Knivskarp og klar til eksamen ?

Safran

 

Du kan dope dig med urter! Det er ikke snyd.

Snart eksamenstid? Bare tanken kan få nervøsiteten til at brede sig, og hvordan det påvirker vores koncentrationsevne og mindset i en uheldig retning. Bliv klog på urter, der kan hjælpe hjernen – helt uden at snyde.
 

Af Marianne Palm

Det er de færreste, der elsker eksaminer. Uanset om eksamensresultatet har nogen reel betydning for vores videre liv, så betyder ”dommen” meget for de fleste af os. Udsigten til at klare sig dårligt kan tage pippet fra os. Herudover kender mange nok til dårlig samvittighed og en snigende stressfølelse som følge af både tidspresset og vores hårde dom over os selv.

Intet af det tjener os godt i en eksamenssituation, så det gælder om at få luget ud og give os selv de bedste betingelser for balance, overskud og mental ydeevne. Og det gælder for i øvrigt, uanset om du skal til rigtig eksamen eller har andet på programmet, der føles ligesådan.

Tag urterne til hjælp

Her skal det handle om, hvordan vi kan ”dope” os med gode urter og hjælpe vores hjerne i topform. Der er vel at mærke tale om helt lovlige urter som fx rosenrod og safran, som du roligt kan indtage uden risiko for hverken helbred eller lovbrud. De omtalte urter er ikke vanedannende og kan sagtens tages som dagligt tilskud, hvis man har brug for at styrke hjernen i en længere periode, uanset årsag.

Måske kan du ikke lige overskue at skulle sætte dig ind i alverdens urter, men brug fem minutter på artiklen her, og så er du hjulpet godt på vej.

Den bedste udgave af dig

Lad os se på, hvad der er relevant i situationen.

  1. Du skal læse et stort pensum op, så du har brug for overblik, god koncentration, bedst mulig indlæringsevne og gerne klæbehjerne (men mindre kan dog gøre det).
  2. Til eksamen har du brug for at være den skarpeste udgave af dig selv. Du skal kunne tænke klart og logisk, og hukommelsen skal være i top, men det er også vigtigt, at du har ro på dig selv og kan håndtere den stressende situation.
  3. Hele vejen igennem er et positivt mindset vigtigt. Nok vigtigere, end du umiddelbart tror.

Det lyder måske urealistisk at opnå. Ikke desto mindre har forskning gennem mange årtier vist, at en række urter kan bidrage ganske meget til bedre kognitiv funktion, stresshåndtering, hukommelse, glæde og sindsstemning. 

For at gøre det nemt og overskueligt tager vi her udgangspunkt i fire urter, der fås som et kombinationsprodukt:

Rosenrod

Rosenrod bidrager til vores kognitive funktion og mentale ydeevne. ”Kognition” er et udtryk for den proces, hvor vi tilegner os viden gennem tænkning, undersøgelser og erfaring. Ret så gode egenskaber i eksamenssammenhæng, hvor du også kan drage nytte af rodens egenskaber til at reducere både fysisk og mental træthed.

Schisandra

Schisandra øger vores evne til at modstå mental udmattelse og øger opmærksomhed og mental udholdenhed i situationer med nedsat ydeevne. Du bliver med andre ord bedre til at modstå stress, hvilket er vigtigt, når du skal forberede dig. For meget stress gør det svært at koncentrere sig og holde fokus.

Grøn te

Grøn te indeholder stoffer, der forbedrer indlæring, opmærksomhed og hukommelse.

Grøn te er desuden godt, fordi det har beroligende egenskaber og kan nedsætte nervøsitet.

Safran

Safran virker ved, at det balancerer serotoninniveauet, så der er mere frit serotonin til rådighed. Det betyder meget for dit velbefindende og din glæde og harmoni. Herudover spiller det også en rolle i reguleringen af søvn, sexlyst, appetit og hukommelse.

Urterne er gode hver for sig, men sammen skaber de synergi. Bl.a. fordi de tilsammen dækker så mange aspekter af dét, der giver mentalt overskud. De fås som sagt i et kombinationsprodukt, der, meget apropos, hedder GLYC Stay Sharp – og hvem vil ikke gerne være det i eksamenssituationen?

GLYC Stay Sharp indeholder alle de omtalte urter og er vegansk certificeret. Tabletterne kan tages hver dag eller i ekstra pressede perioder som fx ved eksamen eller store forandringer i livet.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19500070/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28899506/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33556410/