Stofskiftepatienter har mindre selen i blodet

 

 

Med en ny meta-analyse har forskere endnu en gang påvist, at indholdet af selen i blodet hos patienter med stofskiftelidelsen Hashimotos er lavere end hos raske mennesker.

 

Af Bjørn Falck Madsen

 

Folk med stofskiftelidelsen Hashimotos, som giver langsomt stofskifte, har lavere indhold af selen i blodet end raske personer. Det fremgår af en ny meta-analyse, hvor forskere har analyseret resultaterne af 25 videnskabelige undersøgelser med i alt 2.695 stofskiftepatienter og 2.265 raske kontrolpersoner. Den nye meta-analyse, som er offentliggjort i European Journal of Nutrition, peger i samme retning som tidligere undersøgelser, der ligeledes viser en sammenhæng imellem lav selenstatus og stofskifteproblemer.

 

Stofskiftet behøver selen

Selen udfører en række livsvigtige opgaver i kroppen, hvor en af dem er at hjælpe med at omdanne stofskiftehormoner fra deres passive til deres aktive form, hvilket er nødvendigt for, at stofskiftet kan fungere normalt. Hvis kroppen mangler selen, kan det derfor blokere for omdannelsen af passivt T4-hormon til aktivt T3-hormon, og det får stofskiftet til at gå ned i gear. Som følge af det langsomme stofskifte kan der opstå en række symptomer som træthed, depression, vægtstigning, kuldskærhed, tør hud og forstoppelse.

 

Svært for danskere at få nok

De færreste tænker over, at mangel på selen kan være en udløsende faktor for deres stofskifteproblemer, specielt da der ikke er ret meget fokus på det fra lægevidenskabens side. Danskere får i forvejen ikke særlig meget selen fra kosten, da den danske landbrugsjord er relativt selenfattig. Fisk og skaldyr er en god kilde til selen, men dansk forskning udført i samarbejde med forskere fra Kræftens Bekæmpelse har overraskende vist, at selv hvis man spiser fisk og skaldyr fem af ugens dage, tilfører det ikke nok selen til effektivt at dække kroppens behov.

 

Tilskud af selengær kan hjælpe

Vi har i kroppen et sted imellem 25 og 30 enzymer (selenoproteiner), der skal være fuldstændig mættet med selen for at kunne fungere optimalt. Forskerne målte derfor selenmætningen af selenoprotein P i det føromtalte forsøg og kunne se, at selv med 1.000 gram fisk og skaldyr ugentligt var mætningen ikke komplet. De danske forskere kom som en sidebemærkning ind på, at man kan tage selentilskud for at optimere sin selenstatus og refererede i den forbindelse til en undersøgelse, hvor dette var lykkedes ganske effektivt ved daglig indtagelse af 100 mikrogram selengær (SelenoPrecise).

 

Kilde: European Journal of Nutrition

 

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x