Lecithin til sportsfolk og alle andre, der bruger deres muskler

 

Når vi anvender vores muskler, er det via signaler fra vores nervesystem, så vi kigger nærmere på et makkerpar: Hvordan en muskelfiber er afhængig af den rette nerveimpuls, og hvordan nerveimpulsen kun kan skabes, hvis vi har nok af den særlige neurotransmitter acetylcholin. Det stof er til gengæld afhængigt af cholin, som man får fra lecithin.

Lyder det forvirrende? Så læs med her.

 

Af Marianne Palm

 

Bevæger man sig ned til hver eneste muskelfiber og kigger på parløbet med en nervecelle, får man øje på et tæt samarbejde, som er helt afhængigt af, at der bliver overført (transmitteret) et signal fra én nervecelle til den næste. Nervecellerne ligger som langstrakte celler på en snor, og det er netop i forbindelsen mellem perlerne, at det hele sker – hvis der vel at mærke er dannet nok acetylcholin, en neurotransmitter, som vi benytter os af, hver gang vi bevæger os. Derfor er det let at regne ud, at sportsfolk eller mennesker med fysisk arbejde forbruger mere end stillesiddende, og derfor er det så vigtigt at kende hele denne dominoeffekt, som binder vores hjerne, nervesystem og muskler sammen.

 

Velkommen til en verden af signalstoffer – også for dig, der blot bevæger dig på motionsplan.

 

For at danne nok acetylcholin skal der tilføres cholin, og det vitaminlignende næringsstof får man fra lecithin. Lecithin findes i en række fødevarer og heldigvis for det, for der er brug for en større mængde både til hjernen, til de skeder, som omgiver nervecellerne ude i kroppen og ikke mindst til at nedbryde det fedt, vi spiser, så leveren kan arbejde optimalt.

Træner du ihærdigt, er du småtspisende, har du været syg, er du energiforladt, eller har din krop været under større pres, har du brug for lecithin, så du kan få nok cholin og dermed danne nok neurotransmittere til alle dine mange nerveceller og til hver eneste muskelfiber.

Man ved også, at der ved lecithinmangel kan opstå problemer med hukommelse, indlæring, koncentration samt kredsløbsforstyrrelser, fx forhøjet kolesterol. I det hele taget er cholin og dermed lecithin en vigtig hjælper i hverdagen, og derfor er det vigtigt, at du spiser rigeligt med bl.a. spinat, blomkål, nødder, solsikkekerner og fx æggeblommer samt evt. soyaprodukter og bønner, der også har et højt indhold af lecithin.

 

Lecithin og hukommelse – en kaskade af muligheder – eller en kaskade af problemer
Som nævnt spiller acetylcholin også en vigtig rolle som neurotransmitter ved lagring i hukommelsen. Mangler der acetylcholin, kan korttidshukommelsen være nedsat, og nyerhvervet viden kan ikke lagres.

Det gælder også langtidshukommelsen, som ligeledes påvirkes ved lavt indhold af cholin og acetylcholin. Når vi lærer noget nyt, dannes der nye forbindelser mellem nervecellerne – også kaldet synapser.

Gennem disse synapser sendes impulser, hvis styrke justeres og forbedres gennem brug både i hukommelsen og ved at bruge vores muskler. Hvis der bliver en underforsyning af cholin, tvinges hjerneceller og nerveceller til at bruge af deres reserver. Disse reserver udvindes af cellemembranerne, der består af omkring 10 pct. cholin. Når cholinreserverne i cellemembranerne opbruges, ødelægges cellerne og dør. Denne proces kaldes for “nervecellernes autokannibalisme”, og det har stor betydning for både hukommelse og indlæring.
Når cellerne ødelægges og dør, ødelægges nerveforbindelserne nemlig også. Det betyder, at vigtig information går tabt, da vi bliver ude af stand til at huske. Og jo færre nerveceller der kan forbindes, jo mindre mulighed har vi for en god indlæring.

 

Træner du hårdt og længe, forbruger du af kroppens lecithinreserver og har derfor sværere ved at danne nok acetylcholin til dine neurotransmittere. Det nedsætter din præstationsevne.

 

Flere fakta om lecithin
Lecithin er sunde fedtsyrer i form af fosfolipider, som indgår i alle levende cellemembraner.
Lecithin – også kaldet fosfocholin – består af flere komponenter: to fedtsyrer, glycerol, fosfat og cholin. Cholin findes i neurotransmitteren acetylcholin, som er nødvendig for, at hjernen og nerverne fungerer optimalt. Fosfocholin er amfolyt, hvilket betyder, at fosfocholin-molekylet både er hydrofilt og lipofilt. Det giver lecithin en emulgerende og fugtgivende egenskab, som bl.a. huden er glad for, men skaber også fleksible og plastiske cellemembraner, der lettere kan reagere på, hvad der sker inden i og uden for cellen.

Via leveren hjælper cholin kroppen med at udnytte fedtstofferne optimalt, da lecithin i denne funktion er lipofilt, dvs. fedtelskende.

 

Lecitin har indflydelse på rigtig mange forskellige processer i kroppen. Lecithin påvirker bl.a.:

  • Kolesterol
  • Åreforkalkning
  • Hukommelse
  • Indlæring
  • Generel hjernefunktion
  • Nerveceller

 

I fordøjelsen er lecithins funktion at nedbryde fedt fra kosten. Fedtet bliver nedbrudt til små dråber, som dermed øger fedtets overfladeareal, så enzymerne, der skal omsætte fedtet, hurtigere kan udføre deres arbejde. Lecithin muliggør derfor optagelsen af fedtet i tarmen og sørger for transport af fedtstoffer rundt i kroppen samt udvekslingen af fedtstoffer mellem cellerne. Disse funktioner har bl.a. stor betydning for kolesterolbalancen, og mange forsøg har vist, at lecithin sænker blodets indhold af totalkolesterol, samtidig med at det hæver indholdet af HDL-kolesterol (det gode) og sænker LDL-kolesterol (det dårlige).

I leveren er det forekomsten af ”størknet” kolesterol, som er forløber for mange sundhedsproblemer i galdeblæren. Derfor har lecithin også stor indflydelse på leveren og galdeblæren, hvor lecithin holder kolesterolet flydende gennem lever og galdegange.

Generelt virker lecithins evne til at nedbryde fedtlagre i kroppen godt imod åreforkalkning, hvis årsagen er fedtaflejringer i blodkarrene. Det samme gælder for leverproblemer forårsaget af fedtaflejringer.

 

Prøv lecithin som kosttilskud
Berthelsen Lecithin indeholder GMO-fri solsikkelecithin i extra jomfruolivenolie for at give en optimal optagelse og er samtidig 100 pct. vegansk.

Hvad er lecithin?
Lecithin er sunde fedtsyrer i form af fosfolipider, som indgår i alle cellemembraner. Lecithin er naturligt rig på inositol og phosphatidylcholin og er således en rigtig god naturlig kilde til cholin. I kroppen benyttes cholin til neurotransmitteren acetylcholin, som er nødvendig for, at hjernen og nerverne fungerer optimalt.

Hvilken betydning har lecithin?
Cholinen i lecithin er vigtig for kroppens fedtforbrænding, da det hjælper kroppen med at opløse fedtstofferne, så de lettere kan transporteres rundt i kroppen og forbrændes i cellerne. Derudover vedligeholder lecithin også en normal leverfunktion, da cholin modvirker, at fedtstoffer og kolesterol ophobes i leveren.

Der er lecithin overalt, fx består 28 pct. af vores nerver af lecithin, knoglemarven kan indeholde op til 45 pct., og i myelinskederne, som omgiver vores nerveceller, er indholdet på 67 pct.

 

Et nervesystem, som samarbejder med dig
Nerveceller består overordnet af en cellekrop med en cellekerne, dendritter, en axon og en axon-ende. Axonen er en nervecelles forgrening, der leder nerveimpulsen bort fra nervecellelegemet og videre til enten en anden nervecelle, en muskel eller slimhinder m.m. Omkring axonen sidder myelinskeder. Myelinskedernes funktion er at “isolere” axonen, så nervesignalerne bliver transporteret hurtigere, og hele processen med viderebringelse af signaler forløber uforstyrret og problemfrit. Hvis myelinskederne bliver beskadiget, som det fx er tilfældet ved multipel sklerose, hvor immunsystemet angriber myelinskederne, forstyrres nervesignalerne. Signalerne bliver langsomme, forkludret eller blokeret, og det kan lede til en lang række lidelser.

 

 

Der kan også opstå en overreaktion i nervesystemet ved langvarige og kroniske smerter, fx ved piskesmæld efter ulykker, hjernerystelser og andre kroniske problemer.

Når myelinskederne er blevet ødelagt eller beskadiget, forstyrres de nervesignaler, som sender smertesignaler af sted. Hjernen får derfor besked om, at noget gør ondt, selvom området ikke bliver udsat for smerte. De beskadigede nerveceller bliver dermed hyperaktive/sensible/irriterede og sender hele tiden forkerte signaler af sted. Det kan fx også gælde ved fantomsmerter.
Sørger du for god motion, hjælp til eventuelle traumer, der er opstået efter akutte eller kroniske problemer, spiser masser af farverige grøntsager og undgår alskens nerveforstyrrende impulser, og ikke mindst spiser din lectihin hver dag, er der noget, der tyder på, at både dine muskler og dit nervesystem, din lever, dine blodkar og din hud vil elske dig for det.

 

Referencer:

Amenta and S.K. Tayebati,”Pathways of Acetylcholine Synthesis, Transport and Release as Targets for Treatment of Adult-0nset Cognitive Dysfunction” – Current Medicinal Chemistry, 2008.

Heilhammer, E. Fries, C. Buss, V. Engert,

Tuch, D. Rutenberg and D. Heilhammer,” Effects of Soy lecithin Phosphatidic Acid and Phosphatidylserine Complex (PAS) on the Endocrine and Psychological Responses to Mental Stress”, Stress, June 2004.

Dr Ananya MandaI, MD,”What is Myeline?”, Jan 22, 2014.

Nanna Finnerup,”Nervesmerter (neurogene smerter)”, 23.08.2013.

Poul Videbech, dr. med., “Hjernens netværk”.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x