Kickstart hjernesmart skolestart

 

 

 

Du har forhåbentlig nået at slappe af med dine børn? Nydt nogle dage sammen uden stress og jag, slentren hen ad fortovet, bygget sandslotte og tænkt tanker om tiden, vi står i lige nu? Om hvordan livet skal se ud det næste arbejds/skole/fritidsår?

Ellers gør det nu! Stop op og tænk, hvad ønsker jeg for min familie – for mig selv? Måske er det lige nu, du skal muge ud i køkkenskabene, smid al sukker ud og droppe chips, colaer og kager som hverdagshygge?

 

Af Marianne Palm
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – august/september 2019

 

 

Her i sund-forskning peger vi konstant på nogle løsninger for børn og voksne, og du er sikkert ikke i tvivl om, at vi ved en masse om kroppe, og at vi ikke altid er enige med fødevarestyrelsen i, at vi blot kan spise groft, grønt og varieret, så er alt godt. Det har tusindvis af klienter i hvert fald bevist over alle de 35 år, jeg har været biopat: Fornuftige, dygtige, omsorgsfulde mennesker, som vil det bedste for deres børn og sig selv, og har gjort alt det rigtige, fuldstændig som anbefalet af øverste myndighed. Og alligevel er der problemer i familierne med gentagne infektioner, med trætte hjerner, dårlig søvnkvalitet og måske evindelige diskussioner, der kan udvikle sig til skænderier og i værste fald i splittelse/skilsmisse/dårlig stemning i hverdagen.

 

Kan anderledes kostvaner rette op på noget af det? Ja!

 

Skal der også sættes ind over for de øvrige belastende faktorer, en familie udsætter sig for? Ja!

 

 

Vi begynder med et slidt ordsprog

Uden mad og drikke duer helten ikke, og det lyder som verdens mest slidte floskel og ordsprog, men der er altså noget om snakken. Alle organer, og især hjerne og nervesystem, er fuldstændig afhængig af de rette fødevarer, og det begynder ved morgenmaden.

 

Du finder inspiration til sund morgenmad, anderledes madpakker og gode aftensmåltider på et hav af siderne – og endnu flere på hjemmesiden www.sund-forskning.dk Du finder også de lange forklaringer på disse påstande drysset ud over ti års gøren og laden her i magasinerne – find dem alle på hjemmesiden, så lige nu og her bliver det bare mine highlights til at komme i gang i august måned, hvor skole-, arbejds- og sensommerlivet begynder.

 

 

Hjernemad er enkel

Sørg for den gode morgenmad uden sukker, syltetøj og mad, som ikke har noget med mad at gøre. Jeg kan stadig ikke forstå, at guldkorn, havrefras og cornflakes er mad; der er så få næringsstoffer i, at de ovenikøbet har fået lov til at tilsætte nogle få vitaminer og mineraler, så de ikke er 100 % tomme for næringsstoffer.

 

Lad børnene få eye-q til deres hjerner, de fås som tyggekapsler, flydende eller som almindelige kapsler. Hjernen er opbygget af fedtstoffer, og der skal fedtstoffer til at fragte og danne signalstoffer og i øvrigt også hormoner til resten af kroppen. Og nåh ja… alle cellers membraner er opbygget af fedtsyrer, så sæt i gang. Og det skal vel at mærke ikke være flæskestegsfedt, som skal herske, det skal være de gode fedtsyrer fra planter og fisk.

 

Suppler med vitaminer og mineraler, og her er flere at vælge imellem, tal med helsekosten: Omnimini, Mivitotal, Bamse Bomstærk.

 

Køb store madkassebokse, så der er plads til store humpler rugbrød, en gulerod, en stor skive agurk, ærter, eller en grovbolle (virkelig grov, ikke bare bolle med luft og tre kerner) som sagtens kan være med salat og noget let kødpålæg. Og her allerhelst fiskepålæg eller grønsagspostej.

 

Mellemmåltider skal ikke være kiks, chokolade, frugt, det skal være groft brød eller grøntsager, så blodsukkeret forbliver stabilt.

 

 

Inddrag familien i store maddag om søndagen

Orker du disse ændringer, skænderier med de store unger om omlægning af morgenmad til noget andet? Ja! Inddrag dem på et tidspunkt, hvor I alle er friske i hjernerne, og husk, at det til alle tider er forældrene, der køber ind – eller køb ind sammen en dag, hvor I har lavet nogle aftaler. Det kunne også være en mulighed gennem nemlig.com og andre indkøbsmuligheder, hvor I kan få inspiration til en sundere hverdag.

 

Planlæg og lav fx en store-mad-dag om søndagen, hvor I hjælpes med at lave mad til det meste af resten af ugen. Frys ned og tø op.

 

Til dine teenageunger – og til dig – tjek lige ud, hvad jeg har skrevet om Keen Mind i de forrige numre af sund-forskning. Bacopa mon., som produktet indeholder, er en af verdens bedste urter til hjernen. Den skaber rolig energi, koncentration, overblik, bedre humør – og de små grønne kapsler er lette at sluge. Kan også åbnes og hældes på en ske. Kan anvendes fra førskolealderen og fremad – hele livet – eller i de perioder i livet, hvor der er særligt pres på nervesystemet fx ved sygdom, eksamener og ekstra udfordringer i skole og på job.

 

 

Spis ”marrokansk”

Rigtig mange småbørn, børn og teenagere har det rigtig svært med ”ruskumsnusk” Merete hvad var det nu, vi altid kaldte det? Altså mad, der er væltet ned i en gryde, så man ikke kan se, hvad det er, man spiser.

 

Stil i stedet alle grøntsager ind i små skåle eller på et stort fad, og lad børnene vælge mellem de mange farverige grøntsager, vælg røde ris frem for hvide, server små stykker kylling og fisk til, eller hvad med nogle gode veggedeller?

 

Børnene skal nok vælge lidt af det hele, hvis der ikke konstant er velmenende, men koncentrerede blikke på deres valg. Nogle børn er født som elskere af grøntsager, andre skal lige vænne sig til det.

 

Læs også ”far, mor og børn” og de mange andre artikler om børn og voksne i SUND PAUSE, vores helt nye lillesøster.

 

Læs også artiklen om fedt og sukker af Torunn Laksafoss, ”immunforsvar og mad”

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x