Glad med safran

 

 

Safran er ikke kun lækkert i en risotto, faktisk har krydderiet mange gavnlige virkninger, herunder for humøret. Så er du mere end bare trist, så skulle du måske tjekke krydderihylden en ekstra gang.

 

Af Benedikte Mikkelsen

 

Verdens dyreste krydderi er safran, men ser vi bort fra dets værdi som smagsgiver til diverse madretter, så har safran også andre dyrebare værdier. Safran kan nemlig anvendes som naturlægemiddel mod blandt andet dårligt humør. Ikke bare dårligt humør, som i at du lige har en øvdag, men det kan faktisk have indvirkning på en virkelig nedtrykt sindstilstand.

 

Safrankrokus er naturligt udbredt i middelhavsområdet, og i Mellemøsten har planten været brugt som humørstimulerende middel i århundreder.

 

Forskningen bag det dyre humørkrydderi

Safran har været kendt i århundreder som humørstimulerende middel, især i middelhavsområdet og i Mellemøsten. Det var da også et forskerteam i Teheran, som satte sig for at undersøge krydderiets effekt på humøret. Et forsøg, som inkluderede en gruppe af 40 forsøgspersoner, hvoraf halvdelen modtog placebo, og den anden halvdel modtog 30 mg safran om dagen. Personerne havde alle ”problemer med humøret”, og forsøget strakte sig over seks uger. Forsøget viste en markant bedring blandt de forsøgspersoner, der fik safran, mens der kun kunne måles et ganske lille udsving hos placebogruppen.

 

Er jeg mere end bare trist?

Alle mennesker kan føle sig håbløse og utilstrækkelige. Vi er alle forskellige og har forskellige sårbarheder. Ændrer din livssituation sig, fx hvis du mister en ven eller et familiemedlem, stopper på arbejdet eller noget helt tredje, kan det give anledning til, at dit humør ændrer sig. Her skal du måske kigge lidt i retning af safran og dets egenskaber.

Saframyl Positive Mood indeholder en særlig formular med safran, hvoraf 600 µg er det serotoninfremmende stof safranal. Derudover indeholder Saframyl Positive Mood også magnesium, vitaminerne B2 og B3, som alle bidrager til at mindske træthed.

Derudover indeholder det også magnesium og vitaminerne B1, B2, B6, B12 og D3, som alle bidrager til at mindske træthed. Nervesystemet støttes op af vitaminerne, og magnesium spiller også en stor rolle her.

 

Når humøret er mere end bare nede, kan det være svært at finde ro og sove. Saframyl Positive Sleep, som ud over at indeholde safran også indeholder guldvalmue og citronmelisse, kan støtte dig til at finde ro. Citronmelisse har ligesom safran været kendt i århundreder som medicinplante, brugt til at lindre besvær og give en beroligende og afslappende virkning. Guldvalmue er kendt for sine evner mod nervøsitetsproblemer.

 

Få glæde af safrans indhold af safranal, som bidrager til et bedre humør.

 

Stoffet crocin er med til at give safran sin intense farve, men har også antioxidante egenskaber, beskytter nervesystemet og virker fremmende for hukommelsen.

 

Lidt flere safranlækkerier krydret med ekstra gode sager

Oplever du at miste overblikket, tålmodigheden, koncentrationsevnen, og mangler du initiativ, så kan du overveje at kigge lidt på produktet Glyc Sharp. Ud over safran, så får du en cocktail af grøn te, rosenrod og Schisandra chinensis. Men hvilken betydning kan de forskellige ingredienser have for din sundhed? Vi giver et kort overblik herunder:

 

Grøn te

Aminosyren L-theanin finder du ikke mange andre steder end i grøn te, og den hjælper dig til at opnå den afslappede følelse, som du sikkert kender, når du sætter dig i sofaen med en kop grøn te. Din stress nedsættes, og dit humør og din søvn kan desuden forbedres, da videnskabelige og kliniske forsøg har vist, at L-theanin giver en følelse af velvære og øger den mentale skarphed, såsom bedret hukommelse, koncentration og indlæringsevne. Drik grøn te dagligt, og dens kendte egenskaber kan hjælpe dig igennem en hektisk hverdag.

 

Schisandra chinensis

Få del i Schisandra chinensis’ egenskaber, som er kendt langt tilbage i tiden fra den gamle lægekunst i Asien og Rusland. Urten beskytter leveren og har en positiv indvirkning på det centrale nervesystem. Den er en kraftig antioxidant, og forsøg har vist, at den beskytter mod oxidativt stress i hjernen. I Kina bruges urten blandt andet til leverproblemer, til at øge rekreationen efter operation, til immunstimulering, ”svage nerver” og til at højne energiniveauet på det cellulære plan.

 

Rosenrod

Rosenroden kan have positive virkninger på mentale og kognitive funktioner. Her taler vi både om hukommelse, koncentration, opmærksomhed og problemløsning, men den kan også øge den mentale præstation. Du kan derudover få rodens egenskaber til at modvirke træthed og berolige ved nervøsitet, nedtrykthed og angst.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x