Bud på Top 10 til veganeren – men også til kødspiseren
June 11, 2019

 

 

 

Kosttilskud, og hvilke som er gode for dig, kan være en jungle i sig selv. Vil du oveni også gerne undgå at indtage animalske ingredienser, kan det blive endnu sværere. Vi giver dig 10 bud og er dykket ned i spændende produkter fra dansk farmaceutisk industri. Velbekomme!

 

Af Benedikte Mikkelsen
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – juni/juli 2019

 

  1. Du kan sige nej til fisk, men ja til alger
    Du kan sagtens få dit omega-3 på den vegetabilske måde. Fisk indeholder nemlig omega-3, fordi de spiser havalger. Så hvorfor ikke springe fisken over og spise algen direkte? Omega-3-fedtsyrer kan hæmme inflammationer og er godt for alt fra hjerte, kredsløb, til hjernens funktion og til bevarelse af synet. Lad fiske svømme videre og snup en Vegetabilsk omega-3.

  2. Mus i benene?
    Muskelkramper og uro i benene er typiske symptomer på magnesiummangel. Men hvad er det, der sker i kroppen? En af magnesiums meget vigtige roller er at sikre, at calcium ikke trænger ind i muskelcellerne. Sker det alligevel, opstår der spasmer i musklerne, og det er forklaringen på, at mange ligger søvnløse med urolige ben, kramper og lægge, der gør ondt og er hårde som sten. For lidt magnesium kan også give andre mere alvorlige muskelsymptomer som ustabil hjerterytme eller noget så uskyldigt som de små, harmløse trækninger/tics i øjenlåget. Med Magnesium 600 fra Berthelsen kan du jage mus, tics og andet ubehag på flugt. 

  3. Skab balance med kalium
    Kalium regulerer væskebalancen i samarbejde med natrium, og det sikrer normal muskel- og nervefunktion. Er der syreoverskud i din krop, kan kalium nedbringe det, og det hjælper til at regulere hjerterytmen. Det er altså essentielt for dit velbefindende, at du ikke er i underskud af kalium. Har du et overbrug af kaffe, sukker og alkohol eller indtager vanddrivende medicin eller afføringsmidler, så øger du kaliumudskillelsen. Kalium findes fx i tang, sojabønner, andre bønner og linser, i grøntsager, frugt og bær og i nødder og kerner. Du kan også finde kalium hos Berthelsen.

  4. Træt og koncentrationsbesvær?
    Hørepine, øresusen, svimmelhed, bleghed, tørre slimhinder osv. osv. Alle er symptomer på jernmangel. Jern er nemlig et af kroppens vigtigste sporstoffer, fordi det indgår i de røde blodlegemers hæmoglobin, som forsyner kroppens celler og væv med ilt.

    Så mangler du energi, har et svagt immunforsvar eller mangler en sund kulør, så skal du måske kigge i retningen af Jern fra dfi, hvor der også er tilført C-vitamin, som øger kroppens mulighed for at optage jern.

  5. Styrk dit immunforsvar indirekte
    Krom er afgørende for insulins virkning og effektivitet, og derfor styrker krom immunforsvaret indirekte. Omsætningen af proteiner er desuden afhængig af krom. Dine øjne lider også under manglen på krom, da øjenlinsens og hornhindens tilstand afhænger af krom, og grå stær er muligvis en følge af krommangel. Krom forebygger åreforkalkning og er med til at regulere kolesterolindholdet i blodet. Det er altså et mineral, du ikke vil undvære. Svinger dit blodsukker og ryger du tit i slikskålen, kan det også skyldes mangel på krom. Måske skal du kigge i retningen af Berthelsen Chrom.

  6. B12, B12 og atter B12
    Er du veganer, så ved du også, hvor vigtigt det er med B12. Men faktisk er den hellige gral ikke velforvaret, bare fordi du spiser dyr. B12 har en særlig betydning for bloddannelsen, for proteinsyntesen og genopbygning af muskelvæv og andre væv. Du finder methylcobalamin-baserede B12 vitaminer hos dfi, hvor du også finder to forskellige styrker af vitaminet.

  7. Byg stærke knogler
    Knoglemassen dannes i de unge år, og studier har påvist, hvordan selv børns indtag af vitaminet K2 kan give stærkere knogler i form af en tættere knoglemasse. Vitaminet aktiverer nemlig proteinet osteocalcin, hvilket er nødvendigt for at binde calcium til knoglemassen. Calcium, som du tilfører kroppen gennem kost og kosttilskud, skal aflejres på det rette sted i kroppen, og det sørger vitaminet K2 for. Du kan finde to styrker af grønne K2-vitaminer hos dfi.

  8. Kom sol, kom D-vitamin
    Vi danner selv D3-vitamin i huden via solens UV-stråler. Derfor vil du om vinteren have et særligt behov for tilskud. Men du kan også have behov for D-vitamintilskud i de andre ti måneder af året. Fx hvis du ikke opholder dig i solen eller bærer tørklæde. Vitaminet regulerer blodets størkningsevne og styrker hjerte, kredsløb og immunsystem, så det er altså ret vigtigt, at du sørger for at få D3-vitaminet.

  9. Haps – alt i en!
    B-vitaminer findes næsten i alle fødevarer, men får du nok? Alle biologiske processer i kroppen er afhængige af B-vitaminer, så vær sikker på, at du er godt dækket ind.

    Ikke mindst din hjerne og mentale sundhed er afhængig af, at du dagligt får dine B-vitaminer. En stærk kombination af B-vitaminer finder du i den Grønne dfi serie. Otte B-vitaminer, som udløses i kroppen over otte timer, så du får et fuldt udbytte af alle vitaminerne. Dit nervesystem, psyke og dit mentale helbred støttes igennem dagen, og du kan opleve, at du føler dig mindre træt og udmattet.

  10. Sidst men absolut ikke mindst
    En af kroppens vigtigste antioxidanter, sådan kender vi C-vitaminet. Dannelsen af bindevæv (kollagen), det øger jernoptagelsen, styrker knogler, tænder og karvægge og har betydning for kredsløbet og immunsystemet. Meget andet godt kan der også siges om vitaminet. Hos dfi finder du C-vitamin i depotform, så vitaminet gradvist og langsomt afgives i mavesækken og tarmen.

 

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: