B2-vitamin
February 11, 2011

COLOURBOX1310261_3

 

B2-vitamin har stor betydning for energiproduktion samt kulhydrat- og fedtomsætning. Muskel-opbygning og hormonproduktion behøver B2-vitamin. Cellerne har brug for B2 til energiproduktion. Er en vigtig faktor for øjne, hår, hud og negle.  

 

Fakta
B2-vitamin kaldes riboflavin (kaldes også laktoflavin og G-vitamin). Det blev opdaget i 1933. Der produceres B2-vitamin af bakterier i tyndtarmen, som ikke optages, men udskilles med afføringen. Optagelsen af B2-vitamin i organismen fra tyndtarmen styres af skjoldbruskkirtelhormoner. Kroppen lagrer B2-vitamin, særligt i de røde blodlegemer. Den oplagrede mængde er ret konstant og forbruges mest ved proteinmangel i kosten. B2-vitamin har en kraftig gul farve, og indtagelse af mere end 10 mg farver urinen gul. Vitaminet ødelægges af lys.  

 

Hvorfor skal vi have det?
B2-vitamin har ligesom B1-vitamin betydning for vækst. Det er et co-enzym, som har speciel betydning for cellerespiration (celleånding), og som medvirker ved energiproduktion i alle kroppens celler. B2-vitamin er med til dannelsen af antistoffer og til at regulere omsætningen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. B2-vitamin indgår i produktionen af flere livsvigtige stoffer, herunder niacin, nor-adrenalin, serotonin, histamin og essentielle fedtsyrer. Vitaminet har også betydning for visse antioxidantkomplekser. B2-vitamin hæmmer for eksempel produktion af de skadelige hormonlignende stoffer, prostaglandiner og leukotriener. B2-vitamin har betydning for øjets nethinde, bloddannelse og hudens struktur. Revner og/eller sår i mundvige og øjenkroge, mundbetændelse, herpes, kløende og purpurrød tunge, skællende, fedtet eksem, udslæt omkring næsen, tydelige blodkar (årer) i det hvide i øjnene, tørre, kløende øjne (”grus”), brændende øjenlåg og lysfølsomhed samt hårtab og infektionsmodtagelighed, vækststandsning hos børn, hudforfald, svindende overlæbe og svage negle er symptomer på B2-vitaminmangel. Endvidere kan B2-vitaminmangel være medvirkende årsag til blodmangel, udvikling af stær, vaginal kløe og sårdannelse. Mange af disse symptomer skyldes også mangel på andre B-vitaminer, særligt B1-vitamin og B3-vitamin. (En del af disse symptomer er sandsynligvis tegn på forgiftning med svampegift.) Der kan altså være tale om både mangel på B-vitamin og forgiftning med svampegifte. B2-vitaminmangel ses ofte hos dårligt ernærede, for eksempel ældre mennesker og hos alkoholmisbrugere. Hos gravide kan mangel føre til fosterskader. Visse mediciner mod depression, beroligende medicin, p-piller og antibiotika/sulfa-kure øger behovet for B2-vitamin. Personer, som ofte er på slankekur, skal også sørge for at få ekstra B2-vitamin. Som for B1-vitamin gælder det også for B2-vitamin, at kaffe, sukker, tobak og alkohol forringer optagelsen fra tyndtarmen. B2-vitamin er en vigtig muskelopbyggende faktor og er derfor af stor betydning for sportsfolk. Det styrker udholdenheden og fremmer muskelopbygningen. Mangel på B2-vitamin kan føre til træthed, ja ligefrem udmattelse.  

 

Medicinsk anvendelse
B2-vitamin anvendes i reglen kun ved mangelsymptomer, som beskrevet i det foregående afsnit. B2-vitamin giver almindeligvis i et samlet B-kompleks i optimale doser.  

 

Bivirkninger
Ældre mennesker bør ikke indtage ekstra B2-vitamin, medmindre der er tale om betydelig mangel, fordi vitaminet i forbindelse med lys og ilt kan tiltrække frie iltradikaler og dermed være medvirkende til degenerative processer blandt andet i øjnene (grå stær). Det anbefales i forbindelse med degenerative processer forårsaget af frie ilt-radikaler at indtage ekstra antioxidanter. I øvrigt kan man give flere tusinde gange normal B2-vitamin dosis uden problemer for de fleste, men hos særligt sensitive personer kan så store doser dog give følelsesløshed og hudkløe.  

 

Hvor findes det?
B2-vitamin findes i ølgær, myseost og andre oste, mælkeprodukter, mandler, rå torskerogn, hvedekim, æggeblomme, dild, hirse, diverse nødder, bønner, frø og kerner, i gedemælk og i magert kød og fisk, i fuldkornshvede (grahamsmel) og rug, brune ris og majs samt i adskillige grøntsager og frugter. Læs også om B-vitaminer generelt. 100 gram svinelever indeholder 2,15 mg B2-vitamin. 100 gram myseost indeholder 1,5 mg B2-vitamin. 100 gram æggeblomme indeholder 0,4 mg B2-vitamin.100 gram havregryn indeholder 0,12 mg B2-vitamin.  

 

Hvor meget har man brug for?
Spædbørn: 0,6 miligram (mg) Småbørn: 1,0 mg Skolebørn: 1,6 mg Voksne: 1,6 mg Gravide og ammende: 1,7 mg Sportsudøvere og hårdarbejdende (stress): 1,7 – 2,5 mg Også her gælder det, at behovet for B2-vitamin stiger i takt med graden af den belastning, organismen udsættes for. Det er vigtigt at behandle råvarerne til den daglige kost så skånsomt som muligt, da B2-vitamin er følsomt, særligt over for lys.  

 

Medicinsk dosering
10-500 mg (Op til 5000 mg pr. dag kan anvendes ved svær mangel). B2-vitamin skal gives sammen med de andre B-vitaminer.    

 

 

Fakta

(Kilde: “Lev Sundt med Vitaminer og Mineraler” af Henrik Dilling. Læs mere om Henriks arbejde på www.houseofawareness.dk)

Skriv en offentlig kommentar...

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Giv mig besked om: