Lavt blodsukker
February 10, 2011

bær

 

Lavt blodsukker viser sig ved en manglende evne til at opretholde et stabilt blodsukker. Når blodsukkeret falder, får cellerne ikke den nødvendige energi. Emnet er meget kontroversielt, og mange mennesker får ikke den rigtige diagnose eller behandling.  

 

Hovedsymptomer
Træthed eller mathed, som lindres efter spisning • Ubehag eller hovedpine, hvis der ikke er mad til tiden • Stort forbrug eller trang til sukker, søde sager, cola, kaffe, røg eller alkohol, som hurtigt hæver blodsukkerniveauet. Der kan også være trang til salt og chips • Konstant sult, også kort tid efter et måltid • Rysten, irritabilitet eller uforklarlig indre uro • Søvnløshed.  

 

Sekundære symptomer
Lavt blodsukkerniveau kan påvirke hormonsystem, nervesystem og immunforsvar og give et utal af andre symptomer som f.eks. PMS, hovedpine og migræne, overvægt/fedme eller afmagring, frigiditet, hjertebanken, depression, manglende koncentrationsevne, svimmelhed, allergi og nedsat modstandskraft.  

 

Årsager
Længerevarende stress. Stress stiller store krav til hormonsystemet og ændrer blodsukkerniveauet. • Kosten. Stort forbrug af raffinerede kulhydrater, alkohol og kaffe, som bl.a. belaster bugspytkirtlen.  Candida albicans, en gærsvamp, der lever af sukker.  

 

Kurforslag
Det kræver tålmodighed og viljestyrke at få stabiliseret sit blodsukker, men det er det hele værd. Du vil sikkert kunne mærke en klar bedring inden for den første uge.  

 

Kostråd:
Indtag hyppige små måltider, og spis efter din stofskiftetype. Spis måltider og fødeemner med et lavt glykæmisk indeks. Alle måltider bør være proteinholdige. Husk også gode fedtstoffer, grove kulhydrater og en del grønsager. Undgå sukker og søde sager, hvidt brød, tørrede frugter, kaffe, sort te og alkohol. Prøv at nedsætte eller stoppe tobaksrygning. Skær ned på saltet. Drik kun små mængder juice. Drik rigelig med vand. Spis altid morgenmad og ellers sundt og godt.  

 

Vitaminer og mineraler:
Et stærkt vitamin- og mineralprodukt i tre måneder. Eventuelt ekstra med B-vitaminer. Vær opmærksom på at få nok af krom, zink, selen, mangan, kalcium og magnesium. Det får du gennem det stærke vitamin- og mineraltilskud, så fortsæt med de gode produkter i mere end tre måneder om nødvendigt.  

 

Fedtsyrer:
Spis godt med gode planteolier og fiskeolier. Det skaber en god mæthed og mindre trang til junkfood.  

 

Urter:
Læs om blodsukkerregulerende urter og kombinér gerne med adaptogene og nervestyrkende urter.  

 

Andet:
Ostevalleprodukter kan stabilisere fordøjelsessystemet og blodsukkerniveauet. Undgå så vidt muligt fysisk og psykisk stress. Få tilstrækkelig med pauser i løbet af dagen og tilstrækkelig med søvn. Lange gåture og let motion kan også anbefales. Læs også om insulinresistens.

 

(Kilde: “Sundhedshåndbogen”, af Pernille Lund og Marianne Palm)

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz