Soltips til blege nordboere

  

Når solen rammer vores måske blege hud, kan vi danne det livgivende D-vitamin, men vi kan også meget vel blive brankede, rynkede og røde.

Og hvordan er det lige med den tørre hud, der kan opstå af for meget sol på løbeturen? For ikke at tale om den gispende tilstand og måske utilpashed, der kan opstå, hvis du har glemt, hvordan det er at motionere i fuld sol?

 

Af Marianne Palm

 

På med løbeskoene, eller hvad med en kanotur på bølgen blå? Måske finde et træ ude i naturen, tage din TRX med dig og få rørt de trætte lemmer? Motion skaber sund hud af den simple årsag, at alle de små blodkar åbner sig, sveden med dens affaldsstoffer bliver bragt op til hudens overflade, og hvis ellers væsketabet bliver erstattet af ny væske, så skaber bevægelse – al bevægelse – nye sunde tilstande i kroppen. Men, men, men: Hvad de færreste tænker på, er, at sammen med sved og affaldsstoffer udskilles også mineraler, hvor flere af dem fungerer som de såkaldte elektrolytter, hvor der er allermest fokus på især kalium og natrium. De skal sørge for en god balance mellem det indre og det ydre af milliarder af celler, og her er det altså ikke altid nok med en flaske lunkent vand og en halv banan, selvom netop denne frugt er særlig rig på kalium, en af de vigtigste elektrolytter. Du skal sørge for, at de to mineraler sammen med calcium og magnesium bliver tilført lige så flittigt, som de bliver forbrugt eller udskilt.

 

Vand skal der til, men også kalium og salt
I alle mulige såkaldte ”detox”-kure tales der konstant om at få nok vand at drikke, og ja, vand skal der til, men ikke mere, end vi skal bruge. Drikker du alt for meget, vasker du mineralerne ud, og det går ud over alle kroppens celler. Faktisk er det ret alvorligt …

 

For lidt …
Ofte hører man mest om, hvordan syge eller ældre får for lidt vand som den mest kendte trussel mod sundhedstilstanden, man kan blive konfus og usammenhængende, et yderst alvorligt signal om at få fat i lægen, eller komme af sted til hospitalet og få genoprettet sine elektrolytter ved at få tilført væske med elektrolytter i, hverken for meget eller for lidt. Det er de eminente til at styre på hospitalet.

 

Og for meget …
Men alt for meget vand er altså lige så sundhedsskadeligt! En almindelig motionist, i almindelig størrelse, der bevæger sig ud i solen på en løbetur, har måske brug for 2,5 – 3 liter, mængden er afhængig af, hvor stor man er, og hvor meget man sveder. Eliteløbere har brug for mere, men de har også på forhånd blandet elektrolytter i deres drikkedunk og har lært at justere deres behov (eller kravler over målstregen hen til ambulancen).

Mange mennesker regulerer mængden af vand og salte helt automatisk – de mærker tørst, eller trang til salt, og gør noget ved det. Et sundt menneske spiser også en god portion farverige, saftige, glade grøntsager og frugter hver dag, medmindre de i en overgangsperiode er på kur og undgår for mange af de kulhydratrige frugter. En sidebemærkning til dig, der er på LCHF-kur og lignende: Her er det endnu vigtigere at få tilført mineraler og elektrolytter som kosttilskud, så balancen i kroppen ikke bliver ødelagt under solens varme stråler. For nogle af kurene indeholder alt for meget salt fra kød og flæskesvær, hvis ikke man er super opmærksom, især hvis man sveder meget …

 

Til alle os, der bare spiser, som vi plejer …
Hvis du gerne vil gøre det rigtig godt for dig selv, tilsætter du en teskefuld af nogle gode elektrolytter til din drikkedunk eller hælder dem i din smoothie før eller efter løbeturen.

Natur-Drogeriet har i årevis haft ”elektriske spormineraler”, og fordelen ved dem er, at de er helt naturligt udvundet af verdens største saltsø i Utah. Her finder man en fra naturens side nøje afstemt mængde af elektrolytterne kalium og magnesium, et mineral, de fleste har hørt om til muskler og uro, men som også indgår i kroppens elektrolytbalance. Som navnet antyder, er det en saltsø, og før elektrolytterne hældes på flasker, er 99,9 pct. af saltet fjernet, så produktet er nøje afstemt med kroppens behov, når den løber, leger eller springer badut på en glad solskinsdag.

 

Natrium-kalium-pumpen findes i cellemembranen i de fleste af menneskekroppens celler. Mekanismen pumper natrium- og kaliumioner henholdsvis ud af og ind i cellerne og opretholder det såkaldte membranpotentiale – spændstigheden – over cellemembranen. En ikke-spændstig cellemembran vil ødelægge cellen.

Magnesium hjælper pumpen med at få bevæget kalium og natrium gennem cellemembranen.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6524065/

Calcium stabiliserer cellemembranen, så de mange funktioner ind og ud af cellerne kan forløbe så korrekt som muligt.
Kilde: https://courses.lumenlearning.com/ap2/chapter/electrolyte-balance-no-content/

 

Søen i Utah
Great Salt Lake er en saltsø, hvor den stærke koncentration af bl.a. salt opstår, fordi søen ikke har noget afløb, men kun tilløb af vand fra omgivende floder. På grund af fordampningen er koncentrationen af mineraler meget højere end i almindeligt havvand, en fordampning, der svinger i årstiderne, og indimellem er saltkoncentrationen så stærk, at man ligesom i Det Døde Hav kan flyde på overfladen. Når man udvinder spormineralerne, som Natur-Drogeriet har på sin helsehylde, er saltet naturligvis fjernet, og tilbage er alle de andre helt naturlige mineraler. Hæld en halv teskefuld i 1 dl væske om dagen, eller hæld det i din færdige smoothie, som du kan drikke før, under eller efter din træning.

 

Salvie køler på en varm sommerdag
Lider du af hede- og svedeture i varmen, kan du skabe lethed og en kølig brise i din krop med en liter salviete, du kan tilberede om morgenen og drikke slurkvis i løbet af dagen. Du må meget gerne tilsætte lidt liflig citron eller nogle andre urter, men du behøver det ikke. Salviete har uden at påvirke hormonsystemet i særlig grad evnen til at fjerne den overophedede følelse på en varm sommerdag. Natur-Drogeriet har i 70 år specialiseret sig i tørrede droger og kosttilskud, og du finder et væld af urter, du kan bruge til en ophedet sommerte. Bland fx gyldenris i salvieteen, og du får en vanddrivende støtte til hævede sommerben. Eller gør den lidt skarp i smagen med skåren og tørret ingefærrod, som lindrer i oppustede tarme. Er du til pebermyntete, vil den lidt fade smag fra salvien glide nemmere ned, og også den kan gøre overspændte tarme roligere.

Helsekostbutikken kan guide dig til de bedste urteteer.

 

Branket hud i sommervarmen
Alle farverige grøntsager og frugter indeholder gode mængder af antioxidanter, og det er netop det vigtigste værn mod de skader, som solen kan skabe på hudcellerne. Drik gerne en god smoothie hver morgen, jo mere farverig, jo bedre, men er du ikke til frugtcocktails, så lav dig en grøn smoothie i stedet af fx grønkål, spinat, broccoli og mandelmælk. Der findes rigtig gode opskrifter på sund-forskning.dk eller hos Mads Bo, www.highonlife.dk, der i øvrigt også er mester ud i fantastiske blendere.

 

Betacaroten omdannes til hudstøttende A-vitamin

Er du meget ivrig soldyrker, så suppler med et kosttilskud med betacaroten, som er forstadiet til A-vitamin. Ud over at du får en meget smuk og brun glød, skåner du også dine celler, og i Natur-Drogeriets produkt er der tilsat granatæbleekstrakt, som med sit aktive indhold, ellagin, har en særlig evne til at beskytte huden mod de skadelige UV-stråler. Og som en dejlig sidebemærkning: En sund og spændstig hud fyldt med fugt har færre rynker, og det gør jo ikke så meget, at man måske selv kan være med til at bestemme, hvor mange og hvornår man vil fremvise sin visdom i spejlet.

 

Et stillads til huden uden at spolere Antarktis

Ellagin virker ved at beskytte hudens kollagen, og kollagen er jo netop hele det stillads, som huden er bygget op af og på. Er det først væltet, er det svært at samle igen, men ikke umuligt. Husk masser af sunde fedtstoffer, suppler gerne med et kollagenprodukt, og hvis du skal være rigtig god ved dig selv, så vælger du en fiskeolie, der har et højt indhold af astaxanthin, som de små lyskrebs er kendte for at indeholde en stor mængde af.

De høstes ved Antarktis, men uden at ødelægge miljøet, og uden at der bliver drevet rovdrift på de store sværme af krill, der findes i området. Det sørger Aker Bio Marine for, som har udviklet Eco-Harvesting metoden. Verdensnaturfonden i Norge holder i øvrigt et skarpt øje med, at den smukke natur bevarer sin storhed, renhed og nok af de seks centimer lange rejelignende skaldyr.

Produktet, der bliver holdt øje med, hedder Antarktisk Krill, det indeholder en stor portion omega-3-fedtsyrer, som din hud også vil elske at få tilført.

Husk også at passe på huden udefra: Undgå solskoldning, brug solhat, og smør ikke kroppen ind i solblokkere dagen lang. Du må og skal have glæde af Nordens sol, når den endelig titter frem af mørket.

 

Hudens værste fjender:

  • Solen
  • Søvnmangel
  • Dehydrering
  • Stress
  • Rygning
  • Vægtsvingninger
  • Blæst og frostvejr
  • Sæbe

 

Din hud er kroppens største organ og dækker i gennemsnit et areal på 1,5 – 2 m2 hos en voksen person. Huden er fyldt med nerveceller, der registrerer varme, kulde, tryk, smerte og berøring.

 

 Tips til sund, solvarm hud

  1. Spis sundt
    Grøntsager tilfører huden ekstra betacaroten, hvilket forbedrer huden.
  2. Drik rigeligt!
    Giv huden fugt indefra ved at drikke 8 – 10 glas vand om dagen.
  3. Få en massage, eller skab masser af bevægelse med motion.
    Når huden masseres, øges blodcirkulationen, så hudcellerne får de næringsstoffer, de har brug for.
  4. Slap af
    Stress kan forårsage knopper og tørhed.
    Foretag dig noget, som får dig til at slappe af.
  5. Tag korte, kølige brusebade.
    Varmt vand reducerer hudens fugtindhold.
  6. Tilfør huden fugt.
    Giv huden fugt med en creme, der passer til din hudtype.

 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x