Blæresundhed

[envira-gallery id=”258155″]

 

Får du gentagne blærebetændelser, som du i den akutte fase har fået behandlet hos lægen, og er du ellers undersøgt for diverse skavanker i blæren og alligevel bliver ved med at få blærebetændelse, så skal du måske lære tre store bogstaver at kende: PAC.

 

Af Marianne Palm

 

Vi har vidst det længe: Røde bær, men især tranebær og tyttebær, har et højt indhold af aktive stoffer, som kan hjælpe med at forebygge infektioner i blæren. Især har tranebær været genstand for en masse forskning, og deres aktive stoffer kaldes i daglig tale PAC, for det rette navn er bare besværligt for de fleste, men stavelse for stavelse er det: pro-antho-cyani-diner. Det lader vi fagfolk om at være gode til, vi andre skal blot vide, at PAC kan hjælpe på den akutte og især den tilbagevendende blærebetændelse.

Tørekstrakter indeholder især større mængder PAC, og sørger producenterne for at standardisere deres urter, så der i hver eneste tablet er et ensartet niveau af det aktive stof, er du mere sikker på en virkning, end hvis det ikke er et standardiseret produkt. I New Nordics Cran Berry er der fx standardiseret til 30 pct. PAC, hvilket betyder, at der i en tablet er 36 mg PAC. Skulle du drikke en (sukkerholdig) saft for at opnå den samme mængde, skal du drikke en halv liter. Læg mærke til parentesen, for det er netop et problem med tranebærsaft. Den er ualmindelig sur, hvis ikke der tilsættes sukker. Og bakterier elsker sukker! Så mens du hælder PAC ned, hælder du samtidig mad ned til de bakterier, du gerne vil slippe af med …

 

Vælg en troværdig dansk producent

Studier viser i øvrigt, at det bestemt ikke er lige meget, hvilke tranebærarter der bruges i terapeutisk øjemed, eller om det er en lille eller høj dosis, der skal til for at opnå den rette effekt.

 

Spis i øvrigt masser af farverige bær

Fælles for de fleste farverige bær som fx blåbær, tyttebær og alle de røde bær, bl.a. jordbær og kirsebær, er deres høje niveau af polyphenoler, som har en særlig god evne til at hjælpe mod de frie radikaler, vi konstant kan danne endnu flere af, hvis kroppen har problemer med infektioner. Ved at spise masser af farverige bær får du skabt inflammationshæmmende tilstande på slimhinderne, og det er af stor betydning for din blæreslimhindes sundhed.
For det er netop det, man mener, tranebær og andre bær kan gøre: De hindrer, at colibakterierne får lov til at sætte sig på blærens slimhinde.

 

Husk alle de kendte tips:

  • Tør dig forfra og bagud, så du ikke får colibakterier op i dit lille urinrør.
  • Spis godt med mælkesyrebakterier, der styrker din mikroflora overalt på slimhinder.
  • Drik godt med vand hver eneste dag, gerne to liter på en varm solskinsdag og mere, hvis du sveder.
  • Drik også vand før samleje, især med en ny partner, så du undgår det såkaldte honeymoon-syndrom.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *