Naturens hjælp til god søvn
October 28, 2016

ugle-nat-te

Er du en af de mange danskere, der har svært ved at falde i søvn, eller som sover dårligt i løbet af natten? Så kan aminosyren tryptofan måske hjælpe dig.

 

Af Rikke Agersted
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – december 2016/januar 2017

 

Det er virkelig vigtigt for kroppen, at vi sover godt og længe om natten, så den har mulighed for at restituere sig selv. Seks til otte timers søvn er den tid, kroppen skal bruge for at blive klar til en ny dag. Og selvom vores bevidsthed er sendt på drømmerejse om natten, så arbejder kroppens celler på at afgifte og restituere sig for at blive klar til nye ud-fordringer. Dette arbejde er uhyre vigtigt for vores sundhed og for hjernens velbefindende. Den har nemlig sin helt egen måde at afgifte på, og processen går særlig hurtigt, mens vi sover.

 

Hjernen afgifter i løbet af natten
Når hjernen bruger energi i løbet af de vågne timer, danner den et biprodukt, som hedder amyloid-beta. Stoffet ophobes i hjernen, indtil vi sover, hvor en helt særlig afgiftningsproces sættes i gang. Vores lymfesystem rækker ikke op i hjernen for at fjerne affaldsstoffer, ligesom det gør i resten af kroppen. Hjernen bruger i stedet cerebrospinalvæsken, som den er omsluttet af. For at cerebrospinalvæsken kan flyde ind mellem cellerne om natten, krymper de en lille smule for at skabe plads til processen. Væsken suger affaldsstofferne ud af cellerne og transporterer dem væk gennem blodbanerne.

 

Søvnmangel og Alzheimers skaber ophobning af amyloid-beta
Hvis hjernen ikke får tid nok til at afgifte, kan nogle af symptomerne være dårligere hukommelse og nedsat koncentration. Personer, der lider af søvnmangel generelt, lider også ofte af hyppigere infektioner. Søvn styrker altså også immunforsvaret og hjælper med at holde os raske. Undersøgelser viser, at amyloid-beta ophobes mellem cellerne, når ikke vi får søvn nok. Det samme sker hos Alzheimers-patienter, hvor niveauet af stoffet er langt højere end hos dem, der ikke er ramt af sygdommen. Nogle af symptomerne ved søvnmangel og Alzheimers minder altså om hinanden og skyldes formentlig ophobningen af amyloid-beta i begge tilfælde. Man kan ikke sige noget om, hvorvidt stoffet kan være medvirkende til udviklingen af Alzheimers, men det er tydeligt, at søvnmangel hos personer, som allerede har udvist symptomer på sygdommen, forværrer tilstanden. Der er altså langt mere på spil ved at sikre den gode nattesøvn end blot at undgå lidt klatøjethed næste dag.

 

Aminosyre hjælper døgnrytmen
Tryptofan er en spændende aminosyre, som danner serotonin om dagen og melatonin om natten. Begge stoffer indgår i den normale søvnrytme, og derfor er det vigtigt, vi sikrer en god balance i kroppen. Tryptofan optager vi blandt andet fra kød, mælkeprodukter, æg, sesamfrø, græskarkerner, hørfrø og jordnøddesmør. Tages tryptofan lige inden sengetid, bliver det lettere at falde i søvn, og søvnkvaliteten øges. Tryptofan hjælper dermed indirekte på følelsen af at vågne langt friskere og mere veludhvilet om morgenen.

I produktet Trypton*at udnyttes denne viden sammen med urter, vitaminer og mineraler, som får kroppen til at slappe af og støtter op omkring de gode søvnrytmer, så selve søvnen forbedres, bliver dybere, søvnperioderne længere og giver kortere vågne perioder i løbet af natten.

Oplever man en periode med stress, kan det være svært for kroppen at slappe ordentligt af og lægge tankemylderet væk for natten. I så tilfælde kan et ekstra tilskud af et B-complex give den ekstra ro, der skal til, for at man overgiver sig til drømmeland og nattens restitution. Og modsat sovemedicin er disse tilskud hverken vanedannende eller efterlader en med følelsen af at være lidt ved siden af sig selv næste morgen. En helt naturlig måde at hjælpe kroppen på, som også på lang sigt har en masse gode sideeffekter.

 

Årets produkt 2016
Trypton*at fra Natur-Drogeriet er af Helsam blevet kåret til årets produkt 2016 grundet de mange positive tilbage-meldinger på dets virkning. Trypton*at indeholder tryptofan, B-vitaminer, magnesium, baldrian, passionsblomst og kamille. Sammensætningen af vitaminer og mineraler får musklerne til at slappe af, så det er lettere at falde i søvn. Tryptofan og urter øger søvnens kvalitet.

Dosering: 3 kapsler lige inden sengetid.

Ved stresstilstande af enten fysisk eller psykisk karakter kan man med fordel supplere op med ekstra B-vitaminer. Super B-complex indeholder ud over de vigtige B-vitaminer også urterne schisandra, russisk rod, rosenrod og astra-galus som alle har en adaptogen effekt. Sammensætningen giver mere overskud og hjælper med at normalisere krop-pens nervesystem.

Dagsdosis: 1 – 3 kapsler fordelt på 1 – 3 gange.

 

Mulige årsager til dårlig søvn og indsovningsvanskeligheder

  • kaffe efter kl. 17 kan gøre det svært at sove
  • stress udløser adrenalin i kroppen ligesom kaffe, og det har en opkvikkende effekt, som kan gøre det svært for kroppen at finde hvile og slappe af
  • hvis du spiser aftensmad sent eller snacker i større stil om aftenen, sætter fordøjelsessystemet i gang, og så kan det være svært for kroppen at falde til ro
  • cola og sort te indeholder koffein, som har en opkvikkende effekt og bør heller ikke drikkes efter kl. 17
  • alkohol indtaget inden sengetid kan påvirke søvnrytmen, så man ikke opnår den dybe søvn
  • motion inden sengetid sætter stofskiftet i vejret og udløser hormoner, som hjælper til at holde os vågne.

 

 

Skriv en offentlig kommentar...

Vær den første til at kommentere!

Giv mig besked om:
wpDiscuz