Køber du kosttilskud uden at vide, om de bliver optaget i kroppen?

 

Hører du til dem, der tager vitaminpiller, fiskeolie eller Q10 uden at gå så højt op i, om kvaliteten er i orden? Eller vil du gerne være sikker på, at præparaterne virker som forventet?

 

Af Bjørn Falck Madsen

 

Ifølge en analyse fra DTU Fødevareinstituttet tager seks ud af 10 danskere kosttilskud. Hvis du er en af dem, har du sikkert bemærket, at udvalget af produkter er stort, og at det af samme grund kan være vanskeligt at finde ud af, hvad man skal vælge. Flere og flere forbrugere bliver dog opmærksomme på, hvor vigtigt det er at gå efter kvalitet i stedet for at lade sig friste af lave priser. Det er for resten tankevækkende, at rigtig mange tests af kosttilskud fokuserer på, hvor meget indhold man får for sine penge. Men sådanne tests nytter i grunden ikke ret meget, da de intet fortæller om optageligheden af de aktive stoffer. Som forbruger kan du blive vildledt af disse tests og blive lokket til at købe et produkt, som ganske vist er billigt, men til gengæld ikke optages. Men forskere har også noget at tabe ved det. Hvis de laver videnskabelige undersøgelser med præparater, der har dårlig optagelighed, udebliver resultaterne af gode grunde, og det er vand på kosttilskudskritikeres mølle, da de jo herefter med god ret kan bruge selvsamme undersøgelser som argument for, at kosttilskud ikke virker.

 

Hold dig til dokumenterede præparater

Man hører da også fra tid til anden fagfolk udtale i medierne, at kosttilskud er unødvendige og spild af penge. Hvis der er tale om produkter med dårlig optagelighed, har de fuldstændig ret, for hvad nytter det at tage et kosttilskud, hvis indholdet af aktive stoffer aldrig når frem til de celler og væv, hvor de gør nytte? Du skal derfor sikre dig, at det præparat, du køber, har dokumentation for sin optagelighed. Det er altså ikke nok at kigge på æsken eller pilleglasset og konstatere, at det indeholder 500 mg C-vitamin eller 20 mikrogram D-vitamin. Det siger intet om, hvorvidt kroppen kan optage stofferne eller ej. Vitaminer, mineraler og fedtsyrer findes i mange forskellige former, og der kan være stor forskel på, hvor let fordøjelsen kan optage de forskellige former.

 

Du kan finde mange svar på Google

En måde at blive klogere på er ved at kontakte den pågældende producent og bede om at få fremsendt dokumentation for produktet. Enhver kosttilskudsproducent, der tager sin opgave alvorligt, bør uden at kny tilbyde denne service. Google er også et godt og nyttigt værktøj. Søg eventuelt på produktnavnet kombineret med søgeord som ”optagelighed” og ”dokumentation”. Hvis der kommer noget frem, og det ser troværdigt ud, kan dette hjælpe dig. Du kan også forsøge at finde offentliggjorte undersøgelser, hvor præparatet har vist gode resultater. Det er en af de bedste former for sikkerhed for, at der er tale om et seriøst produkt, der optages og virker.

 

Nogle former optages bedre end andre

Der er visse former af forskellige vitaminer, mineraler, livsvigtige fedtsyrer m.v., som allerede har bevist at have bedre optagelighed end andre, og som du derfor med fordel kan vælge, hvis du vil være sikker på at få mest for dine penge.

 

Organisk selengær: Selen findes i organiske former og uorganiske former. Kroppen har lettest ved at optage og udnytte de organiske selenformer, som den behøver for at kunne danne de 25-30 livsvigtige selenoproteiner. Organisk selengær indeholder en bred vifte af naturlige selenvarianter, hvilket svarer til den variation, du får ved at spise en varieret kost med forskellige selenkilder (nødder, fisk, kød, fuldkorn etc.)

Der findes producenter af selengær, som kan dokumentere, at op til 90 pct. af selenindholdet i deres præparater bliver optaget i kroppen.

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Giv mig besked om:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x