B2-vitamin
February 11, 2011

COLOURBOX1310261_3

 

B2-vitamin har stor betydning for energiproduktion samt kulhydrat- og fedtomsætning. Muskel-opbygning og hormonproduktion behøver B2-vitamin. Cellerne har brug for B2 til energiproduktion. Er en vigtig faktor for øjne, hår, hud og negle.  

 

Fakta
B2-vitamin kaldes riboflavin (kaldes også laktoflavin og G-vitamin). Det blev opdaget i 1933. Der produceres B2-vitamin af bakterier i tyndtarmen, som ikke optages, men udskilles med afføringen. Optagelsen af B2-vitamin i organismen fra tyndtarmen styres af skjoldbruskkirtelhormoner. Kroppen lagrer B2-vitamin, særligt i de røde blodlegemer. Den oplagrede mængde er ret konstant og forbruges mest ved proteinmangel i kosten. B2-vitamin har en kraftig gul farve, og indtagelse af mere end 10 mg farver urinen gul. Vitaminet ødelægges af lys.  

 

Hvorfor skal vi have det?
B2-vitamin har ligesom B1-vitamin betydning for vækst. Det er et co-enzym, som har speciel betydning for cellerespiration (celleånding), og som medvirker ved energiproduktion i alle kroppens celler. B2-vitamin er med til dannelsen af antistoffer og til at regulere omsætningen af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer. B2-vitamin indgår i produktionen af flere livsvigtige stoffer, herunder niacin, nor-adrenalin, serotonin, histamin og essentielle fedtsyrer. Vitaminet har også betydning for visse antioxidantkomplekser. B2-vitamin hæmmer for eksempel produktion af de skadelige hormonlignende stoffer, prostaglandiner og leukotriener. B2-vitamin har betydning for øjets nethinde, bloddannelse og hudens struktur. Revner og/eller sår i mundvige og øjenkroge, mundbetændelse, herpes, kløende og purpurrød tunge, skællende, fedtet eksem, udslæt omkring næsen, tydelige blodkar (årer) i det hvide i øjnene, tørre, kløende øjne (”grus”), brændende øjenlåg og lysfølsomhed samt hårtab og infektionsmodtagelighed, vækststandsning hos børn, hudforfald, svindende overlæbe og svage negle er symptomer på B2-vitaminmangel. Endvidere kan B2-vitaminmangel være medvirkende årsag til blodmangel, udvikling af stær, vaginal kløe og sårdannelse. Mange af disse symptomer skyldes også mangel på andre B-vitaminer, særligt B1-vitamin og B3-vitamin. (En del af disse symptomer er sandsynligvis tegn på forgiftning med svampegift.) Der kan altså være tale om både mangel på B-vitamin og forgiftning med svampegifte. B2-vitaminmangel ses ofte hos dårligt ernærede, for eksempel ældre mennesker og hos alkoholmisbrugere. Hos gravide kan mangel føre til fosterskader. Visse mediciner mod depression, beroligende medicin, p-piller og antibiotika/sulfa-kure øger behovet for B2-vitamin. Personer, som ofte er på slankekur, skal også sørge for at få ekstra B2-vitamin. Som for B1-vitamin gælder det også for B2-vitamin, at kaffe, sukker, tobak og alkohol forringer optagelsen fra tyndtarmen. B2-vitamin er en vigtig muskelopbyggende faktor og er derfor af stor betydning for sportsfolk. Det styrker udholdenheden og fremmer muskelopbygningen. Mangel på B2-vitamin kan føre til træthed, ja ligefrem udmattelse.  

 

Medicinsk anvendelse
B2-vitamin anvendes i reglen kun ved mangelsymptomer, som beskrevet i det foregående afsnit. B2-vitamin giver almindeligvis i et samlet B-kompleks i optimale doser.  

 

Bivirkninger
Ældre mennesker bør ikke indtage ekstra B2-vitamin, medmindre der er tale om betydelig mangel, fordi vitaminet i forbindelse med lys og ilt kan tiltrække frie iltradikaler og dermed være medvirkende til degenerative processer blandt andet i øjnene (grå stær). Det anbefales i forbindelse med degenerative processer forårsaget af frie ilt-radikaler at indtage ekstra antioxidanter. I øvrigt kan man give flere tusinde gange normal B2-vitamin dosis uden problemer for de fleste, men hos særligt sensitive personer kan så store doser dog give følelsesløshed og hudkløe.  

 

Hvor findes det?
B2-vitamin findes i ølgær, myseost og andre oste, mælkeprodukter, mandler, rå torskerogn, hvedekim, æggeblomme, dild, hirse, diverse nødder, bønner, frø og kerner, i gedemælk og i magert kød og fisk, i fuldkornshvede (grahamsmel) og rug, brune ris og majs samt i adskillige grøntsager og frugter. Læs også om B-vitaminer generelt. 100 gram svinelever indeholder 2,15 mg B2-vitamin. 100 gram myseost indeholder 1,5 mg B2-vitamin. 100 gram æggeblomme indeholder 0,4 mg B2-vitamin.100 gram havregryn indeholder 0,12 mg B2-vitamin.  

 

Hvor meget har man brug for?
Spædbørn: 0,6 miligram (mg) Småbørn: 1,0 mg Skolebørn: 1,6 mg Voksne: 1,6 mg Gravide og ammende: 1,7 mg Sportsudøvere og hårdarbejdende (stress): 1,7 – 2,5 mg Også her gælder det, at behovet for B2-vitamin stiger i takt med graden af den belastning, organismen udsættes for. Det er vigtigt at behandle råvarerne til den daglige kost så skånsomt som muligt, da B2-vitamin er følsomt, særligt over for lys.  

 

Medicinsk dosering
10-500 mg (Op til 5000 mg pr. dag kan anvendes ved svær mangel). B2-vitamin skal gives sammen med de andre B-vitaminer.    

 

 

Fakta

(Kilde: “Lev Sundt med Vitaminer og Mineraler” af Henrik Dilling. Læs mere om Henriks arbejde på www.houseofawareness.dk)

Leave a Reply

Vær den første til at kommentere!

Notify of
wpDiscuz