige frugtbarhedstyve som inspiration til at finde dine. De fleste kvinder, jeg møder, har ændret kost og motionvaner, og ja mange kan spise sig til at blive gravide. Men der er lige så mange som ikke kan.

 

Dine frugtbarhedstyve er ikke helt de samme som andre kvinders, selvom symptomerne, ubalancerne eller diagnoserne er enslydende. For du er dig med din historie, og du har levet dit liv på din unikke måde. Derfor har frugtbarhedstyvene veje med personlige knæk og sving. Og når du kender dem, kan du møde dig selv lige der, hvor du har brug for det. Til at danne en meningsfuld retning og handling for din frugtbarhed.

 

Det er ikke så enkelt..

Det, at have svært ved at blive gravid, handler sjældent blot om en enkel tilstand. Det er et samspil mellem kroppen, følelserne, tankerne, livskræfterne og din indre visdom. Og en masse ydre faktorer. Nogle kan være en direkte årsag til infertiliteten, andre er indirekte. Fælles handler det om at finde de årsager, som skaber det – og derefter gøre det bedste, du kan for at ændre på det. Og lad mig slå fast! Der vil være faktorer du ikke har ansvaret for, og bare ikke kan ændre på. Sådan er det! Desværre!

 

De mest ”almindelige” frugtbarhedstyve, jeg møder i mit arbejde med kvinders frugtbarhed, er:

  • mors og fars tilstand før og under undfangelse
  • mors tilstand under hendes graviditet med dig
  • opvækst
  • stress over ikke at blive gravid
  • livsstilsfaktorer – og der kan være mange! Fx manglende sundhed og livskraft i dig påvirket af stimulanser, allergier/intolerancer, arvelige belastninger, tungmetaller, motion, forurening, mangel på næringsstoffer m.m.
  • uharmoniske hormoner
  • følelsesmæssige traumer
  • forstyrret fordøjelse og slimhinder, der er i ubalancer
  • signatur fra tidligere infektioner i blære og kønsorganer samt kønssygdomme
  • hyppige blære og underlivsinfektioner
  • brug af p-piller, andre hormoner, smertestillende medicin, antibiotika og andet medicin
  • kemi, hormonforstyrrende stoffer og andet skidt fra isbjerget under vandet af alt det, vi ikke ved
  • manglende blodgennemstrømning og vækstprocesser i livmoder og æggeledere
  • anspændthed i bækken og underliv
  • underlivssygdomme som pcos, endometriose, andytrose, blokkerede æggeledere
  • nedsat ægkvalitet
  • alder
  • mandens sundhed og udfordringer med sædkvalitet m.m

 

Som sagt: brug den som inspiration og udvid gerne dit perspektiv endnu mere for, hvad der forhindrer dig i at være frugtbar. I de kommende blogindlæg vil jeg fortælle om forskellige kvinders vej med at slippe fri af frugtbarhedstyvenes greb, og hvordan vi har arbejdet med at generobre kvindens kraft og sundhed. Det er holistisk, intens, livsgivende og sjovt!

 

Kærligst Josephine

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x