”At undervise i mindfulness handler først og fremmest om at være mindful og undervise fra mindfulness”.
Af Heinrich Biehl Johansen
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – juni/juli 2018
At være mindfulness-instruktør kalder på, at man går vejen selv og således ikke blot videregiver teknikker og mentale metoder til kursisterne. Dem kan de groft sagt finde på YouTube eller downloade på en app.
Essensen som underviser er at støtte kursisten i at lytte indad mod egen iboende visdom og invitere til selvudforskning frem for at dosere viden, teorier og gode råd.
Der er så meget mere i spil i læringsrummet, der opstår imellem underviser og kursist, så kommer det blot til at handle om teknikker og at give gode råd, mistes den virkelige autentiske læren af, hvad mindfulness er og handler om – at være vågen bevidst til stede i nuet, som nuet er.
Og det ikke bare som et redskab til fx stresshåndtering, men som en måde at være i livet på – at leve livet på.
Kun her kan vi som undervisere anspore vejen for kursisten og medskabe sand forvandling og solid forankring i det liv, der virkelig er dette menneskes.
Med nærvær, humor, mildhed og sårbart mod lader instruktøren sin kilde i undervisningen være først og fremmest sin egen menneskelige essens med hele livet dybder og højder. Uden at det nogensinde skal handle om underviseren personligt, inddrages hele mennesket bag fagrollen som underviser. Det er en syntese af den faglighed, der er opnået gennem først og fremmest dedikeret egen meditationstræning, men også terapeutisk arbejde samt supervision m.m.
En seriøs mindfulness-instruktørs uddannelse vægter således meditativ fordybelse meget højt. Og en seriøs mindfulness-underviser fortsætter med at have en daglig meditationstræning, modtage supervision på sin egen praksis og ikke mindst på det at være instruktør; i selve det at undervise og ikke mindst i det at skabe og holde et læringsrum, der til tider kan være fyldt af projektioner, kursisters afmagt, sorg, smerte og vrede etc.
Kan man som instruktør ikke holde sin egen afmagt, sorg, smerte og vrede etc., hvordan skal man da kunne holde læringsrummets ditto?
Det tager tid, dedikation og tålmodighed at blive en ”etisk ansvarlig og faglig påklædt” instruktør. Det er ikke noget, der bare sker på få måneder. En del af uddannelsen må også omhandle, at mindfulness integreres i det menneske, man er, og det liv, man lever.
Integration af mindfulness i sig selv som praktiserende og som instruktør handler om, at det man føler ægte i sit hjerte også er det, man siger og gør i handling. I relation til sig selv og andre mennesker. Altså en walk-the-talk.
Så kære læser, måtte du være på udkig efter en instruktøruddannelse eller et kursus i mindfulness, vær da omhyggelig, og se dig godt for. Brug tid på at finde en uddannelse, der vægter høje krav til det at blive instruktør. Og vedrørende det kursus du søger, vær omhyggelig med at finde en instruktør, der har en personlig og faglig ballast i at videreformidle mindfulness fra egen fordybelse og integration i sit liv og lever mindful.
“Når jeg på en særlig måde er i kontakt med det ukendte og stille i mig selv, når jeg måske er i en art ændret bevidsthedstilstand, så er lige meget hvad jeg gør og siger kendetegnet af healing. Her er selve mit nærvær forløsende og hjælpsomt for den anden.”
(Carl Rogers)
Om Heinrich Birk Johansen
Heinrich Birk Johansen har 20 års erfaring med meditation & mindfulness. Fire års uddannelse til mindfulness lærer, meditationsformidler & MBSR instruktør. Uddannet Qi Gong-/Tai Chi-instruktør. Siden 2010 forskningsinstruktør i mindfulness på Rigshospitalet & Skejby Universitetshospital. Underviser på stilhedsretreats, lederuddannelser, virksomheder, skoler og institutioner samt forløb til elitesportsfolk m.fl. Udbyder uddannelserne Mindfulness Mentor, Mindfulness Lederskab, Mindfulness Master, Mindfulness Stress Coach og Mindfulness Instruktør. Du kan stille spørgsmål til Heinrich på heinrich.johansen@sund-forskning.dk