Jern i den rette balance

[envira-gallery id=”259987″]

 

Mange af os har mindre energi iom efteråret og vinteren. Og det er ærgerligt, fordi de mørke måneder byder på mange glæder, fester og masser af familiehygge. Der er mange mulige årsager til, at du ikke har overskud i hverdagen, og det er en god idé at kigge indad og sørge for, at du får jævnlig motion, godt med søvn og lever et liv uden alt for meget stress og jag.

 

Af Marianne Palm

 

Er du forberedt til de mørke måneder – og har du overskud til alle aktiviteterne?

Men for mange ligger problemet et andet sted – nemlig jernmangel, der rammer 40-50 pct. af kvinderne1 i den fødedygtige alder, og endnu flere døjer med små jerndepoter. Jern er nødvendigt for dannelse af røde blodlegemer, muskelceller samt en række stofskifteprocesser. Jernmangel medfører træthed, koncentrationsbesvær, svimmelhed og blodmangel, hvilket harmonerer dårligt med en travl december måned, som ofte skal gå op i en højere enhed, hvis ikke måneden skal gå op i stress og i limningen.

 

”Ikke for meget og ikke for lidt”

Det er et udmærket motto, når talen falder på jern. For lidt jern giver jernmangel, og en unødig høj dosis jern giver mavegener som forstoppelse. Det første, du bør gøre, hvis du føler dig ramt af nogle af symptomerne, er at afklare, om det er jernmangel. Lægen kan tage en blodprøve, der måler jernstatus – plasma ferritin – og som bestemmer, om du har jernmangel eller små jerndepoter.

Hvis du har jernmangel, skal du tage et jerntilskud, som optages godt, for jo bedre optagelse, desto mindre jernspild. Det er det jern, som ikke optages, altså det, som bliver tilbage i tarmen, der kan give gener som forstoppelse.

Hvis du ovenikøbet er gravid, er balancen mellem for meget og for lidt jern endnu mere hårfin. For meget jern øger risikoen for forstoppelse hos den gravide, som i forvejen har nemmere ved at blive forstoppet. For lidt jern øger risikoen for, at den gravide bliver træt, men samtidig har børn af mødre med jernmangel under graviditeten også en målbar lavere IQ, de fødes lidt tidligere og vejer lidt mindre. aminoJern Ferrochel er testet på gravide på Næstved Sygehus2, og forskerne fandt, at bare 25 mg aminoJern var fuldt ud lige så godt som 50 mg jernsalt til at forebygge jernmangel og blodmangel hos den gravide. Fordelen var naturligvis, at der var færre gravide, der tog aminoJern, som rapporterede forstoppelse og kvalme.

 

AminoJern Ferrochel er dokumenteret

Der findes flere produkter med bisglycinat chelat i handlen, men aminoJern anvender bisglycinat chelatet Ferrochel, som næsten al forskning er foretaget på. Så vælg et jerntilskud med god optagelighed, som passer til danskernes behov og de målinger, som din læge bør foretage. Så du hverken tager for lidt eller for meget.

 

Kilder

1 Milman NT, et al. Iron prophylaxis during pregnancy — how much iron is needed? A randomized dose- response study of 20-80 mg ferrous iron daily in pregnant women. Acta Obstetetricia et Gynecologica Scandi – navica 2005;84:238-247. DOI: 10.1111/j.0001-6349.2005.00610.x

2 Milman NT, et al. Ferrous bisglycinate 25 mg iron is as effective as ferrous sulfate 50 mg iron in the prophylaxis of iron deficiency and anemia during pregnancy in a randomized trial. Journal of Perinatal Medicine 2014;42:197-206. DOI 10.1515/jpm-2013-0153

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *