Glykæmisk indeks
February 16, 2011

Glykæmisk indeks

 

GI, glykæmisk indeks, er en betegnelse for, hvor hurtigt kulhydraterne optages i blodbanen. Dette har stor betydning for energiomsætning og vægtregulering. I oversigten er det hvide brøds påvirkning af blodsukkeret sat til 100. Værdier over 100 har en kraftigere påvirkning, og værdier under 100 har en lavere påvirkning. Generelt stiger en fødevares GI, jo mere den tørres, raffineres, tilberedes og opvarmes.

 

Fødevarer med lavt GIFødevarer med middel GIFødevarer med højt GI
Grøn salat, tomat, kål 21Appelsin 63, -juice 74Pizza 86
Asparges 28Vindruer 66Rosiner 91
Frugtsukker, fruktose 32Rugbrød med kerner 66Majs, rødbede 91
Nødder, generelt 35Grove kornflakes 70Sukker, sukrose 92
Grapefrugt 36Chokolade 70Sodavand, saft 97
Mælk, skummet- 42, sød- 39Gulerødder, kogte 70Hvedebrød 100, grovbrød 95, knækbrød 95
Abrikoser, tørrede 44Marmelade 70Pomfritter 107
Pasta, frisk 46Banan 77, kiwi 75Cornflakes 119
Mysli med A 38 50Spaghetti, durumhvede 78Kartoffel – bagt 121, kogt 80
Pære 53Popcorn 79Ris, hvide, lynkogte 128
Bønner, tørrede 49, grønne 54Ris, brune 79, basmati 83Druesukker, glukose 137
Æble 54, -juice 58, blomme 55Kager, gennemsnitligt 84Dadler 146

 

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: