C-vitamin beskytter dig mod oxidativ stress og inflammation

 

 

Når du dyrker sport eller på anden måde presser kroppen hårdt fysisk, dannes skadelige frie iltradikaler, som kan ødelægge celler og væv. Ny forskning viser, hvordan C-vitamin effektivt modvirker dette.

 

Af Bjørn Falck Madsen

 

Alle har behov for C-vitamin, da dette livsvigtige vitamin er nødvendigt for en række forskellige ting som blandt andet sårheling, et effektivt immunforsvar og beskyttelse af celler. Sportsfolk og andre, der presser sig selv hårdt fysisk, har imidlertid et særligt behov for C-vitamin, da det ifølge ny forskning beskytter kroppen mod oxidativ stress. Dette er en tilstand, der opstår i kølvandet på fysisk belastning. Her dannes nogle potentielt skadelige molekyler, der kaldes frie radikaler, og hvis mængden af frie radikaler er for høj til, at kroppens forsvar kan følge med, opstår der skader på celler og væv.

 

Studerede vitaminets beskyttende rolle

Brasilianske forskere har undersøgt C-vitamins beskyttende rolle i forbindelse med sport ved at granske 18 randomiserede, kontrollerede forsøg med sammenlagt 313 deltagere, hvoraf 62 pct. af dem var mænd. Samtlige undersøgelser kiggede på blandt andet målinger af lipid peroxidation (oxidativ stress) og inflammationsmarkører lige efter en enkelt træningssession.

 

Ilt er et tveægget sværd

Forskerne kunne se, at tilskud med C-vitamin mindskede graden af oxidativ stress og inflammation, hvilket indebærer, at vitaminet beskytter kroppen mod den potentielt skadelige effekt af hård fysisk belastning. Selvom det er sundt at dyrke sport, er der tale om et tveægget sværd, da der sker visse biokemiske processer i kroppen i forbindelse med den øgede energiomsætning, som kan være skadelige for kroppens væv. Celler danner energi med hjælp fra blandt andet ilt, men der opstår i samme proces en dannelse af frie radikaler, som kan udgøre en trussel. Hvis kroppens forsvar af antioxidanter som blandt andet C-vitamin er tilpas stærkt og velfungerende, er der dog ingen problemer.

Sund kost med frugt og grønt er en god måde at få masser af C-vitamin på. Man kan også vælge at tage et tilskud som for eksempel Bio-C-Vitamin, der har den fordel, at det indeholder syreneutral calciumascorbat, som er en form for C-vitamin, der er skånsom for maveslimhinden.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x