Det haster! Gode sommerråd til huden
June 11, 2019

 

 

Det er i 11. time, at vi kommer med gode råd til, hvordan du solbeskytter din hud indefra og får en smuk kulør. Sommeren startede jo tidligt … også i år.

 

Af Benedikte Mikkelsen
Artiklen blev bragt i magasinet sund-forskning – juni/juli 2019

 

 

Måske skulle vi have rykket vores gode sommerråd til aprilnummeret, så vi kunne have været lidt på forkant. Sommerens tidlige kommen og de høje temperaturer i kølvandet kommer nok bag på de fleste. Men det er ikke for sent at spise dig til hudbeskyttelse, men også til en flot og naturlig sommerkulør.

 

Lige nu bugner supermarkedets grøntafdeling med friske og farverige frugter og grøntsager, som er lige til at nyde ude på terrassen og ikke mindst fantastiske for din hud.

 

 

Spis dig til en sommerkulør

Frugt og grøntsagers smukke farver stammer fra nogle helt bestemte indholdsstoffer. Stoffer, som din krop kan omdanne og blandt andre bruge til at holde din hud sund og give den en flot farve. Betakaroten giver fx gulerødder og peberfrugter deres farver. Når du spiser grøntsager, som indeholder betakaroten, omdanner kroppen det til A-vitamin. Det smarte her er, at når kroppen ikke har brug for mere A-vitamin, så lagrer den det i dit fedtvæv, og det er det, som hjælper dig til en smuk sommerkulør. A-vitamin i form af betakaroten kan faktisk ikke overdoseres, så selvom du indtager en masse frugt og grøntsager med betakaroten, så regulerer kroppen selv dannelsen af A-vitaminet. Så spis bare løs!

 

 

Spis dig til solbeskyttelse

Melanin hedder det brune farvestof, som giver din hud den flotte eftertragtede solbrune farve, men som samtidig er kroppens eget solfilter. Skal din hud danne melanin, skal du spise de rigtige næringsstoffer. Skin Care Perfect Tan fra New Nordic har et indhold af plantestoffer og mineraler, som sammen forsyner de farveproducerende celler i huden, så du bliver hurtigere solbrun. De selvsamme stoffer kan desuden hindre de skader, som solens stærke UV-stråler kan skabe. Det er kombinationen af de mange antioxidanter fra mandarin, pomelo, kapers og kobber, som skaber en beskyttelse, men altså også hjælper din evne til at blive brun. Du får den optimale virkning, hvis du begynder et par uger, før solbadningssæsonen sætter ind. Selvom du sikkert allerede har solbadet i mange timer nu, kan du sagtens nå at drage fordel af de gode vitaminer og mineraler.

 

 

Vil du have kilder til betakaroten, så skal du finde blandt andet gulerødder, spinat, peberfrugt (gul, rød), broccoli, grønkål, græskar, tomater, avokado og søde kartofler, i grøntsagsskuffen. Frugt med højt indhold af betakaroten, så er det især i retningen af mango, abrikoser, grapefrugt og vandmelon du skal kigge.

Grønne, gule, røde og orange bær og grøntsager indeholder såkaldte ”karotenoider”, som beskytter mod solskader og hjælper din hud til at danne en jævn pigment.

 

 

Kom sol, kom rynker

Både UVA- og UVB-stråler fra solen medfører forandring i underhuden, og når huden udsættes for UV-lys, kan det resultere i fine linjer og rynker. To ting, der ofte nævnes i forbindelse med hudpleje, er antioxidanter og frie radikaler, men hvad betyder det egentlig …

 

Kort fortalt, så er frie radikaler molekyler, som er kemisk ustabile. For at opnå stabilitet kobler de sig på et stof og oxiderer, altså ødelægger det. Frie radikaler dannes i store mængder i cigaretrøg, forurenet luft, radioaktiv bestråling og påvirkes desuden af usund, fed kost og stress. De frie radikaler forårsager celleforandringer i kroppen, men antioxidanterne kan, som navnet hentyder til, forhindre de frie radikaler i at oxidere.

 

Ved oxidativ stress svækkes huden og får et trist og træt udseende og ældes hurtigere. Så beskyt din hud mod frie radikaler med en kost, som er rig på antioxidanterne C-vitamin og E-vitamin. Vitaminerne er gode for hele din krop og ikke mindst din hud. Har du til tider svært ved at spise sundt og varieret, så kan du med fordel tage et kosttilskud. Skin Care Hyaluron Shot er en målrettet indsats til at sikre hudens fylde og dermed reducere linjer og rynker. Den lille ampul indeholder hyaluronsyre, C-vitamin og havtorn og er super nem at indtage.

 

Hyaluronsyre er et polysaccharid i vævet, der binder fugten, og som findes naturligt i huden. I hudens bindevæv findes der betydelige mængder af hyaluronsyre, og det har blandt andet betydning for helingsprocesser og gendannelse af væv.

 

Mængden af den naturlige hyaluronsyre i huden aftager med alderen. Bindevævet mister fugt, volumen forsvinder, og der opstår rynker – trist men sandt. Men indtager du hyaluronsyre, kan du aktivere hudens egen produktion af hyaluronsyre i de dybereliggende hudlag og på den måde reducere rynkerne.

 

Spis dig fra rynkerne. Hyaluronsyre finder du blandt andet i rodfrugter og sojaprodukter.

 

2
Skriv en offentlig kommentar...

1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Nyeste Ældste Mest liked
Giv mig besked om:
Vic

De vitaminer, der lagres i fedtvæv kan da netop overdoseres..
A-vit., D-vit., E-vit. og K-vit.
Så måske det skulle præciseres, at det er svært at overdosere via grøntsager :-)

Rikke Demuth

Hej Vic, tak for din besked. Ja du har ret. A-vitamin i form af retinol kan overdoseres og dermed give bivirkninger. A-vitamin i retinol lagres også primært i leveren. Det der menes i artiklen er at betacaroten ikke kan overdoseres da det ikke har de bivirkninger som retinol (A-vitamin) har selv i meget høje doseringer. Man kan jo få betacaroten fra grøntsager og man kan også få betakaroten som kosttilskud. Jeg ser om jeg kan rette lidt til i artiklen så det står mere klart. Tak for du gjorde os opmærksomme på dette. Hilsen Rikke Demuth sund-forskning