Vinteren er hård ved dit immunforsvar
April 24, 2012

COLOURBOX1954619-1

 

Du har ikke en chance for at dække dit behov for D-vitamin i den kolde tid, med mindre du tager et supplement.

Man fristes let til at tro, at det er kulden og den fugtige, klamme luft, der er skyld i, at vi render rundt med snotnæser og influenza i vinterhalvåret, men der er faktisk slet ikke enighed blandt eksperter om, hvorvidt temperaturen er en afgørende faktor. En af de ting, som til gengæld synes at have en temmelig påviselig medvirkende rolle, er mangel på sollys. Sollys er som bekendt nødvendig for, at kroppen kan danne D-vitamin, og netop dette vitamin har stor betydning for kroppens evnen til at forsvare sig mod virus og infektioner.

 

Forebygger influenza
At D-vitamin udgør et effektivt værn mod blandt andet influenza, så man tydeligt i en japansk undersøgelse fra sidste år. En gruppe skolebørn i alderen 6-15 år blev tilfældigt inddelt i to grupper, som fik enten 30 mikrogram D-vitamin dagligt eller identiske snydepiller (placebo). Forskningen blev udført midt i influenza-perioden. Det viste sig, at der var 58 % færre influenza-tilfælde blandt de børn, som fik D-vitamintilskud, end hos de børn, der blot fik snydepillerne – altså en markant reduktion. Bedst er det, hvis man allerede begynder at tage ekstra D-vitamin i september, hvor solen står så lavt på himmelen, at den ikke er stærk nok til at generere D-vitamin i huden.

 

Hvad med resten af året?
Om det er nok blot at tage D-vitamin i vinterhalvåret, er der også delte meninger om. Nogle mener, at man i sommerperioden får rigeligt med D-vitamin fra kosten og solen, hvor andre ikke tilslutter sig det synspunkt. Lad os et kort øjeblik rette kikkerten mod nogle af de tig, som taler for, at man med fordel kan tage tilskud hele året:

 

For lidt sol på vore breddegrader
For nogle år siden offentliggjorde amerikanske og norske forskere resultaterne af nogle computerberegninger, de havde lavet. De havde simuleret solens evne til at lave D-vitamin i to miljøer: et varmt klima (Florida) og et mere køligt klima (Boston), der minder en del om vores. I det varme klima var det muligt at dække sit D-vitaminbehov hele året, hvor det i det køligere klima var helt umuligt om vinteren. Om sommeren ville det forudsætte solpåvirkning af mindst 25 % af kroppen – hver dag, vel at mærke.

 

Ældre kommer for lidt ud
Mange ældre mennesker opholder sig for meget inden døre – også om sommeren. Da virus og infektion kan være langt mere skæbnesvanger for denne gruppe af befolkningen, er der god grund til at være på den sikre side. D-vitamin kan tåles i forholdsvis høje doser, og meget tyder på, at der er sundhedsmæssige gevinster ved et øget indtag.

 

Ny viden om vitamin
Endelig kan man sige om D-vitamin, at forskerne har opdaget mange nye ting ved vitaminet, som man ikke vidste tidligere. Udover, at man har fundet en række ting, som vitaminet forebygger, ser det ud til, at vi behøver mere D-vitamin end hidtil antaget. Alene det, at man har identificeret over 2.000 forskellige D-vitamin-receptorer i kroppen (fordelt over alle væv), giver et fingerpeg om, hvor stor en betydning stoffet har.

Af Marianne Palm

 

Fakta

Flydende D-vitamin – nu også til voksne
Man har i mange år anbefalet D-vitamin-dråber til nyfødte og har i øvrigt ikke vurderet, at den øvrige befolkning har haft brug for tilskud af vitaminet. Med den nyeste forskning er man dog blevet klogere på en række områder. Mange eksperter er af den overbevisning, at langt de fleste (op imod 75 %) af os har for lavt indhold af D-vitamin i blodet.

  Nu kan man også få flydende D-vitamin til voksne. Grunden til, at præparatet D-Pearls (i modsætning til normale tabletter) indeholder D-vitamin i vegetabilsk olie i bløde gelatinekapsler er, at undersøgelser har vist, at D-vitamin optages lettere i kroppen,  når man indtager det på denne måde, eftersom D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin.

 

 

Leave a Reply

Vær den første til at kommentere!

Notify of
wpDiscuz